Jump to content

sideveis driv p.g.a vind når jeg legger til


hommersåk

Recommended Posts

Hei,

Jeg er ny på forumet og ny seilbåt eier. Jeg har fått ny plass til båten for noen uker siden, og har da fått et dilemma som jeg ikke helt har funnet ut av enda (mest fordi jeg vil være forsiktig).

 

Båten ligger omtrent rett syd med baugen når den er på plass, og der jeg ligger blåser det for det meste NV vind, og dette medfører at jeg får vinden på skrå inn i siden bakfra når jeg skal legge til i min tildelte plass. Dette fører til at båten starter å drive sidesvis fortere enn jeg synes er komfortabelt å kjøre inn på plassen. Har ikke lyst å skade værken båt eller utliggeren på brygga. Det er forøvrig en seilbåt på 32 fot og ca 4500kg.

 

Det har de gangene jeg har gjordt dette gått bra om en noe ukomfortabelt, men jeg er veldig usikker på hva som skjer når det blåser enda litt mer....

 

Lurte på om noen hadde en AHA løsning på dette til meg.....

 

På Forhånd takk

John I

Link to post

Den båten snur vel omtrent på femøringen, men det er selvfølgelig guffent å ikke kjenne båtens reaksjoner. Du må trene, f.eks på en bøye eller en flytebrygge med polstring. Hvor brått kan du svinge og hvor tidlig/mye må du bakke for å stoppe farten.... Styrefart er helt nødvendig og i bakk er de fleste båter litt leie. Motorbåter er mye mer følsomme for sidevind og vi må gjerne starte opp mot vinden for å greie det. Jeg har baugthruster men har vennt meg til å ikke bruke den. Jeg har vært der du er og jeg kan fortelle at det er skikkelig digg å kjenne at jeg nå har full kontroll :cool:

Link to post

Som alle andre sier, er det trening som skal til. En generell regel jeg har, er at jeg må bruke mer kontante manøvreringer og fart dess mer det blåser. Propellstrømmen i revers, har på seilbåter så å si ingen innvirkning på roret, så du kan slå bakk lenge før du skal inn i båsen uten at det påvirker styringen. Da kan du bare justere med mer eller mindre gasspådrag for å justere hastigheten inn i båsen.

Noen ganger, kan det være lurt å bakke inn forbi båsen og så kjøre inn i båsen fra motsatt side av det du er vant med avhengig av vindretning og styrke. (hvis du ikke ligger nesten innerst i havna da)

Når jeg skal UT av båsen og det blåser hardt skrått inn bakfra, er det fare for at jeg river med meg pullpiten på nabobåten med ankeret foran. Den eneste måten jeg har funnet som funker, er å gi masse gass bakover med en gang, slik at jeg fortest mulig får styringsfart bakover. Da går det som en lek. I starten var dette en nærvepirrende opplevelse, men nå er det ren rutine, takket være trening trening og atter trening.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Kjenner godt igjen problemet ditt. Hadde det akkurat det samme som du.

Det var snakk om å trene og trene. Med nok av fendre ute samt polstra utliggerene godt. For å minimere eventulte skrammer. Lærte meg fort å bruke motorkraften for det det var vært. Bakka med full gass inn i båsen. Og full fres forover, med hjerte i halsen. Fikk godt tak i dette etterhvert. Og merkelig nok gikk det bestandig bra. Dette var også en seilebåt på 32 fot og ca 4,5 tonn.

Men det må også sies at jeg feiga ut når det blåste litt for mye, da lot jeg skuta ligge i båsen. :headbang:

Link to post

Som en ekstra sikkerhet går det an å spenne opp et solid tau tvers over båsen din omtrent der baugen er når den ligger ferdig fortøyd.

Dette tauet vil forhindre at du kommer for langt inn og smeller baugen i brygga.

Jeg har benyttet dette i flere år, og det har vet et par anledninger forhindret kollisjon.

Ellers enig med det de andre hevder: Øv, og ikke vær redd for å benytte motorkraft

Link to post
Når jeg hadde båt i sånn bås rigget jeg til en tamp med løkke fra enden av utliggeren. God fart og legge løkka på vinsjen. Da plasserte båten seg alltid akkurat der jeg ville ha den....
Tilsvarende taktikk brukte jeg: Tamp med løkke festet med god slakk i genoavinsjen. Matrosen hoppet i land med løkken og fikk denne over første pullert på utliggeren og jeg halte inn slakken på vinsjen (bare håndkraft direkte på tampen, vinsjen er da kun låsing slik at tampen ikke dras ut igjen) og der lå båten på riktig plass med en gang. Med motoren i gir hadde jeg all verdens tid til fortøying. Enkelte ganger valgte jeg å sette baugen forsiktig i kaien og bruke motor og ror for å legge båten inntil utliggeren om været var svært så ugunstig.

 

Slik jeg hadde det la jeg til med SB side og ved oppbakking dro propellen mot BB så det krevde en del øving å få tillegging elegant og fint. Gikk alltid greit nok men ikke alltid like elegant...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...