Jump to content

Pakkbos til aksling


Bertinius

Recommended Posts

Hei båtvenner!

Tenkte noen her kunne gi meg noen tips :smiley:

Har idag vært å innspisert en båt for min svoger, fin 23 fot Hisøysnekke. Båten var veldig bra, utstyrt med en Yanmar 15hk motor med fast gir.

Det som var med den å fikse, var at hylsa til akslingen lakk, innvendig hylse, forrige eier måtte kjøre masse grease for å holde den tett for sjøvann. Hylsa er inni båten(vet ikke merke). Men kan noen si meg om det kan bli en omfattende rep, event om man kan ta det selv.

ser for meg at det er slags foring eller simmerring? :cheers:

Gi et råd hvis du har

Link to post
Share on other sites

Dette burde være høyst overkommelig. Med litt flaks så rekker det med å stramme opp mutteren på pakkboksen (den som sitter rundt der akslingen går inn i hylsa). Mulig at det er en settskrue som låser denne. Eventuelt, hvis det ikke er mer å stamme på her, så må talgpakningene i hylsa skiftes. Har ikke gjort dette selv, men etter det jeg har forstått så skal ikke dette være noe problem å ordne selv. Eneste minus er at båten må på land for å skifte disse, men den må jo på land en gang i blandt uansett da...  :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er vel bare to typer propellanlegg som bruker grease, og det er det tradisjonelle med fettkopp. Her er ,som index sier, det er sannsynligvis bare å teite til litt, eller evnt skifte talgpakning.

Men det er en annen løsning (VP?) som har en gummimuffe rundt akslingen, leppene på muffa tetter rundt akslingen, her er det også grease som en sprøyter innunder kanten på leppene.

Er det et slikt opplegg ville jeg byttet hele d..ten til oljesmurt pakkboks.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt alle tre typer, pakkpoks med kopp og grease er greit, men ofte så kverner det litt

grease inn langs akslingen slik at detblir møkkete i området rundt akslingen. Dette fettet kastes ut fra akslingen pga. sentrifugalkreftene når akslingen spinner rundt.

 

Min nåværende løsning er det samme som du har. Denne skal byttes når det begynner å lekke.

 

På den forrige båten hade jeg oljesmurt pakkboks, dette var "renslig".  

Så det er utelukkende derfor jeg heller til denne løsningen. I praktisk bruk er det likerverdig i mine øyne.

Link to post
Share on other sites

Mener du det er innvendig pakkbos med talgsnor? Eller er det gummiforing, for dette er inni båten :crazy: Hvis jeg skal bytte en innvendig gummihylse må vel aksling ut???

Jeg har hatt alle tre typer, pakkpoks med kopp og grease er greit, men ofte så kverner det litt

grease inn langs akslingen slik at detblir møkkete i området rundt akslingen. Dette fettet kastes ut fra akslingen pga. sentrifugalkreftene når akslingen spinner rundt.

 

Min nåværende løsning er det samme som du har. Denne skal byttes når det begynner å lekke.

 

På den forrige båten hade jeg oljesmurt pakkboks, dette var "renslig".  

Så det er utelukkende derfor jeg heller til denne løsningen. I praktisk bruk er det likerverdig i mine øyne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...