Jump to content

Hvordan koble VHF mot kartplotter


Trinn II

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg ny VHF, en Raymarine med distress-knapp. Så var det å få denne koblet opp mot min Lowrance Global map 7200c.

På kartplotteren er det ingen ledninger som heter NMEA, men 3 ledninger som heter com. Det er en blå,en gul og en orange. Hvilke av disse skal kobles opp mot Raymarinens og hvilke av dens brune, grå, lilla eller blå. Dette er ikke særlig godt forklart i brukerhåndboka til Lowrance. Ett annet spørsmål er om jeg må endre noen settings på Lowrancen for at den skal sende GPS signaler til VHF`en? :confused:

Link to post
Share on other sites

Sett litt i de engelske manualene for de to enhetene dine.

Uten ansvar - forstår jeg det slik at det må koples som vist nedenfor:

 

Koblingene

Plotteren sender ut på COM port 1 der GUL er NMEA OUT og Skjerm NMEA jord.

VHF'en tar imot på GRÅ som er NMEA IN+ og LILLA som er NMEA IN-

Så da skal Plotter/GUL til VHF/GRÅ og Plotter/SKJERM til VHF/LILLA.

 

Oppsett

Se på side 76 i plotter manualen. Der står det at du må velge (huke av) hvilke signaler som skal sendes ut på COM porten du skal bruke.

I dette tilfellet (GUL/Skjerm) blir det port 1. Velg GGA, GGL og RMC.

Det var ingen liste i manualen, men det er disse signalene som er de viktigste. Det står og noe om hvordan posisjonen skal vises - dvs.

Minutter, grader, sekunder, tiende/hundredels sek. Eller som grader minutter med komma og desimaler. Der må du bare prøve deg frem, se hva VHF'en vil ha.

 

På VHF'en er det ikke noe oppsett, men det står litt om hvordan ting funker på side 24.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Nesten alle kartplottere kommer med NMEA 2000 plug&play tilkobling.

Hvorfor VHF'er generelt ikke har dette grensesnittet er meg helt uforståelig!

Båtlivet blir så mye enklere når ekstra utstyr bare kan plugges sammen (enkelt og greit)

Jeg vurderer å kjøpe Lowrance VHF, som har NMEA2000. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

NMEA 0183 er den standarden som er innført, for at alle enheter skal kunne prate sammen.

At det senere er laget bedre løsninger innebærer ikke at det innføres ny standard.

Enhver seriøs produsent av VHF'er eller Autopiloter vil sørge for at NMEA 0183 er på plass på sitt produkt.

Det er selvfølgelig opp til dem selv om de vil ha andre formater i tillegg.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Til orientering så er NMEA2000 en forbedring av NMEA0183, nettopp for å gjøre det enkelt å tilkoble ekstrautstyr.

Verden går fremover og ofte til bedre, som i dette tilfelle med NMEA2000.

 

Men noen VHF merker er litt bakstreverske, untatt Lowrance og Garmin da....

Link to post
Share on other sites

Men noen VHF merker er litt bakstreverske

Er ikke så sikker på det.

Skal apparatet stå i en godkjent installasjon, så skal den også ha en åpen, publisert kommunikasjonsprotokoll.

Det kan forsåvidt være NMEA-2000. Da er det merket "NMEA-2000 certified".

De fleste produsenter bruker NMEA-2000 på CAN bus i en eller en annen form, men finner på litt lureri for at apparatet ikke skal brukes mot utstyr fra andre produsenter.

Et eksempel:

Jeg har en Simrad vindmåler i båten. Den kjører SimNet som egentlig er NMEA-2000 på CAN bus men med ikke standard kontakter. Vil man ha sann vind på dette instrumentet så er man låst til å kjøpe en Simrad retningsensor. Jeg kan ikke bruke en fra Furuno.

Ok, jeg kan konvertere NMEA-2000 til NMEA-0183, men med en gang det er gjort kommer neste hinder. Instrumentet ser etter et proprietært telegram fra Simrad før den aksepterer kursinformasjonen.

Inntil alt er merket "NMEA-2000 certified" er man akkurat like langt.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig Mulligan. SImNet er ikke NMEA-2000. Da blir det selvfølgelig problemer.

 

Utdrag fra NMEA.ORG som er ansvarlig for NMEA-0183 og NMEA-2000.

Produkter som er markedsført eller merket: "NMEA-2000 kompatibel" eller "Fungere med NMEA-2000". Skal ikke benyttes!

VIKTIG: Sørg for at produktene du kjøper er NMEA -2000 ® Certified

Link to post
Share on other sites

SImNet er ikke NMEA-2000.

Det er nettopp det det er. Men det er lagt inn snubletråder for å gjøre den ikke-kompatibel.

Det samme med Smart Craft.

 

Sørg for at produktene du kjøper er NMEA -2000 ® Certified

Og hvor mange er det? Få.

 

Det var også en fast standard for NMEA-0183. Det var RS-422.

Og er det tildels enda i proffutstyr. Men i fritidselektronikk ble det fort RS-232.

Link to post
Share on other sites

Nmea2000, can-bus, smartcraft og andre er basert på samme hardware-signalering. Fordelen med denne i bunn er at en kan paralellkoble flere komponenter, i motsetning til nmea0183 på rs232/422/485 som er en til en.

 

Så er det språket de prater da...det varierer endel...og det er vel her sertifiseringen kommer inn.

 

TA

 

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Nmea2000, can-bus, smartcraft og andre er basert på samme hardware-signalering. Fordelen med denne i bunn er at en kan paralellkoble flere komponenter, i motsetning til nmea0183 på rs232/422/485 som er en til en.

 

Så er det språket de prater da...det varierer endel...og det er vel her sertifiseringen kommer inn.

 

TA

 

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

 

Helt riktig, NMEA2000 starndardiserer det elektriske inklusive standardisert pluggtilkobling, standardisert strømtilførsel, standardisert datautvekslingsformat( format basert på NMEA0183). Siden NMEA 2000 benytter CAN-BUS standarden, så medfører dette at man kan plugge sammen alt ekstra utstyr uten å måtte lodde sammen ledninger og uten å måtte ha doktor graden i ledningkaos.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...