Jump to content

Evinrude 90 stopper nesten på tomgang. noen som kjenner til det?


Daffy

Recommended Posts

Jeg har en kamerat som har kjøpt en Skibsplast med 92 modell Evinrude 90 hk.

 

Prøvde den her om dagen og observerte at den går litt høyt på tomgang.

Innimellom nykker den og nesten stopper og så kommer den igang igjen.

Dette er kun på tomgang. med litt pådrag virker det som den går helt fint.

 

Noen som kjenner til hva dette kan være?

 

Han bruker VRO systemet men har også 1% oljeblanding i bensinen da forrige eier har sagt at han skal det fordi VRO er upålitelig.

 

Jeg har grublet litt på dette og kommet frem til følgende alternativer:

 

VRO som gir olje i perioder og nesten kveler den.

gammel bensin.

vann i bensin (Tror ikke han har filter med vannutskiller)

CD

tennplugger

 

Noe av dette som ikke er sannsynlig?

noen flere muligheter?

 

En video her

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Heisann!

Jeg hadde en -90 mod. 90 hk Evinrude som var nøyaktig som på videoen. Men den stoppet helt titt og ofte, sannsynligvis fordi min hadde lavere tomgang.

Jeg leverte båt og motor til Ravn's Garage i Båstad, og de fant ut at flottørhusene på forgasserene var skjeve.

Antagelivis pga av alder.(disse er av en slags plast/kompositt)

De varmet husene så de fikk rettet de tilbake så mye som mulig og planslipte etter det. Pluss nye pakninger og justering.

Etter det gikk den fint og jevnt på tomgang.

Kan være verdt å sjekke :smiley:

Lykke til!

 

Mvh Ørjan.

Link to post

takk

det skal vi prøve å undersøke :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 11 måneder senere...

har ikke sett på flottørhusene men var en tur og testet den i går.

Den går noe jevnere nå men har fortsatt tendensen.

 

Nå er elektronikkenheten som sitter under svinghjulet byttet.

Den fikset hvertfall så turteller går riktig vei. Noe den ikke gjorde i fjor :)

 

Det jeg ser på denne videoen er at det kommer en del blå røyk akkurat i det den nesten stopper.

kan kanksje være at den får støtvis mye olje?

 

Noen som kjenner til dette?

Flere som har noen ideer eller erfaringer med dette?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Har samme motor selv, bare Johnson.. tipper blårøyken kommer av at vro systemet ikke henger med. Spl/ vro er er etter min mening bare å kaste og blande olje i bensinen. Min gav ALT for mye olje på tomgang og lite på fullt. røykla hele vågen når den ble startet kald og på sakte fart, og på fullt var det ingen synlig eksos, hadde 1% i bensin som sikkerthet.

Blander i dag 2% i bensinen og motoren røyker mindre og den får alltid olje..

Bare et tips dere kan prøve :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...