Jump to content

Den beryktede 9fot-syken. Marex 24, kjøp og ombygging.


Pettern1972

Recommended Posts

Da ho mor var litt sjeptisk til å vimse rundt i Skjebergkilen i en liten ustødig 15 foter uten andre overnattingsmuligheter en i "sandwich-positur" fikk jeg endelig disp til å bruke sårt etterlengtede båtpenger. Ringte til en kompis som fikk den nyoppussede 15 foteren, motor, henger og hele sulamitten til en hyggelig sum (for han iallefall), solgte kubikk-olga (motorsykkel), og fant et pent eksemplar av en 1979 Marex 24 som jeg plutselig ble kaptein på. Innredningen er ikke all verden, men det skal vi nok få has på. Pentførsteinntrykket av båten var vel veldig bra, hel og pen i skroget, ny kalesje, nye lanterner og i det hele tatt et pent utseende.

dscn0446.jpg

 

dscn0448.jpg

 

dscn0447.jpg

 

Entusiasmen sank derimot noen hakk når vi kom ombord. Dørken var pen, styreposisjon ok, skrogtrekk var helt og pent, men resten av innredningen var temmelig slitt og mindre pent. Pentry var hjemmesnekra.

Denne skal byttes ut og trekkes en halvmeter bakover så jeg får opp et passasjerset der også som kan vippes frem for å komme til vask eller kokeapparat.

 

33_1549993139.jpg

 

 

Inni cabin var det bare tverrgående plater og madrasser oppå. altså ingen sittegruppe, ingen bord, og køyesenga i baugen var ikke inntakt. Nå sank entusiasmen mange hakk.

 

dscn0450.jpg

 

Vi åpnet opp dørken over motoren, og fikk en opptur igjen. Her er det god plass. Motoren så veldig bra ut. Ikke en dråpe oljesøl, ingen svetting på motoren, dog en bitte liten diesel-lekkasje, som er en bagatell og ordne. Motor er en ferskvannskjølt Volvo Penta MD17D. Neste sted var å inspisere propellaksel. Av med fettkoppen, og her var det knusk tørt, så her må fettpressa få leke seg litt. Vi startet opp motoren, og den startet på første slag. Og kjølevannet putret pent ut fra babord skinkehus. Nå kom den store oppturen. Arvid "den båtkyndige" som jeg hadde tatt med som moralsk støtte konstanterte at han aldri hadde hørt penere gange på en volvo penta noen sinne, gearkasse gav ikke lyd fra seg når vi satte båten i gir, hverken forover eller bakover, overhode ingen risting eller vibrasjon i det hele tatt under gange.

 

dscn0449.jpg

 

Vi stoppet motoren igjen og bestemte oss for å gå grundig til verks for å finne "prutefeil". Innredningen i cabin er i grunnen et kapittel for seg selv, men skal nok være relativt fort gjort å få pent, da det originale rammeverket er helt inntakt, men dette trakk selvfølgelig ned. Pentry var hjemmelaget, uten kokeapparat, ingen kjøleskap, men dette hadde eier stående hjemme, turteller virket ikke, ekkoloddet var ikke koblet til, men svingeren lå i et skap. Temperaturmåleren virket ikke, og dassen klarte ikke å pumpe vann.

 

dscn0451.jpg

 

I det hele tatt ingen store feil å prute på, men noe småtteri fant vi da. Styreposisjon så helt grei ut, men den "boksen" som førersetet står på skal ut.

 

dscn0452.jpg

 

Batteribanker var helt ok, med 2 x 115 ah forbruksbatterier og 80 ah startbatteri.

Akter i båten har jeg planer om å skifte ut den enkle sofaen med en buesalong som dekker akter og styrbord side frem til styreposisjon

 

33_1563104223.jpg

Flere bilder kommer når ombyggingen begynner.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

 

Akter i båten har jeg planer om å skifte ut den enkle sofaen med en buesalong som dekker akter og styrbord side frem til styreposisjon

 

33_1563104223.jpg

Flere bilder kommer når ombyggingen begynner.

 

Gratulerer med bo-båt !

Husk å ta hensyn til at du skal gå ut og inn i båten når du planlegger buesalong.

Litt antiskli-belegg på treverket der det blir naturlig, samt delt pute som går an å fjerne når du skal ut og inn kanskje.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

stemmer det king kong, motoren er nyere, skal sjekke opp årstall med serienr når jeg får den hjem i båsen sin her. Gav 49k for den. Tror det skal være et bra kjøp. Vanntro, på båtplassen min har jeg ombordstigning på babord side, så der skal jeg ha det relativt åpent. aktersalongen skal gå på akter og styrbord side. Skal ha løse puter uansett, i tilfelle jeg ikke får samme plassen til neste år. Kunne tenkt meg en løsning omtrent som denne:

 

usofa_marex32fr_mod.jpg

 

pentryen vil jeg ha en slik løsning:

 

pentry.jpg

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

usofa_marex32fr_mod.jpg

 

Husk at førersete må høyere opp i forhold til det som er vist på tegningen din hvis setet akterover skal være kombinert førersete og del av U-sofaen. Ellers vil du få problemer med å titte over kanten....

 

Eller er det plass til U-sofa bak førersete?

 

KK

Link to post
Share on other sites

Førersetet skal ikke være en del av salongen, den skal kun vende forover. grunnen til det er at jeg skal ha kjølseskapet stående under setet. Bakkant av "boksen" til kjøleskap blir da liksom enden av sofaen styrbord side. skal ta nøyaktige mål senere, men tipper den vil bli ca 150 langs styrbord side.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Pettern!!

 

Sjarmerende sak den lille tassen du med nemsom hand lagde en perle av en båt av, men jeg er veldig fornøyd med at Rederinnen gav deg disp til å bruke båtpenger. Denne skuta er jo vakker! Og kjenner jeg deg rett, så spørs det om ikke interiøret rimelig raskt er propert og vel så det.

 

:flag_bp:

 

Utpå i helgen kanskje?

 

Mvh Propell ;-)

 

Ps: hils fruen og gratulèr så meget.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Takker for det propell, håper banken ikke har så forbanna mye sirup i ræ****, så de får overført penger i morgen, så kan jeg få hentet den i helga. Ligger på gressvik, så det blir i tilfelle kosetur. var nede å tok litt mål i stad, og må nok forandre planene for uteplassen litt, vinkelen på sofaen kommer på babord side i stedet, med bord som slåes ut fra vegg på styrbord side. skrogtrekket inni var rimelig løst på en del plasser, så det spørs om jeg ikke trekker om der inne med en gang. Men vi sees nok på sjøen se Arne, tar du med rødvin, så tar jeg med kald øl....

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Liten statusrapport: Alt av det gamle plate/madrass-styret er kastet ut, og nye midlertidige lokk til benkene er montert, madrasser er skjært til med riktige mål, nytt grisedyrt marineblått trekk er kjøpt og både rederinnen og redermammaen er satt på saken, men de synes det var morsommere å sy gardiner. Men det må gjøres det også, så de er iallefall blitt ferdig. Køya i baugpiggen er pusset ned ,og fixet litt på, da det var et par sprekker i innfestningen. Lagt på 5 mm laminat eikeparkett med natemasse i mellom, så det blir litt skibsgulv "light"- utseende. Parketten fortsetter langs begge hyllene. Pentry er demontert og kastet ut av båten.Ligger nå i garasjen til skrekk og advarsel om at slikt håndverk er fy-fy. Alt elektrisk er gått over, og utbedringslista er klar. Her har det vært skikkelige hobbyelektrikere som har holdt på, for det er tydligvis ingen selvfølge at svarte ledninger er jord ombord. Her skal alt merkes på nytt og en del nye kabler skal legges, da det ikke finnes egen kurs for forbruksbatteristrøm. Kjøpt inn 145 ah batteri som skal få jobbe med alt periferiutstyr. Dassen viste seg at ikke ville pumpe vann inn, regner med at det er gamle pakninger som trenger utskiftning, problemet er bare hvem i granskauen har produsert disse gamle dassene, og hvor får jeg tak i pakninger....Tatt en del bilder, men kameraet ligger et eller annet sted under alt demontert utstyr i båten, men det dukker nok snart opp. Kommer bilder da.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter ørten timers jobb i båten var det klart til opprydding, og da dukket kameraet opp under diverse skumgummi og teppebiter....

 

1. prosjekt var skitarholet. Dasspumpa trakk ikke inn vann, veggene var fulle av jordslag.

 

m9.jpg

 

m10.jpg

 

Dassen er byttet ut med en slik fancy 12 volt sak med kvern og trykknapp, et helvete å få inn, så når denne ryker blir det porta potti. Jordslagflekkene var helt umulig å bli kvitt, så løsningen ble 2 bokser offwhite vinylspray.

 

Så var det dette rattet da, teakratt som er lakkert er fy-fy i mine øyne, her er det teakolje som gjelder... Her var det bare å fjerne gammel lakk.

 

m17.jpg

 

m18.jpg

 

Autosol er det perfekte poleringsmiddel

m19.jpg

 

Denne jobben gikk forsåvidt bra, helt til det skulle monteres. I ettertid var jeg sjeleglad for at jeg nummererte alle delene...

 

m20.jpg

 

m21.jpg

 

m46.jpg

 

Og med det samme jeg først var i gang, skiftet jeg ut gamle slitne brytere med et litt mere fancy et....

 

Så var det cabinen da. Gamle madrasser ble kastet i containeren og nye innkjøpt til overtiv pris, og midlertidige lokk på toftene montert så en kunne måle til nye madrasser.

 

m22.jpg

 

m23.jpg

 

I forpiggen så det ikke pent ut, og mens jeg holdt på å slipe vekk gammel morro dukket kamerat Tjønnås opp med et par pakker parkett han skulle kaste. Da fløt det litt ideer her.

 

m24.jpg

 

m25.jpg

 

m28.jpg

 

m31.jpg

 

m33.jpg

 

Så var det bare å invitere min gamle mor på besøk, og sette ho i gang med symaskinen. Grisedyrt marineblått stoff fikk etterhvert sin rette form...

 

m35.jpg

 

m36.jpg

 

m37.jpg

 

Når jeg holdt på med å koble strøm til elektrodriteren, var det ganske enkelt å se at det elektriske også trengte litt sortering, løse ledninger hang og slang, og det var ingen selvfølge hvem farge som var pluss og minus, ennå mindre hva det var til. Så her var det bare å følge ledninger fra motor, og opp til dæsjen, og begynne å merke opp hva som var hva. Alle ledninger er nå koblet opp på nytt, og alle koblinger er loddet og isolert med krympestrømpe.

 

m40.jpg

 

Turteller virket ikke, og når jeg så at det hang 2 jordingsledninger til den øynet jeg en sjans for å få den til å virke igjen...

 

m42.jpg

 

Men så lett var det ikke, her må nytt meter handles inn etterhvert.

 

Så var det den grusomme pentryen som satt her da, som var montert med HELE 3 blanke skruer av "innendørstypen"...ut med driten, og så var det bare å lage en ny en med plass til kjøleskap.

 

m43.jpg

 

Mangler fortsatt lokk og belistning, men det får duge til ferien er over...

 

Et hvert fartøy må jo ha et navn....

 

m44.jpg

 

Og plutselig hadde det gått 3 uker og rederinnen hadde endelig fått ferie. Lørdag formiddag bar det rett ut til Edholmen, med rederinnen bak roret. Perfekt lørdagskveld med gode venner og flott vær. Søndag var det et sykt regnvær, som avduket at alulistene rundt vinduene var kjempelekk... Tettet det midlertidig med tec7. Mandag skinte solen fra skyfri himmel, og da var det bare å sette kursen videre mot søta bror.

Her i Marieholm marina i Strømstad

 

marieholm_i_stroemstad_3.jpg

 

Og i dag, etter 6 døgn på fjorden har ho mor også blitt båtfrelst og drømmer om at neste båt blir en Nidelv 28, hvilket må sies å være helt greit for meg.

Resten av oppussingen skjer nok langt uti august en gang, nå skal båten brukes litt.....

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takker for alle positive kommentarer. Oppussingen er som jeg skrev i innlegg 15 stått litt rolig i det siste, da vi har vært på 3 ukers båtferie, og jeg har hatt litt andre jern i ilden i det siste (reparasjon av gummibåt, samt å få igang en påhenger jeg fikk som har liggi under vann) "Gummitarzan" er omsider bitt tett og påhengeren har fått nytt liv. Men nok om leketøyet mitt.

Ferien startet upåklagelig med problemer allerede 1. dag. Innfestningen til gass og gearwire på gearkassa løsnet selvfølgelig, men det resultat at jeg ikke fikk friet ut gearet når vi skulle legge til kai på Edholmen. Gudskjelov smalt det ikke inn i brygga. Begge skruene som skulle holde dette sammen var selvfølgelig borte, de fant jeg igjen nede i kjølsvinet. Låsemutter er vel kanskje en fordel å bruke, men det hadde tydeligvis ikke forrige eier hørt om. Men litt skruesortiment lå ombord, så det gikk greit å fixe. Fremre feste til eksoskjøleren hadde også knekt tvers av, så det ble nødreparasjon med patentbånd. Dette så egentlig ut til å være mere enn solid nok til å holde sommeren gjennom, men det var altså feil. Uke nr 2 begynte med at det bakre festet led samme sjebne, og dro da selvfølgelig i stykker patentbåndet foran også, slet i filler kjøleslangen til saltvannskjølingen, med dertil defekt impeller. "Verdens kraftigste" patentbånd ble velvillig donert av en meget hyggelig Haldenser (ja, de finnes faktisk!!!) i en Saga 27 på Edholmen. Så etter en lang dag med flesket på dørken og solbrent rygg, var det klart for å dra videre til Hankø. Etter 5 minutter var temperaturen lovlig høyt igjen, og vi returnerte til Edholmen. Dagen etter sjekket jeg termostaten, og den var selvfølgelig "hønngammal", så den gikk rake veien rett i søpla. Og dermed var kjøleproblemet løst for godt. Resten av ferien har vært preget av deilig solskinn og mist like deilig grillmat, samt en trivelig kveld med bp-medlem "Lovart Låring" med god mat og flydium av ymse slag. Nå er ferien over, men det er fortsatt helgeturer planlagt, og fisketurer som må gjennomføres så båten blir liggende ute en stund til. Nå har jeg sånn smått begynt å planlegge vinterens ombyggingsplaner. Det første som skal gjøres er å flytte sjøvannsinntaket og sette på en kran som er mulig å nå uten å ha 2 meter lange armer. Slangen som er brukt her er en billigvariant fra biltema, og den stoler jeg fint lite på. Videre planlegges ombygging av trimplan, da jeg synes den graver seg vel mye ned i hekken ved pådrag fra 3/4 til full gass. Her er det rett og slett ingen fart å hente. Trimplanet skal utvides med 10 cm i bredden på hver side og 20 cm i lengden. Håper det kan gi et par knop ekstra. Videre er planen å få bygget badeplattform, og innrede med ny pentryløsning, dobbelt førersete, ombygging av dashbordet, og vinkelsofa bak. Mere bilder kommer når båten står på land.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

For dere som har tittet litt i tråden her og ikke har fått med seg hva som skjedde, kommer siste bildeoppdatering av Marex-en i denne tråden. Slik endte altså eventyret:

 

 

dscn0637.jpg

 

 

dscn0639.jpg

 

 

dscn0640.jpg

 

 

dscn0641.jpg

 

 

 

dscn0638.jpg

 

 

Her er synderen:

dscn0650.jpg

 

 

Lokket til fettkoppen på propellakselen var plutselig falt av, ( 2 dager etter siste tur) og x antall liter vann hadde trengt inn.

Vannet stod opp til toppene på motor. Etter å ha fått lånt en diger lensepumpe av båtmannen i havna fikk vi omsider tømt den for vann igjen. Motoren tappet vi ut 15 liter vann av, og fikk til slutt start på den igjen. gjorde 4 oljeskift, og det så ut som om motoren var reddet. Gearkassa fikk 7 oljeskift, og så også ut til å være ok igjen. Men siste gang vi startet opp etter oljeskift, tok det fyr i det elektriske anlegget. Dermed var det ny skade: elektrisk anlegg måtte skiftes ut. Gudskjelov hadde vi full kaskoforsikring, så takstmann ble kontaktet og kom og så på skaden. Båten ble kondemnert. Så nå er det bare å begynne på nytt igjen. Var heldig og fikk tak i en 1977 modell Tresfjord 28, i ganske god stand. litt arbeid må jeg gjøre her også, men det er kun av kosmetisk og rimelig enkel art. Den nye båten fikk vi for latterlige 55000 kr.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da får jeg benytte anledningen som førstemann til å gratulere unge Herr Lovart Låring med nyervervelsen. Som dere skjønner er han ny eier av Fars Vilje I.

 

Takk for det pettern! Og som vi har blitt enige om, så blir navnet stående!

Mitt forslag til etableringen av felles rederi, blir at aksjekapitalen vi må inn med blir vel en fuktig aften ombord i begge båtene til våren vel? hehehe.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...