Jump to content

Polering av ny plastbåt?


Sinus_nor

Recommended Posts

Det ligger en ny HR 465 i hagen min. Til neste helg skal en ny 60hk/2t Yam monteres på....

 

Men, hvordan forbehandles en helt ny båt for at den skal se bra ut, så lenge som mulig, over vannlinjen.

Jeg slipper å rubbe osv. det har jeg skjønt...men polish? Jeg har en polérings-maskin (249.- biltema) som jeg bruker på bilen med godt resultat, men hvis jeg skal bruke den på båten må jeg vel tenke på andre ting også???

 

- Hvilken type/merke polish er lettest/best å bruke på båten?

- Hvordan få best resultat med bruk av polér-maskin

- Er det lett å skade getcoaten ved feil bruk av maskinen?

 

Båten brukes flittig, bare i ferskvann, opp av vannet om høsten.

Link to post
Share on other sites

Vanlig bilvoks + polermaskin er en helt ypperlig løsning. Muligens at en eller annen "båtvoks" til en ualminnelig syk pris kan gi litt lenger holdbarhet, men ville heller gjort jobben 1 ekstra gang i sesongen. Husk at f.eks. jotuns boatcleaner og biltemas boatcleaner frem til fjordårssesongen ble levert på eksakt samme embalasje med samme merking og fra samme produsent. Men prisen var 179,- respk. 34,90. Ellers har vel "firmaet" MAXWAX en "spesial pakke for båt" som har fått mye skryt de siste årene. Siden du har en helt ny båt kan du egentlig kun benytte en ren voks. En "polish" vil nødvendigvis "ta" litt mer, en cleaner skal man vel strengt tatt bare benytte hvis behov. Rubbing ville jeg holdt meg lang unna, da denne kan lage matte områder.  Imidlertid tror jeg det tar deg meget lang tid å "polere deg i gjennom " gelcoaten på en ny båt. Solskinn + saltvann (+ kanskje mest late/slurvete eiere) er de største fiendene til glansen på en ny båt. Du unngår jo saltvann, samtidig vil din båt med ditt bruksområde også få noe mindre sol. På bakgrunn av dette vil den med normalt "bilvedlikehold" kunne være like blank om 30 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...