Jump to content

GPS /data transfer spørsmål.


Slagskibet

Recommended Posts

Har koblet en Dana 5000 til Garmin 128 og får signal/posisjon inn.I en annen båt så prøves det å koble en Dana 5000 til en Garmin 12 handholdt GPS.Da får vi ingen signaler inn på Dana`n.Så flytter vi den posisjonsløse Dana og kobler den til Garmin 128.Voila!!Posisjonen kommer opp på skjermen til plotteren.

 

Siden begge GPS`er er helt 100% likt innstilt mht In/Out datatransfer ser vi ingen grunn til at den handholdte Garmin 12 og Dana ikke skulle kunne kommunisere med hverandre.Såvidt jeg kan se ihvertfall.Hva kan være galt?

Link to post
Share on other sites

For å få Garmin til å kommunisere må du ha samme "jordforbindelse" som det instrument du ønsker å kommunisere med. Garmin 12 er håndholdt og jeg tror nesten du er nødt til å enten å la den være koblet via 12v på båten, eller at alle fire ledninger er koblet mot det andre instrumentet. Kanskje dette er forklaringen på hvorfor det gikk greit med 128 da den er fastmontert mot 12 volt anlegget.

 

Har vært borti dette problemet tre ganger i forbindelse med GPS/Plotter mot autopilot og felles jording har løst det de gangene.

 

Det finnes mye om det på nettet og blandt annet kan du sjekke på

http://www.thomasknauf.de/seatalk.htm

Link to post
Share on other sites

Takk.Garmin 12 kommuniserer med PC uten problem sier eieren.Vi prøvde å jorde Dana 5000 slik det er koblet ombord i Slagskipet,med den forskjellen at 12`rn ble kjørt på batterier og plotter på bilbatterier på kjøkkenbenken.(Vi prøvde å jorde plotter med jording til plotter direkte fra batteriet.)

Har jeg skjønt det riktig så må både GPS og plotter bruke samme strømkilde og at de burde ha felles jording.Får prøve igjen.Det er bare 2 ledninger det er snakk om så vanskelig burde det jo ikke være.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...