Jump to content

GSM / GPS som sporeutstyr i båt?


Smiley

Recommended Posts

Lurte bare om det er noen der ute som har erfaring med GSM/GPS i båt for sporing ved evt. tyveri. Vurderer å montere inn noe slikt i min, men har litt problemer med å finne leverandører som bare leverer det tekniske utstyret. De fleste jeg har funnet er koplet opp mot et alarm-selskap. Kikket på en side der man selv kunne teste ut i forhold til kartreferanser, og må si jeg ble hissig på å teste dette.

Da båten min ikke er så veldig stor bør enheten være så liten som mulig for at det skal være mulig å få gjemt den.

Noen tips???

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

En komplett båtalarm med GSM sporing koster fort over 10.000 kroner. En slik alarm kan fjernstyres fra mobilen - dvs. at du kan slå av og på funksjoner med SMS (kan tilkobles flere releer) og du kan få båtens GPS posisjon som SMS om alarmen er koblet til en GPS. Eksempler på releer som kan fjernstyres er startsperre på motor, varmeapparat i båten, lyskaster etc.

 

Track guard er kanskje et alternativ? Det er en VHF basert modul. Du betaler ca. 4000 kroner for track guareden, så tilkommer 149 kr/mnd i abbonement. Skulle båten bli borte aktiveres track guarden, og Guard Systems gjør det som er nødvendig for å finne igjen båten - inkl 2 timers søk med fly. Mer info på www.guardsystems.no

 

Jeg har heldigvis ingen erfaring i hvordan sporingssystemene fungerer i praksis

Link to post
Share on other sites

Hei,

Her finnes det mange leverandører. Men hva er det man egentlig trenger. Det hjelper jo lite med å vite posisjon, om båten er underveis om man ikke kan innhente den.

 

Jeg har satset på Guard System fra Sandefjord. Systemet er ikke GPS basert, men det finnes en skjult sender om bord som ringer meg opp om båten blir stjålet. Videre er flysøk gratis i en halv time. Samme system brukes på motorsykler og andre verdigjenstander. Eneste ulempe er 1800,- i årlig avgift.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Her finnes det mange leverandører. Men hva er det man egentlig trenger. Det hjelper jo lite med å vite posisjon, om båten er underveis om man ikke kan innhente den.

 

Jeg har satset på Guard System fra Sandefjord. Systemet er ikke GPS basert, men det finnes en skjult sender om bord som ringer meg opp om båten blir stjålet. Videre er flysøk gratis i en halv time. Samme system brukes på motorsykler og andre verdigjenstander. Eneste ulempe er 1800,- i årlig avgift.

 

Båten vil jo som oftest være på vei til ett eller annet sted. I mitt tilfelle ant. på henger langs landeveien. Jeg ønsker helst å gjøre søket selv, for så å evt. kontakte politi. Problemet med småbåter som min er at de har en tendens til å bli arkiv-mat hos politi, og forsikringsverdi er for lav til at selskapene har den store interessen. Liker dårlig å være avhengig av andre når det kan være interessant å gjøre jobben selv! :-)

Ser jo at saken kan stille seg anderledes når vi snakker om båter med verdi på hundretusener og oppover. Vi snakker vel også om en viss forskjell i type gjerningsmenn / avstander som må spores når det gjelder småbåter og crusere.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...