-Luna- Startet 22.Juni.2011 Del på Facebook Startet 22.Juni.2011 Var å så på en båt med en Steyr236marine for noen dager siden. Til min store forbauselse oppdaget jeg ojelekkasje på en "ny" motor. Motoren er bare 6 år gammel, og jeg hadde ikke forventet dette. Eieren var helt ukjent med lekkasjen, men oljen i kjølen talte sitt tydelige språk. Jeg kontaktet en Steyr mekaniker for å forhøre meg om saken. Han opplyste meg at dette var helt normalt og ikke noe å bekymre seg over. Grunnet bruk av syntetisk olje og en del problemer med pakningen under blokken var dette noe jeg måtte leve med. Utbedring var ikke billig affære da motor må ut og demonteres. Ellers hadde makaniker bare gode ting å si om denne motoren...... Er det noen Steyr eiere der ute som kan bekrefte dette? Og....hva mener dere om å kjøpe en båt med en slik motor som har oljelekkasje? Legger ved noen bilder som viser lekkasjen. Skeptisk Motor I bakkant: Fremme barbord side: Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Sitrin Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Kjedelig sak. Har ikke erfaring med denne motoren, men kan gi rådet å legge en bleie der hvor oljen drypper så slipper du at oljen renner under hele motoren Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Vidar B Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Rart å høre at en lekkasje kan oppstå på grunn av bruk av syntetisk olje!! Steyr trenger da ikke syntetisk motorolje! Veldig mange tror det, men det er feil. Steyr motorer krever akkurat det samme som andre dieselmotorer. Bruk en mineralolje 15W40. Omtrent alle oljene du får kjøpt i dag oppfyller kravene. Har selv hatt 2 stk steyr 236 og på de brukte jeg Castrol agri 15W40. Lekkasjen du sikter til, er mellom monoblokken i støpejern, og den nedre utvendige motorblokken i aluminium. Her ligger det en kraftig gummipakning. En lekkasje her, blir å se på som kosmetisk, så lenge det er snakk om små mengder. Det er viktigere å sjekke simmeringene rundt veivakselen. Er det tett her er det ingen ting iveien for å ikke anbefale kjøp. Steyr er vel en av de beste motorene du kan få. Den kan aldri bli overbelastet eller varmkjørt, da elektronikken begrenser effekten avhengig av belastning. Dette prøvde jeg i praksis ved å sette på for tunge propeller. Prøvde å få båten i plan, men fikk kun 12 knop med gassen i bånn. Motorene hverken gikk tungt eller røk. Elektronikken begrenset gasspådraget da "torklimit" var nådd. Byttet tilbake til lettere propeller og båten gikk rett opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Da er det vel mulig at lekkasjen ville avtatt en del ved overgang til mineralolje? Jeg tror jeg vil ta en motorvask med påfølgende prøvetur for å konstatere hvor stor lekkasje dette er snakk om før jeg eventuelt handler. "sjekke simmeringene rundt veivakselen" sier du. Hvor kommer jeg eventuelt til for å sjekke dette? Har ikke så peiling på motor........ Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Vidar B Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Lekker simmeringene er det somregel en oljeflekk rett under fronten av motoren framme, og bak rett under der hvor gearkassen er festet på motoren. Dette drypper kanskje rett ned i bunnen, så det er vanskelig å kontrollere. Da kan du tørke av på motoren og se etter en prøvetur, om det er frisk motorolje der. Motorvask kan anbefales uansett. Da får du også kontrollert andre feilkilder. Se etter eventuelle frostvæskeflekker på frostpluggene på varmeveksleren. Ellers har jeg bare godt å si om motoren. Du får veldig god hjelp av Univa og kan gå inn på deres hjemmesider å lese alle data på motoren helt ned til verksteds-spesifikasjoner.(univa sin hjemmeside blir fortiden oppdatert) Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Jeg bruker aldri synthetisk olje på min 236, 2000 mod. Den forbruker litt olje - og særlig synthetisk, noe jeg har prøvd. Kjører Shell SAE 30 olje. Fortsatt litt forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.