KG Startet 20.Juni.2011 Del på Facebook Startet 20.Juni.2011 Hei! Jeg har kjøpt "ny" båt, en Bowie Serai 28 ft hel-planer fra 1986. Motoren klarer ikke fullt turtall når den kommer opp i plan, det mangler ca. 500 - 600 omdr. Båten planer fint, men er tung å få opp. den gjør ca. 21 knop uten å få maks turtall på motoren. Når gearet står i fri går den raskt og lett opp i over 3500 omdr. på målern. Jeg mistenker at det sitter feil propell på båten, men kan for lite om dette selv. Her er litt data; Motor; Iveco 8061 srm 01, 265 hk, max turtall 3200 (jeg oppnår bare 2600 ved fult pådrag) Borg Warner gear, 1:1 utveksling Stern Powr Drev 103, 1.32 utveksling. 19 x 16 cup propell Båtens vekt er jeg usikker på, men muligens rundt 4000 kg??? Jeg synes også at det ryker litt mye av eksosen, men det kan vel ha sammenheng med at den går litt tungt ??? Er det noen som har erfaring eller har litt greie på dette her? Jeg er veldig takknemlig for svar iallefall! Sitér dette innlegget Link to post
KG Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Jeg legger ved et bilde av båten siden det antakelig ikke er alle som vet hva slags båt det er... Sitér dette innlegget Link to post
KG Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Er det ingen som kan hjelpe meg her? Begynner å bli litt desperat etter mye "forsking" på egenhåd... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 (redigert) Ok. I mitt hode synes jeg utvekslingen din virker litt lav. Har ikke greie på drevbåt , men bare en innskytelse for å gi deg et "svar". Visste derimot godt hvordan båten så ut.. Enkleste da er selvsagt å bytte propell. Redigert 21.Juni.2011 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hanto1 Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Er på tynn is her når det gjelder kombinasjon gear-drev, men med en så kraftig motor burde båten gå 25-30 knop ( med normalt drev oppsett) Det er direkte skadelig å gå slik, 600 rpm for lite skader motoren på sikt. Alle båtmotorer bør nå max turtall ferielastet. Ta kontakt med en seriøs propelleverandør og få beregnet ny propell/ justert den du har. Sitér dette innlegget Link to post
KG Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Takk for svar! Ny propell er nå bestilt, det ble en med samme omkrets (19"), men med pitch 14. Ikke optimalt det heller, men er jeg heldig gjør den rundt 24 knop (ved 3200 rpm)??? Det er utvekslingen på drevet som egentlig er litt feil har jeg forstått (alt for dyrt og bytte). Får jeg opp turtallet, men ikke øker farten nevneverdig bør vel motoren gå noe lettere? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Ja helt klart.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.