Splendens Startet 21.Juni.2011 Del på Facebook Startet 21.Juni.2011 Så på skipsspiker fra Cristiania spigerverk i dag.Det står varmforzinket utenpå esken.Det er vel det samme som galvaniserte. Før var disse grå,matte.Men i disse eskene var spikerne blanke akkurat som vanlige blanke spikere. Forretningen ringte opp til produsenten og spurte om dette var riktig og de sa at, joda, skipsspikerne som alltid har vært grå,matte,de er nå blanke!? Er det noen eksperter her som kan kaste lys over dette? Jeg kjøper ikke skipsspikere i dyre dommer som ikke holder mål. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Forsinket eller galvanisert er vel to saker av samme sak. To former for forsinking: Varmforsinking eller elektrolytisk forsinking. Varmgalvanisering gir tykkere sinklag og har en ru og matt overflate. Elekrolytisk blir gjerne dekket av et tynt og skinnende sinklag. Det er en stund siden jeg hadde dette i materiallæren, slik at jeg kan ikke vise til tykkelser på belegget og andre detaljer. Annet enn at varmforsinket er å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Sier de at de er varmforsinket fra spikerverket så er de nok det. Vet at kjemien på endel andre overflatebehandlinger har vært gjenstand for forbud mot 6-verdi krom og at det muligens er det som gjelder her også. El-galvanisert kan de ikke være -er de det så styr unna.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Finn Erik Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Hold deg unna om de er vanlig elktrolyttisk forsinket det gir et alt for tynt lag og spikerne vil ruste..... Jeg kan ikke forstå at et spikerværk kan lage skips-spiker i dag og ikke spesialbehandle dem. Dvs. feks. elektrolyttisk forsinke over en lengere tid, så det blir et tykkere og mer motstandsdyktig lag med sink. Sitér dette innlegget Link to post
O.Olsen Svart 23.Juni.2011 Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Bruk kobber, da er du sikret i laaaaang tid Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 23.Juni.2011 Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Hjemmesidene til Christiania Spigerverkt (produktkatalogen) sier følgende om skipsspikeren: "Varmforzinket spiker har en beleggtykkelse på 70-75µm." Kan nevne at varmforsinkede detaljer er svært blanke den første tiden -før de oksiderer og blir matte. Tror du trygt kan kjøpe! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Splendens Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Jeg følte meg ikke helt trygg på disse spikerne så jeg ringte til spigerværket selv. Der fikk jeg snakke med en hyggelig kar som fortalte at skipsspikerne blir produsert i scotland nå, grunnet lav etterspørsel her på bjerget.Han sendte en mann opp fra Kristiansand samme dag(!) som la en av spikerne i saltsyre.Det ble en kjemisk reaksjon med fresing og spikeren ble helt svart. Dermed var det konkludert med at spikeren var varmgalvanisert.Hadde det ikke blitt noen reaksjon hadde spikeren vært elektrolytisk galvanisert og ubrukelig til båt. Takk,Christiania Spigerværk for flott service! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.