Jump to content

Finnes en virkelig liten påhengsmotor?


jsw

Recommended Posts

Har en 230 cm gummijolle hengende på båten - kunne vært ok med en VIRKELIG liten påhenger. Mindre enn Honda sin 2,3 hk, Suzuki 2,5 hk osv. En motor med 1,0 - 1,5 hk kanskje. Det må være en forbrenningsmotor, dvs ikke elektrisk.

Noen som vet om det finnes noe slikt?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Rå-tøff den der bitte lille Chibi-saken med Hondamotor!! Sogar godkjent oppsett av Honda. Fant diverse linker etter å ha oversatt i full fart...... :tongue:

Her var en Link til, med mer informasjon i bunn av siden.

Litt andre båter og ikke minst oppheng enn det vi er vant med, men spennende, ja! Takker for innspill - må jo ta dette videre :smiley:

5,5 kg og ca 90 min driftstid på en tank lar seg jo høre på min bitte lille jolle!!

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Jeg har utelukket elektrisk da det blir uforholdsmessig mye "handling" med både motor og batteri, lading, kabler osv i en så knøtt jolle med gummibunn som "gynger".. Enklere med en liter bensin eller to i en kanne ..

Klart 1,0 - 1,5 hk er lite - må nok tilpasse bruken deretter :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

jeg har den lille honda motoren på en gresstrimmer, og jeg kan ikke se for meg å være i nærheten av den uten hørselvern - i hvertfall ikke når den går på høyt turtall.

 

2,3 hester er det minste jeg kjenner til av påhenger. Den er luftkjølt og høres ut som en gressklipper. Mye støy og lite action.

Link to post
Share on other sites

Hørte lyden på den lille Honda-motoren på det klippet Kalle74 la ut - det låt godt det også, ja. Håper det ikke er like ille i virkeligheten, for da.. Fikk forresten et tilbud på motoren allerede i dag; US dollar 605,00 inkl ekspress flyfrakt. Men båtfrakt ca US dollar 60,00 mindre. Så da var den jo ikke såå rimelig; mer i gate med en 2,3 hk her hjemme. Som sikkert støyer mindre. Men det var dette med vekt og fysisk størrelse, da.

Spent på bilde fra deg, skhauge :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Da har eg vært i garasjen og tatt bilder av den små Yamaha motoren vi har. Den er på 2hk. Vekt tipper eg til ca 6kg. Eg holder den på strak arm så den er latterlig lett. Denne har snor (flaggsnor) som manuelt må trees på svinghjul. Skal bli spennende å få fyrt opp denne igjen. Eg kjenner ikkje til motorens alder, men den er gammel. Tipper fra 70 tallet? Det står Yamaha 2A på den.

 

yamaha_2hk.jpg

yamaha2_2hk.jpg

Link to post
Share on other sites

Nydelig sak! Husker litt av dette når jeg ser den - bensinlokket med lufteskrue på taket. Og litt spinkel og enkel konstruksjon.

Det ser ut som lang stamme på den du har - med tre dekk for å komme opp i høyden. Stemmer det? Hadde også vært fint med bilde fra siden - så kunne jeg evt annonsert etter maken på Finn eller lignende. Om ikke den har kort stamme da, den starter og går og du skal selgen den fordi du ikke har plass eller neo sånt... :tongue:

Uansett - spent på fortsettelsen :thumbsup:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Eg satte den opp i 2 dekk. Men de er brede nok som 3! 235-35/18, dekk forran.

Skal få tatt mere bilder av den fredag. Kan lese av data som står på skiltene som er på den. Det skal være sn stopp knapp, men denne er visst en eller annen som har trykket inn i dekselet. Skal få til dette og. Får ta en kveld å prøve å gjennopplive den. Er jo vær til slikt om dagen...

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo bare mer og mer interessant! Å reise til Korea eller Taiwan for å kjøpe virkelig liten motor er tydeligvis ikke eneste løsning. Her har jeg fått noe å lete etter - god gammel årgang er jo bare sjarmerende :smiley:

Spm: kan jeg bruke kopi av de bildene dere har lagt ut på en evt Finn-annonse, som eksempel på hva jeg søker? Om ikke noen her på forumet har noe, da....... :blush:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Hei Hansi - ser du bor i Telemark. Skal gå Telemarkskanalen nå - starter oppturen fredag. Du er kanskje i nærheten? Hadde vært spennende å titte, for ikke å si høre :smiley: Jo eldre og mindre, jo mere leven var det vel?

Du kan jo evt også sende meg en IM

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...