Jump to content

Evinrude 25hk 1994-mod - ingen gnist på pluggene


KaNi

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en Evinrude 25hk 1994-mod. Tok den ut her om dagen for å sjekke at alt var ok før jeg satte den på båten (den har ikke vært startet siden august 2009). Den startet på andre draget og gikk veldig fint. Så stoppet jeg den etter ca. 1/2 minutt. Dagen etter skulle jeg kjøre gjennom ferskvann og satte den i en stor balje med vann. Dro og dro. Ikke start. Det viser seg at det ikke er gnist på pluggene!

 

Hva kan ha skjedd fra dagen før? Jeg stoppet den selv med stoppknappen og den gikk veldig fint. Jeg har forsøkt å koble ut stoppknappen, skiftet plugger. Har sjekket statoren - den er hel, men kan den være røket? Det virker ikke som at det kommer strøm til CDI-boksen. Hva kan i så fall være problemet? CDI-boksen og statoren skiftet jeg i 2008.

 

Jeg er helt blank!

Link to post
Share on other sites

Har bestilt ny stator fra Ravns Garage. Jeg får bare håpe det er den som har tatt kveld, da. Egentlig tenker jeg at det i så fall er litt merkelig, siden jeg byttet statoren for tre år siden, men det kan vel være mulig.

 

Det er bare så rart at motoren gikk som en klokke, for deretter ikke ha NOE gnist på pluggene neste gang jeg skulle starte den. Det må jo nesten ha skjedd noe mens den stod i ro.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaterer tråden i tilfelle noen har samme problemet og dumper innom her via google.

 

Jeg har nå fått gnist på pluggene UTEN å bytte noe som helst. Jeg la CDI-boksen i stekeovnen på 100 grader i ca. 15 minutter. Jeg fikk tips om at det kunne være fukt i denne. Det gjorde tydeligvis susen og gnisten er tilbake :) (fikk tipset av brukeren hasla26 for et par år siden da jeg hadde noen problemer med samme motoren).

 

Da satser i hvert fall jeg på at alt er i orden.

Link to post
Share on other sites

Alt er i orden inntil det trenger fuktighet inn igjen...

Du så ikke om det kom ut damp fra boksen noe sted?

Den er vel fremdeles litt lekk?

 

Ellers var det et veldig "artig" tips hvis den ikke eser i ovnen og blir mer utett.

 

hehe... Ja, nå har den tatt kveld igjen, så tipset er kanskje mest artig og mindre nyttefullt :lol: (selv om det funket en liten stund, da).

 

Har bestilt ny CDI fra Ravns Garage. Han kunne nesten garantere meg at det var den og ikke statoren. Så nå krysser jeg bare fingerene for at det er det som er problemet, for motoren er nemlig veldig god og fin til å være en 94-mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...