eMTea Startet 24.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2011 Hei! Jeg har nå tatt steget og kjøpt meg en Hydrolift F-23, 1997mod. Med MerCruiser 350 Magnum EFI/MP maskin. Båten trenger en skikkelig runde med poleringsmaskina, for den bærer preg av lite vedlikehold. Forrige eier var "fed up", kommer tilbake til det. Jeg har kjøpt Meguiars One Step Compound og har tenkt å bruke den på Meguiars DA maskin med "Orange Finish Foam" pad fra Car system kjøpt hos Bilextra. Eller vil dere anbefale noe annet? Så til den kjipe tingen. Motoren må ut. Bytte blokk, da den ikke var konservert godt nok, og kulda har tatt den. Deler og arbeid i forbindelse med blokkbytte er ordnet, har en kollega som er over snittet intr i V8'ere så han ordner det. Men jeg må skru ut motoren av båten. Hvor mye må demonteres for å få ut en V8 av dette motorrommet. Det er jo ca 10cm fra fremste reimhjul til kanten av motorrommet, er det nok for å få ut akslingen som kommer fra drevet? Hvis ikke, hvordan fjerner jeg denne akslingen lettest mulig, og er det greit å få det sammen igjen etterpå? mvh Magnar! Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
andersb Svart 24.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2011 Denne som lå til rundt 100? så uten tvil ut som bra kjøp. er jo så billig at du kan kjøpe fabrikksny maskin og slippe tenke på overhale ting, og likevel ha bra/billig båt. Kjøp deg manual for bravo? som det vel er på denne, evnt alpha så ser du, er endel "feller" å gå i. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 24.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2011 Så vidt jeg vet så er det motorlabber både foran og bak på denne, ikke som på volvo der aktre motorfeste er i transomen og du må da trekke motoren endel forover for og få den ut. Så på din motor trenger du ikke ha den så langt bakover, en slik er veldig grei og bruke hvis du må tippe motoren for og løfte den ut. Bruker en tilsvarende selv ved inn/ut montering av motorer. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
eMTea Svart 24.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2011 andersb: Den var nok ikke så billig nei, såvidt meg bekjent har ikke denne lagt til salgs noe sted. Jeg kjøpte den av en bekjent, som har hatt den de siste 4årene. Det er Bravo One på denne ja, det liker jeg.. Jeg pratet også med en annen kollega som har en tilsvarende motor i en 20fots SeaRay, men med Alpha One drev. Han mente det var lettest å fjerne de seks boltene i transomen, og trekke drevet ut (i fri, på Bravo visstnok), og jeg måtte huske på slangen til knop-måleren. Det sitter 2 motorfester bare 15-20cm fra der akslingen møter svinghjulet. Har ikke sett de i båten enda, bare tilsvarende motor på pall. I morgen blir det å plukke vekk all eksosen, så jeg kommer til med hodet å får sett litt. Jeg kommer nok til å kjøpe en jekketalje og et par stropper på Biltema i morgen, slik at jeg kan tilte motoren som jeg vil, det løfteåket du linket til så jo praktisk ut, men jeg har jo løfteører på motoren, og de krokene der så jo ikke ut å passe så greit der.. Jekketaljen får jeg jo brukfor senere sikkert ;) Jeg står i opplagshallen eid av tidligere eier, så har tilgang på både traktor og en liten kranbil, så selve løftejobben skal ikke være noe problem. Det blå feltet på båten har endel riper fra for trang bås på flytebryggen, er det NOEN ANNEN løsning å få dette pent igjen uten å lakke? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
puddingen Svart 24.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2011 Gratulerer med fin classiker ! Om ikke ripene går igjennom gelcoaten er det bare å rubbe og polere i vei! Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 24.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2011 Med bravodrev kan du ha voksen maskin her! Gjort det vel mye nå, men demontere bravo drev tar ikke mange sekundene, nå sist brukte vi en drevheis. Skru ut bolt trimcylinder, løft drevet HELT opp, vri ca kvart turn på gul dings for knopmåler. skru ut 6 muttere Napp drev bakover, kan hende du her må justere på giret forran, for å få den ut/frigi den, men se det ann, det kritiske her er at den tas 100% rett ut! ellers knekker du girwire, og skifte hylse/girwire er ikke en superkul jobbb... I would know, vi gjorde det akkuratt på begge mine maskiner, dette grunnet alder. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 de krokene der så jo ikke ut å passe så greit der Krokene vipper du bare opp til siden og bruker sjakkel i stedenfor, evt. bytt ut til kun kjetting. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
taunus Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Ripene kan du få vekk med etterpussing. Det er å smøre på gelcoat i lik farge. For deretter slipe ned med meget fint papir. 800,1200,2000 papir. Det skal nevnes at dette er vanskelig, og anbefales ikke å begynne på en blåstripe hvis man er nybegynner. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Minns og huske at bravo så må den stå i fremovergir, ihvertfall når det skal på igjen. Når drevet er av så tegner du rundt fremre motorlabber og løsner disse fra båten, da har du merker klart til motoren skal oppi igjen. Når du løsner bakre motorfester så husk rekkefølgen på skivene og fiberskivene slik at disse kommer i riktig rekkefølge og nivået blir riktig i forhold til transom. Da er det bare å vippe ut motoren etter at + på starter om minus på adapterplata samt strøm hurtigkobling, bensinslanger, evt strøm til powertrimmotor er koblet fra. Og selvfølgelig vanninntak slange og eksos klammer er løsnet. Når du skal montere igjen så lån en dor så du får rettet inn motoren skikkelig ellers ryker gimballageret ditt temelig fort. Doren skal gli lett inn og ut for at Monteringen skal være bra. Og vi sier lykke til. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Kalle74 Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Når du skal montere igjen så lån en dor så du får rettet inn motoren skikkelig ellers ryker gimballageret ditt temelig fort. Doren skal gli lett inn og ut for at Monteringen skal være bra. Og vi sier lykke til. Dor kalles også Tolk. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
eMTea Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 (redigert) Tusen takk for mange svar! Det liker vi ;) Nå er motoren ute, å demontere drevet var enklere enn jeg trodde, gikk som en lek. Iom at alt av wire var koblet fra på motor, så tror jeg ikke det spilte noen rolle om den sto k fri eller ei, wire'en kom greit ut, og var grei å få ut av klipset. Motorfestene lot vi stå igjen i båten, bare løsnet muttern og løftet rett opp. Så hadde håpet å slippe å justere noe når motoren skulle inn igjen. Jeg må antagelig bytte wire som går mellom motor/gir, den glir lett og funker som den skal, men strømpen rundt er meget flistret opp, så er vel bare et tidsspørsmål når den begynner å gå tregt. Jeg må handle følgende før sammensetting: - Girwire - Pakningsett for drev - Sinkanoder for drev Finnes det noen nettbutikk som selger slikt til finere prisen enn over disk her til lands? Vil også installere CoastKey trådløs dødmannsknapp. Til neste sesong ønsker jeg å få fjernet alle ripene, og montere ferskvannskjøling på den. Og kanskje jeg installerer "Silent Choice" eksos om det er plass til det. Jeg er elektriker, så kommer til å gå igjennom alle ledninger baki der, og kanskje omorganisere litt, så veldig tungvindt ut slik det var nå.. Mye på kryss og tvers. Kan noen fortelle meg hva den blå boksen merket "Mercatode" er fornoe? Går 4 ledninger inn på den. Redigert 25.Juni.2011 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Faxen Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Mercatode er et system for å hindre tæring. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
kimosabi Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Mercatode: http://www.sterndrives.com/mercathode.html Er du huselektriker så lov meg at du holder deg unna ting som lampettledninger, Letti, Torix og gul/grønn jordisolasjonsteip. Var nettopp oppi en snekke hvor en huselektriker hadde vært på ferde. *grøss* Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Det er den boksen som spiser opp anodene dine fortere enn normalt og tømmer batteriene mens båten ligger til Kai, og så har den funksjonen at den gjør den blanke propellen din hvit og matt. Så den koblet jeg ut etter noen uker. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
68 GT Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Jeg har kjøpt Meguiars One Step Compound og har tenkt å bruke den på Meguiars DA maskin med "Orange Finish Foam" pad Er grei for å ta fiiiiiine riper og få den blank. Selv bruker jeg lammeull puter på ripefri flater. Men du må nok regne med å bruke litt tid på å tørke ren de blå flatene for å unngå skjolder da One step er litt "feit" og kan minne om vaselin.......... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
andersb Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Det er den boksen som spiser opp anodene dine fortere enn normalt og tømmer batteriene mens båten ligger til Kai, og så har den funksjonen at den gjør den blanke propellen din hvit og matt. Så den koblet jeg ut etter noen uker. Kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg har utelukkende bra erfaring med mercatode systemet, og opplever marginal utlading, og kan fyre på bare 1 batteri etter laaaaaaang tid. Jeg har derimot hatt noen uheldige episoder der anoder har "feilet" og undervannshus blitt spist opp innvendig og påfølgende måtte skiftes ut, på båter uten mercatode. Hadde båten oppe nå etter 5-6 uker ute ca, og ja det går litt anoder, men tyder jo bare på at ting virker, man sliter uansett ikke ut anodene på 1 sesong, og man skal jo bytte hver sesong. Jeg har noen venner som er elektrikere og har båt, håper du har mere orden på 12V enn de ;) har en annen venn som er marine elektriker, og som han sier, vanlige elektrikere hører ikke hjemme i båt :p Lykke til med prosjektet, jeg storkoser meg med min "bråkete" eksos, og smiler stort og vinker når jeg hører v8'ere komme med eksosen over vann, dette i tilegg at jeg da slipper eksosbelgen på drevet, og jeg får mere plass baki, samt lettere å skru på drevene. Elsker disse båtene, og husker i 1996? eller 1997? når de kom, satt med kikkert og store øyne når en av hytteeierne innerst i fjorden hadde kjøpt en gul f-23, han kjørte stadig inn og ut fjorden med fri eksos til manges forargelse, og min fornøyelse. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Når det gjelder strømforbruk så er mercatode fin å ha. Den avslører fort om du bruker dritt batterier med for lite Ah i forhold til hva du skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Da er motoren levert til min kollega for blokkbytte. Jeg bet meg merke i noe på merkeskiltet på motoren, Engine Rotation - LH. Er ikke det motsatt av vanlig? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
håpløs Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Når det gjelder strømforbruk så er mercatode fin å ha. Den avslører fort om du bruker dritt batterier med for lite Ah i forhold til hva du skal ha. xxxxxx xxx xx xxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxx xxxxxx x xxx. Kan du forklare? Jeg hadde verken drittbatteri eller for lite Ah i forhold til hva jeg trenger, men regnestykkket og praksis tilsa at batteriet hadde for lite kapasitet igjen til og dra igang motoren etter 3 uker på jobb ved bruk av mercatode. En annen ting er at alle andre drev produsenter og påhenger produsenter klarer seg uten mercatode, men man må bruke offeranoder av kvalitet, om du gjør det så er det ikke nødvenndig og bytte anoder før de er redusert mer enn 50% og ikke slavisk hvert år. Det at anoder er gropete fører bare til at de virker bedre. Pga at de har større areal/ overflate som er i kontakt med vannet. Merc har forøvrig flere forskjellige typer anoder i sitt sortiment hvor de fleste består for det meste av aluminium, noe som funker dårlig i forbindelse med saltvann da det tross alt er aluminium som skal beskyttes. Noen anoder er jo også basert på magnesium, men det er også uegnet til og beskytte aluminium. Kun sink legering som funker. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
kimosabi Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Du hadde drittbatteri. Det er din jobb å ta høyde for at du har Mercatode, men også selger/rigger. Det er massevis av folk som har Mercatode og de aller aller fleste kan la båten stå hele fellesferien uten lading hvis de vil og starter fint etterpå. xxxxxx xxx xx xxxxx xxxxx xxxxxx. xxxxxx xxx xxxx xxx xxxx xxxxxx xxx xxxxx xxx xxxxxxx xxx xxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxx xxxx xxx xxx xxxxxxxx xx xx xxx xx xxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxx xx xxx xxx xxxxxxx. Kommentar fra moderator: Div. personangrep slettet fra tråden. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Så-så jenter... Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Du hadde drittbatteri. Det er din jobb å ta høyde for at du har Mercatode, men også selger/rigger. Det er massevis av folk som har Mercatode og de aller aller fleste kan la båten stå hele fellesferien uten lading hvis de vil og starter fint etterpå. xxxxxx xxx xx xxxxx xxxxx xxxxxx. xxxxxx xxx xxxx xxx xxxx xxxxxx xxx xxxxx xxx xxxxxxx xxx xxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxx xxxx xxx xxx xxxxxxxx xx xx xxx xx xxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxx xx xxx xxx xxxxxxx. Om du synes jeg er en tulling så får du bare ha den meningen. xxxxxxxx xxxx xx xx xxxxxx xx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxx xxx xxxxx xx xxxxxx xxx xxxxxx xxx xx xxxxxx xx xxxxx xxx xxxxxx xx xx xxxxx xxxxxx xxx xxxx xxxxx xxx x xxxxxxxxxx. Hvorfor trenger ingen andre leverandører av drev og påhengere slike vidunderbokser? Og kan du påstå at rustfrie propeller ikke får et hvit belegg pga elektrolysen? En liten ting til slutt. Om jeg skal ha en båt som går fort så fyller jeg den ikke opp med batterier for og ha nok strøm til en funksjon som er bortimot unødvendig. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
andersb Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Jeg klarer over 60 knop, og har mercatode, OG klarer starte! ;) Ser poenget til mr håpløs hva strøm angår, men har ikke opplevd dette i noen utstrakt skala, har kun brukt landstrøm i 2-3 dager i år, og da kun for å "vedlikeholde" batteriene. Hva kostnad på zink og lignende angår er det så forsvinnende lite på driftsbudsjettet mitt at jeg godtar det uten å nykke. Vi ses nok forøvrig i kragerø håpløs, tar gjerne en sittepåtur i båten din, tittet litt på revenger 29 før jeg kjøpte min, ser uten tvil morro ut. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 He he. litt forskjell på min og din båt. hadde kun en 300 yanmar og klarte med den 58 knop. hadde dessverre ikke råd til oppgradering til d-max. Båten er ikke lenger i min eie og kjører nå en liten sunseeker, så må få rettet i teksten min, men hadde vært gøy og møtes så en kan beskue båten din. Goldfishen er vel den båten som etter min mening er noe av det flotteste og kunne kjøre rundt i. men nok offtopic. Til og shine opp min matte båt med grå skrogsider så brukte jeg 3M rubbing og maskin med svamp pute, det ble overraskende bra med litt arbeid. Selv uten og ha holdt i en poleringsmakin før så gikk det bra og ble veldig fornøyd med resultatet. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
kimosabi Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Om du synes jeg er en tulling så får du bare ha den meningen. Hvorfor trenger ingen andre leverandører av drev og påhengere slike vidunderbokser? Og kan du påstå at rustfrie propeller ikke får et hvit belegg pga elektrolysen? En liten ting til slutt. Om jeg skal ha en båt som går fort så fyller jeg den ikke opp med batterier for og ha nok strøm til en funksjon som er bortimot unødvendig. Ja, mener det. Nei, påstår ikke at belegget ikke eksisterer. Trenger og trenger fru blom, aktiv beskyttelse er mer effektivt enn passiv beskyttelse, derav sinker som forsvinner fortere. Har du sett rustfrie og ubehandlede volvo propellere som har ligget ute lenge hvert år? Hvor mange Bravo 3 drev har du sett med mer tæring enn et VP drev? De fleste VP drev tærer som om halve skulle vært nok. Bravo 3 props og drev med Mercathode beskyttelse tærer ikke, men samtidig så får du sink-ioner som legger seg på istedet. Det er ikke noe problem, det ser fælt ut for noen men de tærer ihvertfall ikke i filler. Stoffe propellene, som mange gjør, gir minst like mye effekt begrensning som dette hvite belegget og belegget gir i det hele tatt veldig liten forskjell. Belegget er også enkelt å fjerne. En propell med tæring koster deg mye mer enn å bruke en skvett saltsyre og børste vekk belegg. Det er ikke snakk om å "fylle båten med batterier" i det hele tatt. Du burde vært opplyst av selger om at båten har Mercathode. Det er det som er greia, at folk ikke vet de har noe som trekker strøm utenom el-nettet. Mange forhandlere/eiere rigger en båt helt uten mål og mening og "båtpakker" gir deg sjelden de beste batteriene uten at du spør spesifikt om det. Er mye slurv ang. batteristørrelser i bransjen. Også blant båtfolk. Kostnader regjerer, ikke hva som er best eller bedre enn strengt tatt nødvendig. Båter med Mercathode bør helst ha overdimensjonerte batterier, sånn er det bare. Du skylder meg en pils. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.