Bertinius Startet 20.November.2004 Del på Facebook Startet 20.November.2004 Hei båtvenner! Tenkte noen her kunne gi meg noen tips Har idag vært å innspisert en båt for min svoger, fin 23 fot Hisøysnekke. Båten var veldig bra, utstyrt med en Yanmar 15hk motor med fast gir. Det som var med den å fikse, var at hylsa til akslingen lakk, innvendig hylse, forrige eier måtte kjøre masse grease for å holde den tett for sjøvann. Hylsa er inni båten(vet ikke merke). Men kan noen si meg om det kan bli en omfattende rep, event om man kan ta det selv. ser for meg at det er slags foring eller simmerring? Gi et råd hvis du har Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Dette burde være høyst overkommelig. Med litt flaks så rekker det med å stramme opp mutteren på pakkboksen (den som sitter rundt der akslingen går inn i hylsa). Mulig at det er en settskrue som låser denne. Eventuelt, hvis det ikke er mer å stamme på her, så må talgpakningene i hylsa skiftes. Har ikke gjort dette selv, men etter det jeg har forstått så skal ikke dette være noe problem å ordne selv. Eneste minus er at båten må på land for å skifte disse, men den må jo på land en gang i blandt uansett da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pete Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Det er vel bare to typer propellanlegg som bruker grease, og det er det tradisjonelle med fettkopp. Her er ,som index sier, det er sannsynligvis bare å teite til litt, eller evnt skifte talgpakning. Men det er en annen løsning (VP?) som har en gummimuffe rundt akslingen, leppene på muffa tetter rundt akslingen, her er det også grease som en sprøyter innunder kanten på leppene. Er det et slikt opplegg ville jeg byttet hele d..ten til oljesmurt pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Hei Pete: Har samme problemstillingen selv, har VP vannsmurt pakning i dag som jeg ikke stoler på, tenkte derfor bytte til pakkboks med grease/"fettskrue". Hva er fordelen med en som er Oljesmurt? /Ulmo Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Jeg har hatt alle tre typer, pakkpoks med kopp og grease er greit, men ofte så kverner det litt grease inn langs akslingen slik at detblir møkkete i området rundt akslingen. Dette fettet kastes ut fra akslingen pga. sentrifugalkreftene når akslingen spinner rundt. Min nåværende løsning er det samme som du har. Denne skal byttes når det begynner å lekke. På den forrige båten hade jeg oljesmurt pakkboks, dette var "renslig". Så det er utelukkende derfor jeg heller til denne løsningen. I praktisk bruk er det likerverdig i mine øyne. Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 ok, takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 21.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2004 Mener du det er innvendig pakkbos med talgsnor? Eller er det gummiforing, for dette er inni båten Hvis jeg skal bytte en innvendig gummihylse må vel aksling ut??? Jeg har hatt alle tre typer, pakkpoks med kopp og grease er greit, men ofte så kverner det litt grease inn langs akslingen slik at detblir møkkete i området rundt akslingen. Dette fettet kastes ut fra akslingen pga. sentrifugalkreftene når akslingen spinner rundt. Min nåværende løsning er det samme som du har. Denne skal byttes når det begynner å lekke. På den forrige båten hade jeg oljesmurt pakkboks, dette var "renslig". Så det er utelukkende derfor jeg heller til denne løsningen. I praktisk bruk er det likerverdig i mine øyne. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Jeg mener at det er en talgpakning i den indre tetningen når du har en sånn fettkopp variant. Uansett om du skal bytte simringer(oljesmurt) eller talgpakning elller skifte fra sånn gummi kopp variant, må en trekke akslingen bakover. Stort sett grei jobb, men båten må på land. Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 24.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2004 Takk for gode råd, båten står på land, men skal være tipp-topp før den skal til nord-trøndelag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.