hommersåk Startet 20.Juni.2011 Del på Facebook Startet 20.Juni.2011 Hei, Jeg er ny på forumet og ny seilbåt eier. Jeg har fått ny plass til båten for noen uker siden, og har da fått et dilemma som jeg ikke helt har funnet ut av enda (mest fordi jeg vil være forsiktig). Båten ligger omtrent rett syd med baugen når den er på plass, og der jeg ligger blåser det for det meste NV vind, og dette medfører at jeg får vinden på skrå inn i siden bakfra når jeg skal legge til i min tildelte plass. Dette fører til at båten starter å drive sidesvis fortere enn jeg synes er komfortabelt å kjøre inn på plassen. Har ikke lyst å skade værken båt eller utliggeren på brygga. Det er forøvrig en seilbåt på 32 fot og ca 4500kg. Det har de gangene jeg har gjordt dette gått bra om en noe ukomfortabelt, men jeg er veldig usikker på hva som skjer når det blåser enda litt mer.... Lurte på om noen hadde en AHA løsning på dette til meg..... På Forhånd takk John I Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Gratulerer!! Mitt beste råd er å øve og øve. I forskjellige vindretninger og styrker. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Kjappfot Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Hei, og gratulerer med ny båt! Sidevind er alltid en utfordring, men Avdriften er værre om du har for lite fart i båten. Selv om båten føles stor, så stopper den ganske raskt når du har trent litt med bestemt bruk av motoren. Det er jo lurt å trene litt i åpen sjø først. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Bøljan Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Må bare si jeg helt enig Øvelse og atter øvelse! Etterhvert blir du en mester. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Masse gode råd i denne tråden. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Den båten snur vel omtrent på femøringen, men det er selvfølgelig guffent å ikke kjenne båtens reaksjoner. Du må trene, f.eks på en bøye eller en flytebrygge med polstring. Hvor brått kan du svinge og hvor tidlig/mye må du bakke for å stoppe farten.... Styrefart er helt nødvendig og i bakk er de fleste båter litt leie. Motorbåter er mye mer følsomme for sidevind og vi må gjerne starte opp mot vinden for å greie det. Jeg har baugthruster men har vennt meg til å ikke bruke den. Jeg har vært der du er og jeg kan fortelle at det er skikkelig digg å kjenne at jeg nå har full kontroll Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Ta hensyn til avdriften når du skal plassere deg for innseiling i "båsen". Legg deg gjerne litt skjevt på kurs og la vinden rette deg opp, slik at du ligger riktig når du er kommet inn. Vær så rask med å få ombord og sette fast fortøyninger. Som de andre har skrevet - det er bare å øve. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Mjo. Når jeg hadde båt i sånn bås rigget jeg til en tamp med løkke fra enden av utliggeren. God fart og legge løkka på vinsjen. Da plasserte båten seg alltid akkurat der jeg ville ha den. Lot den bare stå i gir og gå forover. Da var det bare å gå i land og sette fast. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Som alle andre sier, er det trening som skal til. En generell regel jeg har, er at jeg må bruke mer kontante manøvreringer og fart dess mer det blåser. Propellstrømmen i revers, har på seilbåter så å si ingen innvirkning på roret, så du kan slå bakk lenge før du skal inn i båsen uten at det påvirker styringen. Da kan du bare justere med mer eller mindre gasspådrag for å justere hastigheten inn i båsen. Noen ganger, kan det være lurt å bakke inn forbi båsen og så kjøre inn i båsen fra motsatt side av det du er vant med avhengig av vindretning og styrke. (hvis du ikke ligger nesten innerst i havna da) Når jeg skal UT av båsen og det blåser hardt skrått inn bakfra, er det fare for at jeg river med meg pullpiten på nabobåten med ankeret foran. Den eneste måten jeg har funnet som funker, er å gi masse gass bakover med en gang, slik at jeg fortest mulig får styringsfart bakover. Da går det som en lek. I starten var dette en nærvepirrende opplevelse, men nå er det ren rutine, takket være trening trening og atter trening. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Tom Rør Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Velkommen til Baatplassen.no Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Kjenner godt igjen problemet ditt. Hadde det akkurat det samme som du. Det var snakk om å trene og trene. Med nok av fendre ute samt polstra utliggerene godt. For å minimere eventulte skrammer. Lærte meg fort å bruke motorkraften for det det var vært. Bakka med full gass inn i båsen. Og full fres forover, med hjerte i halsen. Fikk godt tak i dette etterhvert. Og merkelig nok gikk det bestandig bra. Dette var også en seilebåt på 32 fot og ca 4,5 tonn. Men det må også sies at jeg feiga ut når det blåste litt for mye, da lot jeg skuta ligge i båsen. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Som en ekstra sikkerhet går det an å spenne opp et solid tau tvers over båsen din omtrent der baugen er når den ligger ferdig fortøyd. Dette tauet vil forhindre at du kommer for langt inn og smeller baugen i brygga. Jeg har benyttet dette i flere år, og det har vet et par anledninger forhindret kollisjon. Ellers enig med det de andre hevder: Øv, og ikke vær redd for å benytte motorkraft Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Som en ekstra sikkerhet går det an å spenne opp et solid tau tvers over båsen din omtrent der baugen er når den ligger ferdig fortøyd. Dette tauet har en nyttig funksjon til: Jeg lar båten ligge å gå i fremover mot dette tauet mens jeg rusler rolig rundt og fortøyer ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Når jeg hadde båt i sånn bås rigget jeg til en tamp med løkke fra enden av utliggeren. God fart og legge løkka på vinsjen. Da plasserte båten seg alltid akkurat der jeg ville ha den....Tilsvarende taktikk brukte jeg: Tamp med løkke festet med god slakk i genoavinsjen. Matrosen hoppet i land med løkken og fikk denne over første pullert på utliggeren og jeg halte inn slakken på vinsjen (bare håndkraft direkte på tampen, vinsjen er da kun låsing slik at tampen ikke dras ut igjen) og der lå båten på riktig plass med en gang. Med motoren i gir hadde jeg all verdens tid til fortøying. Enkelte ganger valgte jeg å sette baugen forsiktig i kaien og bruke motor og ror for å legge båten inntil utliggeren om været var svært så ugunstig. Slik jeg hadde det la jeg til med SB side og ved oppbakking dro propellen mot BB så det krevde en del øving å få tillegging elegant og fint. Gikk alltid greit nok men ikke alltid like elegant... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.