Jump to content

Lekkasje rekkestøtter og kryssholt


revemikkel

Recommended Posts

Jeg har overtatt en gammel plastbåt, årsmodell 1974.

 

Jeg registrerer at det kommer vann inn gjennom skruehull/boltehull til rekkestøtter og kryssholt. Det er nær sagt umulig å komme til fra innsiden, da omfattende demontering av innredning må til.

 

Ville det være fullgod/god nok løsning å tette med for eksempel Tec7 fra utsiden?

 

Kanskje noen har hatt tilsvarende utfordringer, og kan komme med tips til hvordan det best løses.

 

 

 

Takk skal dere ha :smiley:

Link to post
Share on other sites

Siden du nevner rekkestøtter og kryssholt. Disse må jo være festet med gjennomgående bolter, da må man jo komme til fra innsiden for å få gjort noe.

Eller snakker du om å bare kline dem inn på utsiden med tetningsmasse?

 

Sjekk forøvrig reglene, viktig å få med i tittelen hvilken båttype det dreier seg om, normalt vil en tråd som dette bli stengt når det mangler.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemstilling på min båt og har konkludert med at jeg kommer til å ta vekk tretaket/innredning innvendig. Vil vel tro at du sannsynligvis kan få tettet alt fra utsiden, men forsikre deg da at det ikke ligger og ulmer noe drit innvendig. Hos meg ser jeg antydning til sopp/mugg ett par steder og det er nok for meg til å røske ut alt og sjekke at ikke det ligger masse ulumskheter og skjuler seg. Spesielt om dette er ett rom der dere overnatter.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

 

 

Ideelt sett skulle jeg åpnet på innsiden for å komme til festeboltene, men innredningen vanskeliggjør dette veldig.

 

Jeg hadde ikke tenkt å kline inn med tettemasse, men heller være nøye, slik at resultatet blir seende noenlunde ut. Kanskje noen har erfaring med spesifikk tettemasse til slikt bruk?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ikke benytt transparent MS Polymer slik som Trans7. Når det gjelder UV-bestandigheten på MS Polymer er den generelt meget god, men akkurat disse transparente variantene sliter fremdeles med UV-stråler og gulner over tid. De fleste produsenter er nå på 3dje generasjon transparent MS, men etter en test vi har gjort med alle produkter markedsført i Europa viser det seg at de blir gule og krakelerer etter 3-5000 timer i UV-kammer. Vær heller nøye og benytt en farget type. Hvit kanskje.

 

Den eneste transparente tetningsmassen som tåler UV-stråler 100% og er helt transparent, er eddiksyrebasert silikon. Dette får du tak i hos alle glassmestere. Benytter du dette må du være meget nøye med avfetting(aceton), da silikoner er litt vàre for urenheter og fett. Er du derimot nøye med avfetting så sitter de meget godt.

 

Lykke til !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Båten er av type "cabincruiser", og har kryssholt forut, midtskips, og akterut. Det er også rekkestøtter med vaier i mellom, fra baug til akter.

 

Har kjøpt tuber med hvit Tec7, og venter på oppholdsvær for å prøve ut produktet :smiley:

 

Skifter olje på girkasser og maskiner i mens, siden det ikke er så væravhengig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det fremgår ikke om båten har sandwich eller om det er hel plast der rekkestøtter og krysssholt står.

 

Uansett så vil det ikke bli morro når innredningen fjernes, det er nok skader der vannet har fått trenge inn.

Er det sandwich er det viktig å komme i gang raskt, da råte og fuktskader sprer seg raskt inne i laminatet. Til høsten vil frostsprenging også kunne inntre.

Redigert av Med vind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...