Jump to content

Tamd41A mangler ca 300 rpm, feilsøking...


Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg har 2 stk Volvo Penta TAMD41A, hvor jeg får 3900 rpm på styrbord motor, og 3600 rpm på babord motor (med innkoblet gear), har sjekket turtellerene med optisk tachometer, og de er rette, båten er forøvrig nyslippet og ren både i skrog og på propeller og akslinger.

 

Har ikke testet maxturtall i nøytral enda (synest det er litt brutalt..)

 

Mine tanker går mot turbotrykk, og dieseltrykk fra fødepumpen, er det noen som vet hva det skal\bør være ?

 

Ellers så mottas gode tips og råd med takk.

 

Mvh:

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Du bør kanskje få sjekket om motorene er i riktig stilling eller ikke. Med tid og stunder og slitasje bør vel dette uansett rettes opp igjen. Jeg hadde en større sjau i min egen båt da motorene hadde være litt for mye ute av stilling, og det slet på lagre og akslinger. Men det skal nok ikke så mye "ute av stilling" til før du mister noen hundre omdreininger.

 

Er dette et nytt fenomen for deg - eller har du "alltid" manglet turtall?

Link to post
Share on other sites

Hadde prøvd å rengjøre

ladeluftkjøleren på både luft og vannsiden. Kan fort miste 2-300 rpm hvis denne er skitten.

 

Ellers gå over dieselsystemet med filtere ( sjekk evt om det er en sil/finfilter under lokket på fødepumpa),dyser etc. Har dysene vært sjekket iht vedlikeholdboka?

 

eller turbo slitt/ skitten

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Du bør kanskje få sjekket om motorene er i riktig stilling eller ikke. Med tid og stunder og slitasje bør vel dette uansett rettes opp igjen. Men det skal nok ikke så mye "ute av stilling" til før du mister noen hundre omdreininger.

 

Er dette et nytt fenomen for deg - eller har du "alltid" manglet turtall?

 

Jeg rettet opp begge maskinene rett før påske, de var ganske mye ute av stilling, men fikk ingen endring i turtall på noen av de etter opprettingen.

 

Turtallet har manglet så lenge jeg har hatt båten.

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Prøv å gå med en motor av gangen, logg fart/turtall. Er SB motor merkbart sprekere( og gear /propeller er likt)Bør du sjekke nøyere over BB motor.

 

Er vel tvilsomt om utveksling er ulik. Er propellene av ulik fabrikat eller størrelse/stigning kan det være her hunden ligger begravet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...