Jump to content

Frostveske i bunn av båten???


jorhei

Recommended Posts

I fjor så frøs det av en eller annen grunn ca 10 cm is i kjølsvinet av båten. Dette medførte at hele pumpa sto under is og jeg var også redd for sprekker i skroget. Det gikk bra, men for å unngå dette i år så har jeg hørt at det kan være lurt å helle litt frostveske i bunn av båten.

Alt vann var forresten tappet ut i fjor så ikke vet jeg hvorfor det frøs der.

 

Uansett så lurer jeg på om det går greit å ha et par liter frostveske i kjølsvinet i båten. Det vil ikke kunne skade treverk eller noe sånt?

 

(båten er en tresnekke fra 1949)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå en plastsnekke og etter at jeg hadde tømt den for alt vann tømmte jeg en kanne (4 l) med frostveske ned i kjølsvinnet. Det vil alltid komme vann (av kondens) dit selv om det i utgangspunktet er helt tørt. Gjorde det samme med tresnekka som jeg hadde i fjor. En billig forsikkring mot frostspregning...

 

Om frostveske gjør skade gjør frostspregning større skade...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Vil nok anta at det er sundere med litt frostvæske invendig i treverket ditt enn sprengende is. Men dette er bare synsing, her fins flinkere treverk-folk enn meg. I Sagaen helte jeg alltid i ca 1-2dl frostvæske nede på svinet for å takle kondensen som eventuelt skulle dukke opp. Holder på den rutina i "metalisert trebåt" i dag, gammel vane vond å vende.

Link to post
Share on other sites

båten min ligger i år i sjøen. Jeg bruker frostvæske i kjølsvinet hvert eneste år.

Tror det er smart, selv om mange mener det er uheldig når dette trenger ned i plastlaminatet.

 

Suzuki

Med hvilken begrunnelse menes det at det er uheldig at trietylenglykol (frostvæske) trenger ned i laminatet?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

I fjor så frøs det av en eller annen grunn ca 10 cm is i kjølsvinet av båten. Dette medførte at hele pumpa sto under is og jeg var også redd for sprekker i skroget. Det gikk bra, men for å unngå dette i år så har jeg hørt at det kan være lurt å helle litt frostveske i bunn av båten.

Alt vann var forresten tappet ut i fjor så ikke vet jeg hvorfor det frøs der.

 

Uansett så lurer jeg på om det går greit å ha et par liter frostveske i kjølsvinet i båten. Det vil ikke kunne skade treverk eller noe sånt?

 

(båten er en trenekke fra 1955)

Tror ikke glykol skader trevirktet.  Til og med biller produserer frostvæske så de ikke skal fryse i stykker cellemembranene i vinterdvalen.  Du kan jo utføre et lite forsøk ved å legge en trebit i glykol først, gjerne påført samme overflatebehandling du bruker til båten din.  Tre tåler mye, men ikke lut.  Glykol er pH-nøytral.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

TROR det dreier seg om at reperasjoner vil bli vanskelig. ( Dårlig / ingen  vedheft )

Har ikke reflektert så mye på dette, folk mener så mye rart..

 

Suzuki

Grunnen til at jeg spør er at jeg i det daglige jobber med borevæskeoperasjoner i oljeboringa.  Vårt firma har i årevis lagret glykol (både MEG og TEG) og glykolholdige saltlaker på glassfiberarmerte tanker.  Vi har til dags dato ikke sett skader på tankene.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

trenger ned i plastlaminatet.

Suzuki

Hebbe har så mye av dette at jeg tror han overlever de neste 100 åra med en skvett i kjølen :lol:  Trevirke...vet ikke som sagt.

Saga....bygd på Selje...Rett syd for Stadt. Der nede på toppen av kjølen er den båten så "feit" at du tror det ikke før du får CD.

 

Til Gunga Din :lol:

Av mangel på flisespikkeri i den siste tida......: SKUTA MI STÅR IKKE PÅ LAND....DEN LIGGER PÅ LAND!!!!!! Sorry, får bare alle disse rare assosiasjonene hver gang jeg hører om båtene over jolle størrelse som "står på land" om vinteren. Er det bare meg som er forskrudd eller???

 

Har sjekka egne inlegg. Finnes det avvik fra min LIGGER/STÅR standard kan det være, av andre spesifisert som mitt "Quindebeist", som har skrivi. Det hender hun slenger inn ett innlegg på min innlogging.

Link to post
Share on other sites

Til Gunga Din

..................................DEN LIGGER PÅ LAND!!!!!! Sorry, får bare alle disse rare assosiasjonene hver gang jeg hører om båtene over jolle størrelse som "står på land" om vinteren. Er det bare meg som er forskrudd eller???

...................................

 

:lol:  :lol:

 

språkskillnader....när en båt ligger på land.....då ligger den lite 'si eller så' kansje litt på sidan,

 

men 'står den på land'  då er den plassert i krybbe eller vogn........

 

tenkte ikke på det ner jag skrev.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hebbe har så mye av dette at jeg tror han overlever de neste 100 åra med en skvett i kjølen :lol:  

Kjøper en ei kanne så bruker jeg den opp, ikke noe å spare på akkurat det....  :lol: :lol: :lol:

 

Jorhei:

Jeg har aldri hørt noe om at frostveske (alkohol) skader treverk. Men som sakt før så er det et valg om en eventuell frostsprenging eller en skade av frostveske du står ovenfor.

Dette er et valg som frostveska vil vinne...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

:lol:  :lol:

språkskillnader

Språket??? Neida Gunga...vi strides om det her i Norge også. Jeg vet om folk som tilogmed har båten "ståendes på vannet" her til lands, og det er ikke noe "østlandsfenomeen". Har hørt det fra selv garvede østfinmarkinger vokst opp i Gråsonen.....!!!

 

.....men nå drar vi vel jorheis opprinnelige seriøse spørsmål fullstendig OFF TOPIC.

 

Tilbake til dere med trebåterfaring.

Link to post
Share on other sites

Språket??? Neida Gunga...vi strides om det her i Norge også. Jeg vet om folk som tilogmed har båten "ståendes på vannet" her til lands, og det er ikke noe "østlandsfenomeen". Har hørt det fra selv garvede østfinmarkinger vokst opp i Gråsonen.....!!!

 

.....men nå drar vi vel jorheis opprinnelige seriøse spørsmål fullstendig OFF TOPIC.

 

Tilbake til dere med trebåterfaring.

jada jag mener det jeg skrev fra början.....har man båten på land så er en dyvika det billigaste

o enklaste i längden, bare o skruve ut.........tror de fleste trebåter hade dyvika 'förr i tiden'....

 

trebåt i sjöen som 'fryser inne', er vel egentligen noe som man skall undvika.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takker for svar så langt, men er det noen som vet med sikkerhet om frostveske vil kunne skade treverket?

Er selv i tvil, men av to onder ville jeg velge det minste - forstvæske! Leser i svensk datablad for soppdreperen Boracol (selges av bl.a. West System) at denne inneholder Monoethylenglycol . Er usikker på om dette er samme glykol som i frostvæske, Ethyleneglycol . (HMS datablad Statoil ) Hvis dette er samme stoffet, så er jo svaret gitt. (Noen kjemikere her?) En telefon til eller besøk hos Trebåten kan kanskje gi svaret?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...