Jump to content

har kjøpt trebåt med sprekk under hva skal jeg gjør med det?


sondre95

Recommended Posts

Hei.

Har akuratt kjøpt meg en Gresvik 25fot fra 1963. men det er en stor sprekk under båten.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har noen løsning på dette. For dette er min første trebåt.

denne sprekken går helt inn til akselen.

Jeg har foresten et spørsmål til er det noen som vet åssen dynamo jeg burde kjøpe for det er ikke dynamo på motoren. Det er en FM L2 8-12

 

 

2004_03280008.jpg

 

på forhånd takk for alle gode svar :)

Link to post
Share on other sites

Jotun Farm er stoffet du skal bruke. Er sprekken stor så er det Farm 100, litt mindre sprekker så bruker du Farm 80.

 

Dette smører du inn i sprekken(e) og når båten trutner vi overskytende masse presses ut.

Du må IKKE finne på og bruke Sikaflex, Tec7 ol. Dette vil herde og du ender opp med og presse bordgange ol. mere fra hverandre når båten trutner.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Farm som foreslås her er et bra råd. Når du først er i gang under der ville jeg også skrapt rent kjølerøret til motoren. (det overmalte røret som går langs bunnen og rundt stokken bak) Litt avhengig av termostat, vannpumpe osv så bør dette kjølerøret bør være så bart som mulig for å kunne avkjøle vannet som sirkulerer inne i det. Har selv opplevd hvordan motorer med varme/koke problem har blitt bra ved å rengjøre det. Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

så jotun Farm er altså tingen. men dette med dynamo det er el start i båten, men dette er koblet til batteriet og batteriet lades ikke av motoren. så må derfor lade batterie på brygger med støm. og dette er tongvint så er det da lurt å kjøpe en dynastart? eller får jeg kjøpt noe som bare lader batteriet? og foresten er det noe tips om åssen batteri jeg burde kjøpe for det gamle er gåent. :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

 

2004_03280008.jpg

 

 

 

Hei,

 

Den sprekken du beskriver -er det den som danner overgangen mellom plankene i skroget og akterstevnen (den bjelken som akslingen går igjennom)?

Hvis det er den, så er det noe vi kaller for "spunning" dvs en landing for plankenes innfesting i enden mot akterstevnen.

Disse skal det være en åpning på slik at det er rom for å få inn drevgarn (som tetning) med en eller annen elastisk masse over denne igjen.

 

Hvis du tar en liten skrutrekker og pirker forsiktig inn i denne åpningen så vil du sikkert finne et garn-lignende materiale.

Hvis båten din har tørket ut mye (som bildene kan indikere) så er det helt fint å bruke Farm som flere har foreslått allerede.

Det kan imidlertid samtidig være greit å sjekke tilstanden på dette garnet, slik at du eventuelt får erstattet dette.

 

Bildet viser også at du muligens har en "situasjon" på den nederste planken i skroget der denne møter kjøl og akterstevn.

Har du forsøkt å presse en kniv eller liten skrutrekker inn i veden som er mørkere enn ellers?

Skulle det være mykt så kan du jo "reparere" det med å legge en tynn blyplate e.l. over området som du spikrer med små stifter og sørger for å ha fugemasse imellom (igjen gjerne Farm).

 

Du har også en åpning der kjølerøret ditt runder akterstevnen. Dette er akterstevnens feste mot kjølstokken.

Her vil det komme inn vann, men du løser det enkelt ved å borre et hull akkurat i overgangen mellom de to delene, horisontalt. Dvs et gjennomgående hull fra den ene siden av båten til den andre. Poenget er at du skal presse en tørr pinne -gjerne av furu inn i hullet slik at denne stopper vannets videre ferd innover i strukturen og til slutt inn i båten. Dette heter rett og slett for "vannpinne". Denne vil svelle av når den blir våt og fungere utmerket som barriere.

 

 

Håper du ikke blir skremt av all denne skrivingen og problematiseringen -det blir mange ord på noe som du kan fikse selv på en time eller to.

Bare spør hvis du er usikker på hva jeg mener.

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Ta bilde av starteren din, og legg ut. Det er helt sikkert noen her som kjenner igjen denne.Jeg mistenker at ladedelen i starteren din er defekt. Slapp av det kan være så enkelt som en regulator som skal til. Jeg hadde det montert en halvmeter fra motoren inni et skap. Se hvor mange ledninger det kommer til starteren din. Er det bare en starter holder det med tre ledninger. Men har du fler tror jeg du allerede har en dynastarter.

Link to post
Share on other sites

Du har dynastart. Dynamo og starter i ett. Sjekk spenningen på batteriet når motoren går, da finner du ut om den lader. Den sølvfargede under er magneten.

 

Sveiv kan jeg desverre ikke hjelpe med, men i værste fall kan man vel få laget en ny en på et verksted( hvis ikke noen har disse på lager)

Link to post
Share on other sites

Ser på bildet at den mangler noen ledninger for å få lading av dynastarteren. Mulig bildet lyver, men det ser ikke ut som det er kabler på de to tilkoblingene på siden.

 

Det skal være et stort klumpete relé i tilknytning til dynastarteren også.

 

Har selv hatt noen dynastarteren på etpar Bukh DV20 motorer, og de gir dårlig lading.

 

Alternativet er å lage seg et dynamofeste, og montere en ekstra dynamo for lading, og la dynastarteren være som den er.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...