eMTea Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 (redigert) Hei igjen! Er dette et greit anodesett å kjøpe? Eller bør man ikke bruke aluminiumsanoder? http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&pid=44 Jeg kan vel like gjerne kjøpe dette: http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&pid=2343 Å få byttet alt med en gang. Samt girkabelen. Er det vanskelig å bytte girkabel/ justere den inn etterpå? Redigert 27.Juni.2011 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
håpløs Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Ja, mener det. Nei, påstår ikke at belegget ikke eksisterer. Trenger og trenger fru blom, aktiv beskyttelse er mer effektivt enn passiv beskyttelse, derav sinker som forsvinner fortere. Har du sett rustfrie og ubehandlede volvo propellere som har ligget ute lenge hvert år? Hvor mange Bravo 3 drev har du sett med mer tæring enn et VP drev? De fleste VP drev tærer som om halve skulle vært nok. Bravo 3 props og drev med Mercathode beskyttelse tærer ikke, men samtidig så får du sink-ioner som legger seg på istedet. Det er ikke noe problem, det ser fælt ut for noen men de tærer ihvertfall ikke i filler. Stoffe propellene, som mange gjør, gir minst like mye effekt begrensning som dette hvite belegget og belegget gir i det hele tatt veldig liten forskjell. Belegget er også enkelt å fjerne. En propell med tæring koster deg mye mer enn å bruke en skvett saltsyre og børste vekk belegg. Det er ikke snakk om å "fylle båten med batterier" i det hele tatt. Du burde vært opplyst av selger om at båten har Mercathode. Det er det som er greia, at folk ikke vet de har noe som trekker strøm utenom el-nettet. Mange forhandlere/eiere rigger en båt helt uten mål og mening og "båtpakker" gir deg sjelden de beste batteriene uten at du spør spesifikt om det. Er mye slurv ang. batteristørrelser i bransjen. Også blant båtfolk. Kostnader regjerer, ikke hva som er best eller bedre enn strengt tatt nødvendig. Båter med Mercathode bør helst ha overdimensjonerte batterier, sånn er det bare.Du skylder meg en pils. Vet ikke hvilken verden du lever i, men noen pils får du nok aldri av meg... Kan vel egentlig bare si at jeg ikke er helt enig med deg i alle påstandene dine. Tilbake til trådstarter så mener jeg at aluminiums anoder ikke gir god nok beskyttelse for et drev av aluminium nedsenket i saltvann, hadde det vært ferskvann den ble brukt i så hadde nok aluminium evt magnesium gjort jobben, men er nok noen som mener noe helt annet her så ikke hør på meg. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
forskern Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Jeg kan vel like gjerne kjøpe dette: http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&pid=2343 Å få byttet alt med en gang. Samt girkabelen. Er det vanskelig å bytte girkabel/ justere den inn etterpå? Ja det settet så greit ut, men jeg savner lim til knutebelgen. Selv har jeg bare alfa gen II drev, men jeg trodde det skulle være lim på bravo-drevene også. Jeg hadde full utskifting av girwire, girwire strømpe og girbelg nå, men på mitt drev var det endel fikling for å gjøre det. Tror ikke jeg hadde gjort det som "preventivt" vedlikehold hvis ikke det var nødvendig. (Etter å ha gjort det en gang så gjør man det selvsagt raskere neste gang så jeg påstår absolutt ikke at det var MYE arbeid - bare at JEG fiklet en del for å få det til denne første gangen.) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 (redigert) Har bare lyst til å tilføye egen erfaring i henhold til Mercathode og strømforbruk. Jeg hadde for noen år siden hytte og daycruiser med Mercruiser/Mercathode. Denne båten ble bare benyttet til småkjøring og lå lenge ubrukt mellom hver gang. Den hadde 70amp batteri og original dynamo. Det ble ikke benyttet landstrøm eller annen ekstern lading og det var aldri noe problem med for lite strøm. Supert system mener nå jeg..... Redigert 28.Juni.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
andersb Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 hvordan vann den står i, bestemmer anodetypen, har du den i saltvann, skal du bruke zink. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 hvordan vann den står i, bestemmer anodetypen, har du den i saltvann, skal du bruke zink. Betyr det at aluminium (?) offeranoder ikke er effektive i saltvann? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Betyr det at aluminium (?) offeranoder ikke er effektive i saltvann? jo, men blander du inn landstrøm eller lignende kan det bli veldig feil plutselig, så zink er generelt da det beste universal valget i saltvann i brakkvann f.eks. er alu anbefalt av merc, tildels også i saltvann, i ferskvann er det stortsett magnesium men også alu anbefalt, sjekk lista deres. Sitér dette innlegget Link to post
sea ray 34 Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Tror det der er en såkalt baklengsmotor.Jeg har 2 stk i min sea ray 34 og den ene går motsatt av den andre,mener det er lh som går bakover.Dette ser du når du åpner den.Motoren er satt sammen baklengs.Pilene på stemplene skal peke bakover,normalt er forover.litt viktig og huske om du skal kjøpe ny starter.Så er det vel annen kam,og tenningsrekkefølge.Motoren min som går baklengs lager litt annen lyd enn den andre. Håper det ikke blir noe bråk ut av dette svaret her nå da Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Vet ikke hvilken verden du lever i, men noen pils får du nok aldri av meg... Kan vel egentlig bare si at jeg ikke er helt enig med deg i alle påstandene dine. Da setter jeg en time på deg, regning kommer i posten. Enig blir du nok aldri, Herr Håpløs. eMTea: Settet du linket sist er ganske dekkende. Spør om belglim i tillegg. Jeg bruker alltid lim når jeg setter på nye belger, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig hvis man setter klemma der den skal, rengjør godt og trekker til riktig. Sover bedre om natta da. Ellers så er zink det beste i saltvann, forhør deg om det er zinkanoder også. Girwire blir sannsynligvis litt knot hvis du ikke har gjort det før(som alt annet) men det er bare å smøre seg med tålmodighet. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Tror det der er en såkalt baklengsmotor.Jeg har 2 stk i min sea ray 34 og den ene går motsatt av den andre,mener det er lh som går bakover.Dette ser du når du åpner den.Motoren er satt sammen baklengs.Pilene på stemplene skal peke bakover,normalt er forover.litt viktig og huske om du skal kjøpe ny starter.Så er det vel annen kam,og tenningsrekkefølge.Motoren min som går baklengs lager litt annen lyd enn den andre. Håper det ikke blir noe bråk ut av dette svaret her nå da Hvis du søker på google finner du ut (like fort som meg) at LH er standard mercruiser. RH er en baklengsmotor. På RH motor har registeret drev istedet for kjede, for å få kammen til å gå motsatt vei. Da setter jeg en time på deg, regning kommer i posten. Enig blir du nok aldri, Herr Håpløs. eMTea: Settet du linket sist er ganske dekkende. Spør om belglim i tillegg. Jeg bruker alltid lim når jeg setter på nye belger, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig hvis man setter klemma der den skal, rengjør godt og trekker til riktig. Sover bedre om natta da. Ellers så er zink det beste i saltvann, forhør deg om det er zinkanoder også. Girwire blir sannsynligvis litt knot hvis du ikke har gjort det før(som alt annet) men det er bare å smøre seg med tålmodighet. Ok, hører med de om jeg kan få zink istedet for aluminium, og om det følger med belglim. Bestiller girwire og kaster meg uti det ;) Takk for responsen! Det ble veldig mye diskusjon om mercatode her nå, jeg har forstått hva det går ut på, kan vi legge det bak oss før noen blir uvenner? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
sea ray 34 Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Har ikke hørt makan til syklubb... Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Kan nå oppdatere at maskina mi er på vei sammen igjen i ny blokk :) Uten at forrige eier informerte meg, viser det seg at det var rullekam i denne maskina, det var jo iallefall en fin overraskelse. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Holmedal Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 (redigert) Ang skroget ditt, så er et alternativ å legge folie på hvis det er så matt og slitt. Da kan du få akkurat den fargen og designen du vil. Dette kan rubbes og poleres en god del før man kommer gjennom folien. Har gjort dette på noen båter, blant annet 2stk F23, og fungerer 100% fordelen er også at du kan få ny båt hvert år om du ønsker, tar ikke mange timene å montere ny folie/design. Hør med reklamefirmaer der du bor. Redigert 29.Juni.2011 av Holmedal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Satt faktisk å tenkte på folie idag, men var ikke sikker på om det var noen god ide på vannet, men da vet jeg det, høres bra ut! Ang motoren, når den er ferdig sammensatt, så vil jeg gjerne starte den før jeg putter den i båten, hvilke ledning i multipluggen må ha strøm for "å slå på tenningen"? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Noen som vet hvor jeg kan finne ut hvilken pin's som går til hva i multipluggen? Har funnet flere dokumenter på nett, bla kjøpt en service manual, men skjemaene er så uoversiktlige og ufullstendige at jeg ikke finner det jeg er ute etter... Stemmer det at strøm inn på pin 7 gir strøm til hjernen, (tenning på) samt strøm inn på pin 4 gir strøm til starteren? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Hei igjen. Hvilket vaskemiddel/metode er mest effektiv? Båten er meget matt og grå, og vanlig "båtshampoo" funket meg et dårlig, om ikke noe i det hele tatt. Hele båten skal poleres, og vokses, så gjør ikke noe om det er litt aggressivt.. Hva anbefaler dere? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
arnstein156 Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Hei igjen. Hvilket vaskemiddel/metode er mest effektiv? Båten er meget matt og grå, og vanlig "båtshampoo" funket meg et dårlig, om ikke noe i det hele tatt. Har svært gode erfaringer med Globex 80. Kjøpte hos caravanforhandler. Blandes ut i vann, og blandingsforholdet avgjør "kraften" i stoffet. Veldig skånsomt mot gummi, aluminium o.l., samt aggresivt mot skitt og svarte striper m.m. Har sett stoffet blitt brukt på svært slitne gelcoater, med svært bra resultat. Kommer ikke utenom voksing og polering, men gir et godt utgangspunkt! Ellers hadde jo tv2 hjelper deg en "test" av vaskemidler og voks - se her. Redigert 1.Juli.2011 av arnstein156 (see edit history) Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
eMTea Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Ok! Takk! Skal se om jeg kan finne dette lokalt. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 (redigert) Hei! Motoren står hjemme nå (jeg er på reisejobb ), så når jeg kommer hjem, skal jeg bare justere tenningen, så putter jeg den i båten :) Hva slags olje vil dere anbefale å kjøre på denne motoren? Og Drev? Og en annen ting, hvordan finner jeg ut utvekslingen på drevet mitt? Via serienr? Redigert 4.Juli.2011 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
christpa Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&products_id=392 Denne er det råeste jeg har brukt på misfarget gelcoat. Det blå feltet i hekken på vår Joda 290 Sport har vært "skjoldete" og "matt" selv etter gjentatte runder med Meguiars One Step Compound og roterende maskin. Etter en runde med Scholl og roterende ble det helt vanvittig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Hei! Vet ikke hvor mange F-23 jeg har rubbet opp og polert, men det er maaaange. (Jobbet på hydrolift en gang i tiden). Rubbingen vi brukte der var i hvertfall Norpol R10. Husker at vi var godt fornøyd med den, men dette er jo 10 år siden, så mulig utviklingen har gått videre der også. Du må huske å polere etterpå, pga. at på en nyrubbet bbåt fester dritt og møkk seg veldig fort. Ronny. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&products_id=392 Denne er det råeste jeg har brukt på misfarget gelcoat. Det blå feltet i hekken på vår Joda 290 Sport har vært "skjoldete" og "matt" selv etter gjentatte runder med Meguiars One Step Compound og roterende maskin. Etter en runde med Scholl og roterende ble det helt vanvittig bra. Hei! Takk for tipset! Har en følese av at noe slikt på en grov pad er bedre enn noe man blander ut i vann, hvilken av scholl sine pads bør jeg bruke? Det er jo så mange å velge mellom :S Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Hei! Vet ikke hvor mange F-23 jeg har rubbet opp og polert, men det er maaaange. (Jobbet på hydrolift en gang i tiden). Rubbingen vi brukte der var i hvertfall Norpol R10. Husker at vi var godt fornøyd med den, men dette er jo 10 år siden, så mulig utviklingen har gått videre der også. Du må huske å polere etterpå, pga. at på en nyrubbet bbåt fester dritt og møkk seg veldig fort. Ronny. Jeg endte opp med å bestille en pakke med dette fra maritimstart.no jeg. http://www.maritimstart.com/testresultat.shtml 1L Deep Clean Norpol R10 og W70 Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Trophy Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Og en annen ting, hvordan finner jeg ut utvekslingen på drevet mitt? Via serienr? Det bruker stå høyt oppe på venstre side av drevet. Du kan eventuelt dreie motoren rundt og telle omdr. på drevet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
eMTea Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Hei! Utveksling på drevet er 1,5, greit å vite. En annen ting, disse listene jeg har lest om som flere Hydrolift'er har er tatt vekk på denne båten. Bør jeg gjøre noe for å få tak i dem og montere de, eller er de ikke nødvendige? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.