Jump to content

Skøyte 34 fot 15 tonn. Hvor kraftig ankervinsj?


Trulte37

Recommended Posts

Heisann :flag:

 

Har nå fått skøyta bruksklar etter 5 år med slit og (etter manges mening) ufornuftig pengebruk.

 

Saken er at vi har fått et veldig godt tilbud på en ny Quick Antares 1500 watt 24v med 10mm kjettingkabelar.

 

En slik: Quick Antares hos Seatronic

 

Vinsjen vil komme til å jobbe med et Bruce-kopi anker på 20 kg og 50m kjetting. Ankerrullen vil bli boltet i et solid eikebord, gjennom dekket og dekksbjelken og med støtte i forstavna.

 

Ifølge spesifikasjoner, tabeller og teori om maks trekkraft, arbeidslast og båtlengde osv. skal ikke dette være noe problem. Vinsjen er laget for båter fra 12 til 15 meter, men jeg er usikker på hvor mye man skal stole på dette. Er så mange andre faktorer som spiller inn. Vekt, skrogform, vindfang osv.

 

Vi har i utgangspunktet ikke planer om å ankre under spesielt utfordrende forhold og vinsjen vil bli avlastet så langt det lar seg gjøre. Vil ikke presse den stakkars el-motoren ved å vinsje skøyta mot vind og strøm når ankeret skal opp, da må hestekreftene hjelpe til.

 

Er det noen som kjenner disse ankervinsjenes praktiske begrensninger som har noen tanker om denne vinsjen er latterlig svak til vanlig fornuftig bruk på ei slik skøyte?

 

picthele.jpg

 

pictfor.jpg

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Hulda veier borti 15 tonn. Min winch er 12 V, 1000 W, med 10 mm kjetting og 20 kg Bruce. Det wincher fint inn, og båten har aldri flyttet på seg når vi har ankret. Det er nok mer vinddrag i Hulda enn i båten din. Tror du kommer til å bli fornød med valg av beskrevet utstyr.

Link to post
Share on other sites

Støtter de andre..

Jeg monterte en maken vinsj, men da i 12V utførelse på min båt. Jeg bruker en 21kg Brucekopi med 10mm kjetting.

Hom meg passet jeg på at jeg fikk så korte kabler som mulig fra batt til vinsj. ( rett under 1 meter med 70mm2 kabler) og egen batteribank til dette... og der ligger nok mye av det viktige... Det er ikke mye en slik motor orker hvis den ikke blir matet nok.. Så et eller flere gode startbatterier og god kabling er nok alfa omega...

Det har ikke vært noen problemer med det oppsettet, selv om jeg jo selvfølgelig opplever å måtte kjøre løs ankeret for å ikke drepe den stakkars el.motoren når jeg skal trekke opp..

 

PS: PEN båt :-)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...