Jump to content

Wallas safeflame - brennstoff


Bitteliten

Recommended Posts

Vi har Wallas 90 plater og Wallas 100 stekeovn i båten. Har ikke vært borti disse før. Hva slags brensel brukes( hva slags parafin)? Det står i bruksanvisningen at et anbefales at man tilsetter en eller annen form for teknisk sprit i brennstoffet - er det noen som har erfaring med det og vet hva som skal brukes?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper lampeparafin på bensinstasjonen. Fås sikkert billigere andre steder, kanskje Felleskjøpet e.l.   Det er vel ulik kvalitet på lampeparafin, og jeg kommer i farten ikke på hva slags kvalitet som er anbefalt. Det sto noe spesielt på den jeg kjøpte, men kan ikke finne kanna for øyeblikket. Dersom ingen andre kan tipse, så dukker det nok opp etterhvert i hukommelsen.

Link to post
Share on other sites

Fant frem papirene på min Wallas safeflame, og der står bl.a. følgende om brensel på svensk:

 

Brenslet skall vara ren lysfotogen med sotpunktshøjd øver 35 mm. Lempliga kvaliteter i Sverige er Esso Blue og Exsol D60 (D180 - 220).

 

I Norge har jeg blitt anbefalt Esso Lampeolje +. Det viktige er at den er lysfotogen. Dette har kanskje med renheten å gjøre??, dvs at den ikke soter når den brenner, eller er jeg på viddene nå  :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har brukt litt av hvert av lampeolje. Og stort sett går det ut på det samme hva en bruker. Handler der det er billigst, for tiden hos OBS der det vel sist jeg handlet var lampeolje fra Nagel å få. Blåtind har også fungert helt utmerket. Men spesialolje for lamper med keramisk brenner har ikke vært like bra. Den tenner dårligere, og er mye dyrere.

 

Skal en rense veke og brenner, anbefales det å kjøre gjennom sprit. Det løser opp koksingen. Men skal en gjøre det, må en for all del koble fra glødingen slik at ikke spriten tenner.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått anbefalt direkte fra Wallas i Finland (enkelte ganger er det meget praktisk med finsk kone) å slå en dugelig skvett isopropanol (kondensfjerner (Wallas anbefalte Shell)) i parafinen. Om pumpe eller brenner holder på å gå tett skulle vi kjøre ren isopropanol igjennom. Det gikk helt fint med glødingen på, det brant helt pent i brenneren. Dette berget kaffekoken i sommer.

 

Rune

 

 

Hei.

 

Har brukt litt av hvert av lampeolje. Og stort sett går det ut på det samme hva en bruker. Handler der det er billigst, for tiden hos OBS der det vel sist jeg handlet var lampeolje fra Nagel å få. Blåtind har også fungert helt utmerket. Men spesialolje for lamper med keramisk brenner har ikke vært like bra. Den tenner dårligere, og er mye dyrere.

 

Skal en rense veke og brenner, anbefales det å kjøre gjennom sprit. Det løser opp koksingen. Men skal en gjøre det, må en for all del koble fra glødingen slik at ikke spriten tenner.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Vi har Wallas 90 plater og Wallas 100 stekeovn i båten. Har ikke vært borti disse før. Hva slags brensel brukes( hva slags parafin)? Det står i bruksanvisningen at et anbefales at man tilsetter en eller annen form for teknisk sprit i brennstoffet - er det noen som har erfaring med det og vet hva som skal brukes?

Er det noen spesiell grunn til at det er valgt Wallas-versjonene for lampeolje og ikke for diesel? På vår Nidelv 750 hadde vi lampeolje med en "5-litersdunk" som tank. På Hannah II og III benyttes diesel som tas direkte fra dieseltanken. Dette fungerer utmerket (og med 800l tank går en ikke tom heller  :wink:), og jeg mener å huske at effekten ikke er dårligere enn med lampeolje.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Er det noen spesiell grunn til at det er valgt Wallas-versjonene for lampeolje og ikke for diesel? På vår Nidelv 750 hadde vi lampeolje med en "5-litersdunk" som tank. På Hannah II og III benyttes diesel som tas direkte fra dieseltanken. Dette fungerer utmerket (og med 800l tank går en ikke tom heller  :wink:), og jeg mener å huske at effekten ikke er dårligere enn med lampeolje.

Diesel varianten hadde vært helt suveren, og jeg var inne på den tanken. Men komfyren til diesel varianten trenger et min 53 cm dypt rom, og det er det ikke plass til i N300. Dermed ble det parafin varianten på kokeplater og komfyr. Vi har da 2 5-liters dunker som tank plassert under dørken.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...