Jump to content

AD41b - lavt oljetrykk


Tranen2

Recommended Posts

Hei. Er i ferd med å kjøpe båt med AD41b motor. Har litt lave oljetrykkverdier:

Kald motor: 3 kg som faller etter noen min. til 2 kg (tomgang)

Varm motor: 3 kg ved marsjfart som faller til 1 kg ved tomgang.

Alvorlige problemer? Dyrt??

Motor starter lett både kald og varm motor.

Mvh Asgeir

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hei. Er i ferd med å kjøpe båt med AD41b motor. Har litt lave oljetrykkverdier:

Kald motor: 3 kg som faller etter noen min. til 2 kg (tomgang)

Varm motor: 3 kg ved marsjfart som faller til 1 kg ved tomgang.

Alvorlige problemer? Dyrt??

Motor starter lett både kald og varm motor.

Mvh Asgeir

Kan være at det er for tynn/feil olje på motoren. Da er det bare å skifte olje og så er det i orden.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Skjekk oljetrykket med å skru inn et manometer i hullet til oljetrykksbryteren på motorblokka.

Da den orginale oljetrykksbryteren til Volvo Penta er svindyr finnes det tilfeller der det er brukt uorginal oljetrykksbryter.

Det rette oljetrykket finner en ut av ved å måle rett i hullet på blokka.

Link to post
Share on other sites

Denne motoren er vel oppgitt med oljetrykk på 4,2 - 5 kg ved maks turtall og varm motor og 1,5 - 2 kg på tomgang og varm motor. Det behøver nødvendigvis ikke være noe feil med motoren selv om oljetrykksmåleren viser andre verdier enn dette. Spenningsfall i ledninger, feil i giver eller instrument eller tett oljefilter kan også være årsaken.

 

Min AQAD 31 A har 3,8 kg ved maks fart på varm motor og 1 kg ved tomgang på varm motor som øker til 2 kg etter at den har gått på tomgang noen minutter. Ved oppstart på kald motor så ligger trykket på mellom 3 og 4 kg. på tomgang.

 

Lavt oljetrykk kan jo i værste fall også skyldes slitasje i lagre i motor Det går vel an å sette på et manometer og måle trykket på denne måten så får du jo kontrollert om det er giver/instrument det er noe i veien med.

Link to post
Share on other sites

ADVARSEL

Det korrekte olietryk er 4,3-5.0 kg ved maks omdrejninger og normal temperatur.

Volvo motoren er konstrueret sådan at den har et sæt ventiler der sidder på oliefilteret.

Den ene ventil lukker for olietilførsel til stempel køling og cylinderforingsmøring hvis olietrykket

kommer under 3,2 kg.

Det er de dyser der sidder i bunden af cylinder foringen og sprøter olie op i bunden af stemplet

og så er der boret 4 små huller i stemplet lige under olieskraberingen hvor det løber ud til smøring af foring. Det er lavet sådan for at spare tryk under tomgang.

Jeg havde købt en brugt motor hvor ventilen sad fast hvor jeg satte et nyt sæt foringer og stempler i og i løbet af 100 timer var det hele fuldstændig slidt ned. :eek:

Denne sag skal du undersøge meget nøje og evt søge professionel hjælp.

Link to post
Share on other sites

Takk for raske svar. Har sjekket en del data (VP rep.manual):

4,2 - 5 kg varm motor, topp turtall

0,8 kg nedre trykk alarm

2,5 kg trykkventil for stempelkjøling.

Altså er min motor innenfor alle verdier.

Asgeir

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 41B motor.

 

Varm motor:

marsjfart (ca 3100o/min) like under 4 kg

tomgang (650 o/min) 2 kg

Litt over tomgang (ca 1000 o/min og over) 3 kg

 

Kaldmotor

marsfart (dvs når jeg tar den i plan med ca 60 grader på kjølevannet) 4.5 kg, avtar

kald motor opp mot 4 kg helt i starten, men det avtar.

 

Jeg regner mine verdier som helt ok, det er vel naturlig å anta at varm olje gir lavere trygg og at det derfor er litt høyere i starten?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det skjærer langt inn i hjerterota når dere omtaler trykk med benevning i kg. Det er rett og slett feil.  :headbang:

 

Skal dere bruke på død og liv bruke gamle benevninger på trykk så bruk kp (er i allefall litt bedre), mens det rette er allefall kp/cm2 (som er kraft pr. areal enhet), i hehold til SI normer så brukes Pascal, men bar kan også brukes. kg er som kjent en enhet for masse og har ikke noe med trykk å gjøre.

 

Blir sikkert oppfattet som en kverulant for dette, men det er greit at man bruker korrekt betegnelse slik at man ikke blander epler og bananer. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal dere bruke på død og liv bruke gamle benevninger på trykk så bruk kp (er i allefall litt bedre), mens det rette er allefall kp/cm2 (som er kraft pr. areal enhet), i hehold til SI normer så brukes Pascal, men bar kan også brukes. kg er som kjent en enhet for masse og har ikke noe med trykk å gjøre.

Apropos, du vel har hørt om a gamle Marthe som gikk i butikken og ba om et pund kaffe? "Kjære deg Marthe" sa betjenten, det heter kilo idag. Javelda sa Marthe etter å ha tenkt seg om en stund, :rolleyes: så la meg få et pund kilo da. :lol:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...