Jump to content

Oppblåsbare reddningsvester for barn, er det til å stole på..?


Pålestikk

Recommended Posts

Ser at mine aller minste, plages en del av Helly Hansen sine redningsvester. De er store og klumpete. Jeg har tre barn; ett år, tre år og seks år.

Har sett på nett, at det finnes oppblåsbare redningsvester for barn. Er dette til å stole på? Er det noen der ute med erfaring på området? Det er forøvrig viktig at dette skal være redningsvest, ikke flytevest!

Link to post
Share on other sites

Kan du si noe om hvorfor? Hva med den eldste, på seks?

Automatiske vester oppfattes vel ikke som like sikre (de kan feile).

 

Oppdriften er stor - viktig at ikke barnet sklir ut - det er vel grunnen til at barna rent fysisk bør ha en viss størrelse. Det er forøvrig bare to vester på markedet som jeg har funnet.

 

Jeg venter til minstemann er klar fordi jeg antar det blir vanskelig å få på han en stor oransj om storebror har en liten kul svart pølse rundt halsen - som pappa.

Link to post
Share on other sites

Undersøkte litt rundt dette i fjor. Fikk klar melding: barnet måtte være over 40 kg og svømme dyktig. Hadde blant annet med at eksplosjonen fra patronen kunne gjøre små barn ute av stand til å områ seg (er det virkelig så kraftig?) samt at de skulle klare å blåse opp dette med egen kraft ved svikt i mekanismen. Hos oss har det endt med seilervester på barna når de er i lek med andre og er svømmedyktige. Minstemann som ikke er svømmedyktig har redningsvest. De store har også redningsvest hvis de skal alene på noe. Alle diskusjoner rundt vester opphørte ved dette kompromisset, og vi voksne er flittige vest-brukere selv for å være gode eksempler. Mine er 8, 7 og 5 år, de to eldste svømmer som seler. Har selv lagt den oppblåsbare til siden og funnet frem seilervesten for å unngå ytterligere diskusjoner rundt dette ved selv å vise at det er en behagelig og praktisk vest å ha på. Barna tar nå på ren refleks på seg egne vester nå de skal noe - og det er sjeldent vi trenger å minne dem på det.

Link to post
Share on other sites

Har en regatta oppblåsbar vest til dattera mi på 7 år. Bruker kun denne når ho er under oppsyn, typisk når ho leker på kaier etc. Ho datt uti med denne i fjor og den fungerte 100%. Det er riktig som andre skriver at en skal være svømmedyktig, bruk også skrittstropp.

Link to post
Share on other sites

Har ei jente på 5 uker som eg er tenkt å ha med på båt ferie (om sommeren kommer). Har tenkt litt på dette med redningsvest. Sjekket en butikk som har en vest til barn under 15kg. Men det er stort og klumpete. Kan ikkje ha denne på mens vi er på tur, da blir det nok hyling. Men eg finner ingen fullgode alternativ. Tips?

Link to post
Share on other sites

Hvem er sjefen ombord? Ungene skal ha redningsvest, basta. jeg tar heller kampen med barna (de gir seg fortere enn du tror) enn å sitte med et dødt barn i armene og si ", jammen, jeg mente det bare vel.."

 

mvh

Bavaria32sport

kaptein og kompromissløs i en del situasjoner

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Eg er enig i at de skal ha redningsvest. Men er barnet som i mitt tilfelle 5 uker, og skal stort sett ligge og sove så er det ikkje mulig. Med utføresle som er på tradisjonelle redninsgvester lar dette seg praktisk ikkje gjennomføre. Etter mitt syn. Så svaret ditt er i mitt tilfelle ubrukelig. Men for trådstarter sikkert ok.

Link to post
Share on other sites

Våre barn har vært med på tur fra de var nyfødte. Var vi underveis hadde de alltid på vest selv om de lå og sov i bagen. Lå vi ved land og vi passet på, kan det nok hende vi løsnet litt på reimer og glidelåser. Men små barn må alltid ha på vest. Og de venner seg fort til det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...