Jump to content

Skipsspiker-galvanisert eller forsinket?


Splendens

Recommended Posts

Så på skipsspiker fra Cristiania spigerverk i dag.Det står varmforzinket utenpå esken.Det er vel det samme som galvaniserte.

Før var disse grå,matte.Men i disse eskene var spikerne blanke akkurat som vanlige blanke spikere.

Forretningen ringte opp til produsenten og spurte om dette var riktig og de sa at, joda, skipsspikerne som alltid har

vært grå,matte,de er nå blanke!?

Er det noen eksperter her som kan kaste lys over dette?

Jeg kjøper ikke skipsspikere i dyre dommer som ikke holder mål.

Link to post
Share on other sites

Forsinket eller galvanisert er vel to saker av samme sak. To former for forsinking: Varmforsinking eller elektrolytisk forsinking. Varmgalvanisering gir tykkere sinklag og har en ru og matt overflate. Elekrolytisk blir gjerne dekket av et tynt og skinnende sinklag. Det er en stund siden jeg hadde dette i materiallæren, slik at jeg kan ikke vise til tykkelser på belegget og andre detaljer. Annet enn at varmforsinket er å foretrekke.

Link to post
Share on other sites

Hold deg unna om de er vanlig elktrolyttisk forsinket det gir et alt for tynt lag og spikerne vil ruste.....

Jeg kan ikke forstå at et spikerværk kan lage skips-spiker i dag og ikke spesialbehandle dem.

Dvs. feks. elektrolyttisk forsinke over en lengere tid, så det blir et tykkere og mer motstandsdyktig lag med sink.

Link to post
Share on other sites

Jeg følte meg ikke helt trygg på disse spikerne så jeg ringte til spigerværket selv.

Der fikk jeg snakke med en hyggelig kar som fortalte at skipsspikerne blir produsert i scotland nå,

grunnet lav etterspørsel her på bjerget.Han sendte en mann opp fra Kristiansand samme dag(!)

som la en av spikerne i saltsyre.Det ble en kjemisk reaksjon med fresing og spikeren ble helt svart.

Dermed var det konkludert med at spikeren var varmgalvanisert.Hadde det ikke blitt noen reaksjon

hadde spikeren vært elektrolytisk galvanisert og ubrukelig til båt.

Takk,Christiania Spigerværk for flott service!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...