Jump to content

evinrude elektrisk giring


hansmartin

Recommended Posts

Dette er en 1972 modell så her er det snakk om et EL hydraulisk gir, enkelt forklart styres clutchen hydraulisk og hydraulikken styres av 2 solenoider ( via strøm )

 

For å gire må motoren gå ( OBS data er hentet ut ifra hodet her... har blitt noen år siden sist...).


  •  
  • Forover = ingen strøm på BLÅ eller GRØNN ledning ( de lære av tidligere tabber da strøm problemer var det samme som NULL gir = null frem drift )
  • Fri = strøm på GRØNN ledning
  • Revers = strøm på BLÅ ledning

 

Olje nivået er også kritisk... lite eller ingen olje = NULL gir = kun forover .

 

Giret skal også som nevn ha en egen girolje ...

OMC/Johnson/Evinrude "Type C" girolje

Bombardier Premium Blend ( for elektriske og EL hydrauliske gir ).

 

Brukes på Johnson/Evinrude sine utenbordsmotorer med elektrisk gear ( 40/60/75/80/85/90/100 ca 1960 > 1972 ) + enkelte OMC drev med tilsvarende system ( opp til ca 1977 ).

 

Disse motorene krever også en helt spesiell kontrollboks ( = dyr ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
trenger jeg bare fylle olje så er det gir ?? eller er det en fremgangs måte på deette???

Olje fyllinga fungerer som på enhver annen utenbords motor, MEN du MÅ bruke riktig olje

 

OMC/Johnson/Evinrude "Type C" girolje også kjent som Bombardier Premium Blend ( for elektriske og EL hydrauliske gir ).

 

Om det hjelpe ?? vet ikke, hvis det er nivået som er problemet ja, kan også være andre problemer...

 

Bak på motoren er det 2 ledninger som går ned til girhuset ( blå og grønn ledning), ER det strøm på noen av disse med motoren igang og i fri eller revers ??

 

Er endel av disse motorene som har fått service ( byttet impeller )utført av skikkelig fjøsmekanikere... ledningen som går ned til gihuset kan være litt utfordrende da den må kobles løs når en slipper ned girhuset, så istedet for å gjøre dette riktig er den noen som kapper ledningene for så å skjøte denne sammen igjen med sukkerbit og teip :clap:, en meget intelligent løsning da alle vet at det blir tett og fint :headbang: ( er originalt en tykk gummiert OG vanntett ledning ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post

han jeg kjøpte motoren av sa han hadde brukt servo olje, og det fungerte! men skjedde ingen tng nå! er det ikke bare at det skal være en tynn olje der! hvordan er det egentlig det giret fungerer??

 

Regner med at OMCEvinrude/Johnson ingeniørene hadde en grunn til å utvikle en spesiell olje til bruk på disse girhusene ....

 

Hydro Electric Shift)

(J. Reeves)

 

The shifting setup of the lower unit is what's called a "Hydro Electric Shift", which is quite complex consisting of voltage being applied to solenoids in the lower unit which in turn change oil passages via a oil pump that supplies various pressure on a spring loaded shifter dog. The wires leading to the lower unit (at the powerhead) are "Green" and "Blue". The engine must be running or cranking over in order to shift out of forward gear.

 

You CAN NOT use HI VIS lube in that lower unit. You MUST USE what OMC calls "Premium Blend" lube, commonly called "Type C". (A thinner lube)

 

In neutral, you need 12v to the "Green" wire.

In reverse, you need 12v to both wires, the "Green" one and the "Blue" one.

In forward, there should be no voltage to either wire. (The spring loaded shifter dog forces the unit into forward gear)

 

To check the lower unit for proper shifting to make sure you have no trouble there, remove the spark plugs to avoid problems and to allow a higher cranking speed.

 

This next step eliminates the actual shift switch in case problems may exist there.... Disconnect the blue & green wires at the knife connectors (the rubber insulated boots) leading to the lower unit at the powerhead, then using jumpers, take voltage direct from the starter solenoid to apply voltage to the "Green" wire for neutral, then both wires 'Green" & "Blue" for reverse (Remember the engine must be cranking over in order to shift).

With no voltage applied, the unit should be in forward. No need for a ground jumper... the lower unit's already grounded. You may crank the engine with the key switch or by energizing the starter solenoid with a jumper wire.

 

Litt extra info ifra en veteran på disse motorene ....

 

 

 

Hvis mulig hadde det vært greit om du kunne måte motstanden i solenoidene ( koble ifra ledningene bak på motor, mål imellom gods på motor og de 2 ledningene hver for seg ( grønn og blå ledning ))

 

 

Arne Kjetil

Link to post

tok ned girhuset i dag! skal det være olje oppe i det rommet hvor solinoidene siter?? for det er ikke samme sted som man fyller gir olje!?? målte motstanden og den blå hadde mellom 5,3 - 5,5 og den grønne mellom 6.9 - 7.3

 

og når jeg hadde girhuset oppe prøvde jeg og sette strøm på disse solinoidene og se om de virket og det virket som magnetene virket bra. for de dyttet ned disse pinnene! ikke helt sikker på hvordan dette skal virke men

Link to post

Solenoidene sitter vel under et lite lokk ??, kan/vil være noe olje der, er helt normalt..

 

Hvordan er ledningen imellom girhuset og oppe i motoren ? , som skrevet før så er det mange som tar en lettvin ( les amøtørmessig ) under demontering av girhus...

( kapper bare ledningen for så koble den sammen igjen med sukkerbiter/kabelsko og lignende, garantert IKKE vanntett).

 

det virket som magnetene virket bra. for de dyttet ned disse pinnene! ikke helt sikker på hvordan dette skal virke men

Disse styrer små ventiler som dirigerer olje flommen nede i girhuset..

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...