Jump to content

Noe som har erfaring med isotherm kjøleskap?


pipp

Recommended Posts

Har et slikt i båten selv. 85 liter. Lite støy, og kjøler godt. Eneste er at det slår inn veldig ofte. Godt mulig det er på tide å skifte det ut, da det er 6 år gammelt, men sålenge det er stillegående og holder melken (pilsen) kald, så er jeg happy!

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Godt mulig det er på tide å skifte det ut, da det er 6 år gammel

Hæææ? Hjemme holder da et kjøleskap i 10 - 20 år uten problemer og da går det ikke bare i noen stakkars ferieuker og noen helger. Skiftet for 3 år siden mitt Frigo 42liters skap med Danfors kompressor i båten ut med et nytt Isotherm-skap.

 

Det gamle funket imidlertid fremdeles etter 22 år, og det har jeg nå stående i garasjen på et lite batteri med en liten lader på for kald pils når jeg mekker bil om sommeren.

 

Hvorfor jeg skiftet? Jo, det nye er mer strømgjerrig og med bedre isolasjon. Så noe hadde skjedd med teknologien på 22 år!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, det bruker ikke mye strøm. Glemte landstrømmen da jeg fortøyde på lørdag for snart to uker siden.

Lyset i maskinrommet og kjøleskapet har stått på til jeg oppdaget det og satte landstrømmen på igår.

Spenningen på forbruksbanken var fremdeles på 12 V.

 

Og pilsen var god og kald:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Vi har et Isotherm på 85 liter, og er veldig godt fornøyd. Både med service, når vi trengte det etter det vi oppfattet som en liten produksjonsfeil, og driftsmessig.

 

Men, 1 ampere/time forbruk i snitt tror jeg ikke er mulig. Det er vel det som kjøleskapet tilskrytes av forbruk. 'Noe' mer enn det tror jeg i alle fall du må regne, kanskje 2-3 A/h. Har ingen data som kan begrunne dette, men har en magefølelse :-)

 

Vi produserer isbiter i stor skala når vi er på tur, men fryseboksen greier ikke å holde frysevarer like godt som hjemme, men frossent nok for noen dager på sjøen. F.eks. etter at isbåten har vært innom, og vi har handlet is til dessert, så er ikke isen så hard som den burde være, men hardere enn om vi IKKE hadde hatt fryseboks. Så alt i alt, meget godt fornøyd. Støyer også lite. Vårt kjøleskap er nå 2 år gammelt.

Link to post
Share on other sites

Men Christel: Mitt Isotherm slår også inn ofte når jeg har på landtrøm og hvis det er innstilt på auto. Det er utstyrt med noe de kaller ASU. Dette går ut på at det skal gå for fullt når strømtilgangen er god, som når du kjører/lader. Dette for å bruke mindre når motoren ikke går. Strømtilgangen er naturligvis også god når man har tilkoblet landstrøm.

 

Når kjøleskapet er kaldt "nok" og står på auto så slår det inn og ut veldig ofte, når landstrømmen er på. Jeg må derfor sette det over på manuell når jeg bruker landstrøm. Vet ikke om det skal være sånn, men mitt er ihverfall sånn?...

 

Men veldig godt kjøleskap. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Isotherm 85L her også, og kan bare underskrive på lovordene ovenfor!

Skapet er 8-9 år gammelt og virker helt som det skal. For et par år siden monterte jeg "fattigmanns-ASU", dvs. hjemmelaget tvangsstyring av kompressoren når båtmotoren er igang. I samme slengen ble det montert ei PC-vifte i en rørkanal som henter opp kjølig luft fra kjølsvinet og blåser den mot kondensatoren bakpå skapet. Skapet har en egen tilkobling for slikt, noe som gjør at vifta går når kompressoren er igang.

 

Eneste problemet vi har hatt med skapet er at "plastleppa" på lukkemekanismen knakk. En telefon til Termomarin resulterte umiddelbart i en liten postpakke - uten faktura.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik "fattigmanns" ASU hadde jeg også på det gamle skapet mitt. Men i tillegg til å tvinge kompressoren til å gå kontinuerlig når båtmotoren var i gang, hadde jeg kjøleboksdelen full av slike vanlige kjøleelementer for kjølebokser. Da tok det ekstra lang tid før kompressoren begynte å gå etter at båtmotoren var stoppet. Mye god kuldekapasitet i slike elementer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også 85-literen og fornøyd med det (2 år gammelt)! Det er ikke all værdens kvalitet på dørlåsen i håndtaket, bare.. låsetappen som skal holde skapet åpent når det er av, knekker fort da det er av plast som vippes opp for låsing.. ! En annen ting er at om du fyller døra med drikke, så åpner døra seg ofte i høye bølger pga. vekta :-( Har skjedd noen ganger at alle ølboksene triller ut :nonod: Det burde være en lås i tillegg som holdt døra igjen ! Ellers er kvaliteten grei og støynivå lavt !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde Isotherm kjøleskap i forrige båt, og var svært fornøyd med det. Spesielt strømforbruket, som også nevnes av andre i denne tråden. Absolutt et argument i seg selv til å bytte, i alle fall dersom man har et eldre skap med gammel teknologi. Her har det skjedd mye de senere årene.

 

Jeg valgte skap uten ASU etter en samtale med importøren, faktisk. Det var en forholdsvis stor prisforskjell og jeg ville forhøre meg om nytten av dette systemet før jeg bestemte meg. Vedkommende jeg snakket med gav tydelig uttrykk for at ASU neppe var noe "must". Skapene fra Isotherm bruker så lite strøm at potensialet for en ekstra strømbesparelse her er liten. Representanten fra importøren sa det rett ut... at han mente jeg heller burde bekymre meg om andre strømtyver om bord enn å bruke mye tid på å vurdere ASU eller ikke.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...