Jump to content

Tips til beste og sikreste ektravarme - sprit- el. parafinovn


Even Neve

Recommended Posts

Kona vil ha litt ekstra varme i seilbåten. Jeg har sett etter sprit eller parafin ovner på nett.

Men ikke funent annet enn Heat Mate til rundt 1000 lappen.

 

Er det andre anbefalinger til en slik varmekilde.

 

Er bekymret for sikkerhet ved denne typen varme. Men ser at den kan bli nødvendig i uthavn.

Finnes det noen med veltesikring etc. ??

 

Det er innkjøpt en glembring til skuta, men den blir ikke montert før i høst.

 

Tips mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Webasto Airtop 5000 som hovedvarmer, men som backup kjøpte jeg en slik som jeg ble svært overrasket over !

Om man sørger for god luftsirkulasjon, anser jeg denne som sikker nok for meg.. Brukes jo aldri uten tilsyn!

Blir nesten som en liten peis å regne :-) Har veltesikring, og leverer 1300watt på fullt.

 

01_366.jpg

 

Nettbåt har den på tilbud: http://webshop.nettbaat.no/storefront.php?pid=1065

Patroner kjøper jeg på Biltema..billig !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Heat Pal'en er rødspriten absorbert i en bomulls(?)fylt beholder, slik at om den skulle havne opp ned så skal ingenting renne ut. Usikker på om det er veltesikring i tillegg, men tror det.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...