HulkHaugen Startet 24.Juni.2011 Del på Facebook Startet 24.Juni.2011 (redigert) Jeg kjøpte en dynamo på Biltema til min båt for to år siden, men fikk den da ikke til å virke. I fjor var ikke båten på sjøen, og nå jobber jeg med å gjøre den klar igjen. Men det jeg lurte på, jeg har ingenting tilkoblet D+, det er vel der ladelampa skal inn. Holder på å montere nytt instrumentpanel nå uten ladelampe siden jeg har voltmeter, men må jeg kanskje ha en ladelampe allikevel? 1. Må den ha ladelampe for å kunne lade? 2. Må denne ladelampen isåfall ha en gitt effekt/motstand? 3. Kan dynamoen ha tatt skade av å ha blitt kjørt uten å være tilkoblet D+? EDIT: Omformulerte posten litt og la til et nytt spørsmål. Redigert 24.Juni.2011 av HulkHaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 1. Må den ha ladelampe for å kunne lade? 2. Må denne ladelampen isåfall ha en gitt effekt/motstand? 3. Kan dynamoen ha tatt skade av å ha blitt kjørt uten å være tilkoblet D+? 1: Ja den må ha ladelampe, evt. en motstand på ca. 30 ohm, i serie mellom batteripluss og D+. Dette for å gi "tennstrøm" til rotorviklingene slik at dynamoen "tenner" og starter ladningen. 2: En ladelampe på ca.12V/5W, evt. en motstand på ca. 30 ohm, burde gjøre susen! 3: Nei, den vil bare ikke "tenne". Om den allikevel tenner og starter ladning så skyldes det remanens (restmagnetisme) i rotoren! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 2: En ladelampe på ca.12V/5W, Stemmer alt, men akkurat dette skulle kanskje begrenses litt. Det finnes flere dynamoer som er begrenset ang. ladelampens effekt. Noen signalkontakter tåler faktisk bare så lite som 0,25W før regulatoren blir skadet. Nå gjelder det ikke akkurat BT-dynamoet siden BT ikke tilbyr slike, men alle andre skulle dobbeltsjekke før noen innstallerer blindt i vei. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
HulkHaugen Svart 24.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 (redigert) Ok, hvordan finner man utav det da? Var oppe på Biltema igjen tidligere i dag, Maritim og de andre butikkene var stengt (regner jeg med). Fant noen Diodelys der, men når jeg målte denne og denne, fikk jeg ikke målt gjennomgang en gang med et Fluke tangamperemeter, mens på denne målte jeg ca 20 ohm, noe som vil si at den nok er på 7W. Denne lyser ihvertfall, men nå har jeg ikke fått start på galskapen enda, må lade batteriene og prøve med litt startgass i morgen. Btw, så er det en universal 1-polet Bosch dynamo... 1. Hvorfor får jeg ikke målt ohm på de andre lysdiodene? 2. Hvor kan jeg finne alternativ til ladelampe? Vil ha en pen og liten en som passer fint inn på det nye fine dashbordet mitt. likte egentlig designet på denne søte lille her, men den fikk jeg jo ikke målt. Kan selvsagt koble den til å måle strømmen og finne det ut slik da. EDIT: Forstår jeg riktig at det ikke spiller så mye rolle hvor høy effekt det er på ladelampa, så lenge den ikke er for stor? Så hvis en av de diodelysene kanskje er på 1-2W, så kan de brukes? Redigert 24.Juni.2011 av HulkHaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 (redigert) Om du ønsker å benytte en lysdiode så koble den parallelt med en ca. 30 ohms motstand. Har gjort det samme selv på mine dynamoer og fungerer helt OK! Husk bare å koble dioden riktig mhp polaritet! Redigert 24.Juni.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 mens på denne målte jeg ca 20 ohm, noe som vil si at den nok er på 7W. Eg vil meina at den ikkje er 7 watt, men heller 1,2. Dette fordi å ohma ei lyspære i kald tilstand gir eit svar som er ca 1/6 av verdien når den er driftsvarm. Denne bør dermed passe bra. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 (redigert) Det finnes flere dynamoer som er begrenset ang. ladelampens effekt. Noen signalkontakter tåler faktisk bare så lite som 0,25W før regulatoren blir skadet. Nå gjelder det ikke akkurat BT-dynamoet siden BT ikke tilbyr slike, men alle andre skulle dobbeltsjekke før noen innstallerer blindt i vei. Jørg Nå ser jeg sjansen i å tilegne meg ny kunnskap !! @Jørg: Om man tar utgangspunkt i en standard minusregulert dynamo, som jeg vil tro er den mest vanlige dynamo typen brukt i Norske fritidsbåter. Med en batterispenning på ca.13V, og med tenningsnøkkel lukket, så fordeler spenningen seg med ca.10 V over ladelampe/motstand og ca. 3 V over feltviklingene i rotor (D+ til jord via regulator). Med en 12V/5W ladelampe så har man altså en strømgjennomgang på ca. 5W/10V = 0,5A, også gjennom rotorens feltviklinger og regulator. Hva mener du da med ”signalkontakter” ? Er det sensorinngang på regulator fra D+? Jeg vil tro at tenn-strømmen, som tilføres D+ via ladelampe/motstand vil ta minste motstands vei, dvs gjennom feltviklingene i rotor som har en meget liten motstand, også induktiv, med en relativ beskjeden strømtilførsel på 0.5A ? Da må jeg spørre: Hvilken strømgjennomgang vil det være i ”signalkontaktene” når dynamoen jobber for fulle mugger og regulatoren er konstant lukket. Da vil man jo i realiteten ha en spenning på 14.4V over feltet og med konstant tilkobling til jord når regulator er konstant lukket ?!!? Den samme spenningen vil også ”signalkontakter” mot regulatoren måtte ha ??? Eller er det en fare for at "signalkontakter" vil ryke om der oppstår kontaktbrudd i feltviklingene, f.eks. børstebrudd ?? Men jeg har kanskje misforstått begrepet ”signalkontakter” ??? Nysgjerrig !!!! Bjørn Redigert 24.Juni.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 God morgen. Nysgjerrig er bra. Slike tilkoblinger finnes normalt bare på dynamoer som jobber med selvinduksjon. Da trenger man ikke noe ladelampe i det hele tatt. Kontakten er derfor ikke tenkt for D+ funksjon, men den kobles til f.eks. kretskort. = Ikke noe belastning på den side. Hilsen fra rainy Tyskland. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.