Jump to content

50 hk Mariner og kjøleproblemer :-(


Kokken tor

Recommended Posts

Har skiftet inpeller, termostat og får fremdeles alarm på motor som ikke får nok kjøling, er det noen som har erfaring fra sitronsyrevask eller lignende tilfeller der temp stiger. har snakkket med de som skal ha greie på dette og de sier at problemet ligger under blokken der det blir tett rundt en pakning, tenkte jeg skulle slippe å ta av hele blokken for å få komme til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Mariner 50hk EFI utenbordsmotor som har begynt å pipe etter noen minutters gange, tydelig at den blir varm. Vannstrålen er ikke så "sterk" som den pleier så jeg antar at det må være obstruksjoner i kjølevannskanalene. Motoren er riktignok fra 2005, men har vært brukt lite og ikke siden 2006 før den ble satt på vannet igjen nå i vår. Kan det være fremmedlegmer som har kommet inn? Jeg har vanskelig for å tro at det er avleiringer som følge av mye bruk.

Redigert av eibr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kom det frem at vedkommede som brukte båten da det begynte å pipe har vært nedi sand i forbindelse med at de skulle gå i land på en sandstrand. Når de merket dette reverserte de og kom seg fri. Den begynte å pipe ganske rett etter dette. Kan det være at sand har kommet inn i vanninntaket i propellhuset? Og hvor i systemer er det mest trolig at det sitter?

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har en eldre Mariner 30 hk. Jeg har tidligere også hatt en 25 hk Mariner. Saken er den at det er grunt ved brygga mi og sandbunn. På begge maskinene har jeg fått trøbbel med kjølingen, selv om impeller er ny. Det viser seg at sand trekkes opp i kjølekanalene og tetter, nå har det seg slik at kanalene er romsligere enn du tror og mine maskiner har tettet seg 3-5 cm innenfor hullet til kontrollstrålen slik at oppstikking med en tynn fleksibel ståltråd har gjort nytten for meg. Kan jo prøves....

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...