Kokken tor Startet 20.Juni.2011 Del på Facebook Startet 20.Juni.2011 Har skiftet inpeller, termostat og får fremdeles alarm på motor som ikke får nok kjøling, er det noen som har erfaring fra sitronsyrevask eller lignende tilfeller der temp stiger. har snakkket med de som skal ha greie på dette og de sier at problemet ligger under blokken der det blir tett rundt en pakning, tenkte jeg skulle slippe å ta av hele blokken for å få komme til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
beertrip Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Har du sett denne tråden? kjøring i sitronsyre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eibr Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 (redigert) Jeg har også en Mariner 50hk EFI utenbordsmotor som har begynt å pipe etter noen minutters gange, tydelig at den blir varm. Vannstrålen er ikke så "sterk" som den pleier så jeg antar at det må være obstruksjoner i kjølevannskanalene. Motoren er riktignok fra 2005, men har vært brukt lite og ikke siden 2006 før den ble satt på vannet igjen nå i vår. Kan det være fremmedlegmer som har kommet inn? Jeg har vanskelig for å tro at det er avleiringer som følge av mye bruk. Redigert 28.Juni.2011 av eibr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eibr Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Nå kom det frem at vedkommede som brukte båten da det begynte å pipe har vært nedi sand i forbindelse med at de skulle gå i land på en sandstrand. Når de merket dette reverserte de og kom seg fri. Den begynte å pipe ganske rett etter dette. Kan det være at sand har kommet inn i vanninntaket i propellhuset? Og hvor i systemer er det mest trolig at det sitter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Det spørs jo selvfølgelig hvor mye de har "rotet" rundt i sanden, men jeg tror nok jeg ville startet med å plukke av undervannshuset og sjekke impelleren. Hvis den har gått og kvernet i sand, så er det vel mulig at den er moden for utskiftning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eibr Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Ja, det skal jeg gjøre. Et lett søk her på forumet avslører at det er mange som opplever kjøleproblemer på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
beertrip Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Her er link til youtube om hvordan ta løs/bytte impeller på mercury 50hk OBS: det er 3 episoder,har bare linket til den første Film av hvordan bytte impeller Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
simon_a Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Hei. Jeg har en eldre Mariner 30 hk. Jeg har tidligere også hatt en 25 hk Mariner. Saken er den at det er grunt ved brygga mi og sandbunn. På begge maskinene har jeg fått trøbbel med kjølingen, selv om impeller er ny. Det viser seg at sand trekkes opp i kjølekanalene og tetter, nå har det seg slik at kanalene er romsligere enn du tror og mine maskiner har tettet seg 3-5 cm innenfor hullet til kontrollstrålen slik at oppstikking med en tynn fleksibel ståltråd har gjort nytten for meg. Kan jo prøves.... Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pimsoll Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Blås inn stråle hullet med Trykk luft, se om ikke det gjør susen. I verste fall kan det være toppen som har sprukket etter mye full gass og raskt ned på idle.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.