Jump to content

"Overlading" fra eldre yamaha 90 u/autolube


einderoy

Recommended Posts

Har tråla foruma her inne på båtplassen i håp om å finne svar uten og poste nytt emne. Men har ikkje funne noko direkte svar på det eg er ute etter. Motoren er ein eldre Yamaha 90u/autolube. (ukjent årstal)

 

Problemet er følgande:

Motoren ladar batteriet med nesten 16(!)volt, og er bekymra for at batteriet kan ta skade av det.

 

Snakka med div. Yamaha forhandlara samt sjekka forumet her inne, og ser det er fleire som har reg. "problemet"

Nokon har sagt det at den ladar kun med 8-10ampere so batteriet vil ikkje ta skade av den sokalla "overladinga".

MEN igjen so har eg hatt eit problem der feste anordninga mi rundt batteriet rauk, og eg er reddd for at eg kanskje kan ha kortslutta det eit sekund eller to. Ingen sikringar er gått, men begynte å ryke fra cd-spelaren min. Alt på båten fungerar, men eg har no registrert etter eg installerte eit voltmeter i båten at den målar nesten 16V. Lurer derfor på om det kan vere muligheit for at regulatoren er roken. Har ikkje målt ladinga før ditta skjedde.

Link to post
Share on other sites

Som du har funnet ut er dette et klassisk problem.

Yamaha skal imidlertid ha både kombinerte og separate likerettere/regulatorer som kan ettermonteres. Det finnes forskjellige modeller avhenging av motortype.

Etpar aktuelle partnummer er 6J8-81960-00 eller 6H2-81960-10.

Du er nødt til å få din yamaha leverandør til å finne ut hva du trenger. Dessv. later det til at deres kunnskaper omkring dette kan være begrenset. F.eks., som du sier, at de tror at en ren likeretter er nok. Hvilket forsåvidt er korrekt om man har et stort batteri, lav maks ladestrøm og kjører bare korte turer på lavt turtall.

Men om man f.eks. har kun et motorsykkelbatteri (som holder fint til å starte en 90hk), kjører på høyt turtall, at batteriet er fulladet i utgangspunktet, at man ikke har noe forbruk under kjøring kan spenningen, som du har funnet ut, nå uakseptable høyder. Og batteriet koke tørt.

I det hele tatt, man kan ikke overlate dette til tilfeldighetene, en regulator er påkrevet.

Taler av egen erfaring, fikk brent opp en mobil til 30k tidlig på åttitallet fordi den yamaha 'regulatoren' jeg hadde kjøpt viste seg å være kun en likeretter. Dengang var jeg ikke forberedt på problematikken, tok det som en selvfølge at det var en regulator inkl. spes, siden prisen den gangen var nesten én båtpenge.

 

En mulighet i ditt tilfelle er å montere en manuelt betjent bryter som slår av ladingen når spenningen er 15V. men det blir en nødløsning, sånt skal ikke overlates til manuell kontroll, man har nok annet å passe på når man kjører.

De må sitte på AC-siden av likeretteren for å hindre at denne ødelegges av overspenning når man slår av bryteren.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en "regulator" eller det er vel egentlig bare ei diode som "brenner av" overspenningen,fra "Ravns garage" til min 50 hester Mariner.

 

Har kjørt slik i 2 sesonger nå og måler konstant 14,5 volt på anlegget.

 

Fornøyd så langt,kosta snaut 2000,-

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ja, dette kalles en shuntregulator, består av en zenerdiode som tåler høy strøm. man kan også lage selv av en standard-komponent, var det Daffy tro som gjorde dette? Prisen blir vesentlig lavere...

Ulempen med denne reguleringen er, som du skriver, at den er basert på at alt overskudd brennes av i varme, mao ikke spes. driftsøkonomisk eller miljøvennlig.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar.

 

Snakka med eit nytt Yamaha verkstad idag. han sa da måtte eg berre leve med. Yamaha hadde ingen regulator, kun den evt. dioden dykk snakkar om. Han hadde samme motor visstnok, og sa det gjekk bra om ikkje eg køyrde i timasvis på full pinne(!)

 

Men da ta r eg heller og undersøker om eg kna få montert ein slik regulator/likerettar, eg vil tross alt att cd-spelaren og tlf min ikkje skal ryke!

 

Takker for positive svar igjen. Var til god hjelp!

 

Mvh

Eivind

Link to post
Share on other sites

Ja, dette kalles en shuntregulator, består av en zenerdiode som tåler høy strøm. man kan også lage selv av en standard-komponent, var det Daffy tro som gjorde dette? Prisen blir vesentlig lavere...

Ulempen med denne reguleringen er, som du skriver, at den er basert på at alt overskudd brennes av i varme, mao ikke spes. driftsøkonomisk eller miljøvennlig.

 

Muligens Helge?

 

(og er vel uansett mer miljøvennlig å svi det av som varme enn at man tar knekken på komponenter som batteri og andre forbrukere pga overspenning...?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, Helge var det vel.

 

jo helt klart bedre, men det man skulle hatt var en av/på regulator, samme opplegg som på en bildynamo. Da går ingen energi tapt. Mulig at de originale regulatorene er bygget slik. Burde iallfall være, ut fra prisen....

 

@einderoy: Det verkestedet tar feil, det finnes regulatorer. jeg har tidligere hatt kommunikasjon med et medlem som jobbet med yamaha og hadde skikkelig oversikt over dette, var han som kom de to dele-eksemplene.

Se også ragos posting her. Rago har ved flere anledninger vist imponerende kunnskap om Yamaha.

Link to post
Share on other sites

Opplever ladespenninger på opptil 15,6v på 50 hk yamaha. Har sluttet å fundere på dette, men setter aldri inn batterier under 60Ah.(!!) Mitt siste innkjøpte batteri er nå 5 år gammelt, og tas ikke ut av båten når den står i naustet om vinteren - kobles kun i fra. Ingen problemer så langt, har heller aldri vedlikeholdsladet dette.

 

Medlemmet "Helge" drev også med et ønske om et motorsykkelbatteri til startbruk på sin 40 hk, og så vidt jeg husker lagde an også et forslag til en regulator for å få dette til.

 

Jeg har heller ikke hørt om noen som har for brent opp CD-spillere i båt ved å koble disse til sikret strømuttak - så lenge motorens manual ellers er fulgt.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

@Ingar: Ja eg har snakka med forskjellige verkstadar med 3 ulike svar, so var begynt å bli oppgitt. F.eks den eine verkstaden presterte å sei at eg brukte for lite straum/hadde for få artiklar i båten. Men er begrensa ka eg kan ha i min 14,5fot lange speedbåt!

 

@rago63: At cd-spelaren min kom røyk ifra(den fungerar enno) var i forbindelse med at batteriklemma rauk og polen vart avsleten. Kanskje ei kortslutting. Men begynner å lure når Ingar skrive at mobilen hans rauk pga overspenning!

 

Eg var tenkt å sette i ein mobil ladar til min android, for å få tilgang til musikk, samt gps og evt novionics kart. Men no ser eg jo det at det kan vere mindre lurt uten noko form for ned regulering av spenninga..

 

Mvh

Eivind

Link to post
Share on other sites

90 hk er levert med regulator av shunt typen, man kan ikke bruke samme regulering som en vanlig "bil" regulator da det er en fastmagnet dynamo på gamle totaktere (vanskelig og regulere styrken til en magnet).

 

Kjøp en original regulator til den nyere modellen 90hk så virker det nok. Monter den så den får god kontakt med gods for og lede vekk varme.

 

Telefonladere er somregel av multispennings type så de virker fra 8-32Volt, så om du kjøper en telefonlader som er brukendes til både 12 og 24V av god kvalitet så er du nok sikker på at telefonen klarer seg greit sålenge batteriet er koblet til kretsen.

 

Det som mest sannsynelig har skjedd galt siden spilleren din slap ut litt røyk er at spennings regulator er gåen og batteri polen knakk eller falt av. det fører til at spenningen øker mye når batteriet ikke lengre klarer og holde spenningen lav. Batteriet fungerer som en ballast for generatoren og holder spenningen på et greit nivå selv med ødelagt regulator, men når batteriet ikke lengre belaster generator så ruser spenningen i været og knekker spillere og telefoner og slikt.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...