Jump to content

Ikke kjøp Rana 530 om du har råd til en tyngre båt


Sjøogvind

Recommended Posts

Ikke kjøp Scand Baltic om du har råd til tyngre båt.

4-5 tonn er alt for lite. Den smeller noe voldsomt i bølgene.

 

 

Samme har jeg forresten opplevd en del ganger i danskeferja. :lol::lol::lol:

 

 

Sjøogvind, jeg skjønner du (som oss) var ute på Kristiansandsfjorden på St.Hans.

Når man har så liten båt som deg, og ser på "store" cabincruisere og tenker "der har dem det nok komfortabelt"... da tar du feil. Her ombord så slingrer og slår det også... skal man ha flatt stuegolv innaskjærs holder det ikke med 30 fot heller.

 

Men, nå var jo St.Hans i Kristiansand i tøffeste laget i år.

Smeigedagene har jeg bestillt til ferien...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Ikke kjøp Scand Baltic om du har råd til tyngre båt.
4-5 tonn er alt for lite. Den smeller noe voldsomt i bølgene.


Samme har jeg forresten opplevd en del ganger i danskeferja. :lol::lol::lol:


Sjøogvind, jeg skjønner du (som oss) var ute på Kristiansandsfjorden på St.Hans.
Når man har så liten båt som deg, og ser på "store" cabincruisere og tenker "der har dem det nok komfortabelt"... da tar du feil. Her ombord så slingrer og slår det også... skal man ha flatt stuegolv innaskjærs holder det ikke med 30 fot heller.

Men, nå var jo St.Hans i Kristiansand i tøffeste laget i år.
Smeigedagene har jeg bestillt til ferien...


Hehe jeg synes tyngre båter bryter bølgene mye bedre enn hva Rana 530 gjør.
Link to post
Share on other sites

Var på Haakon Jarl Jula 77/78 og var 10 - 12t forsinket inn til Brønnøysund fra Trondheim grunnet meget dårlig vær over Folla.

Skulle vært i Brønnøysund ca 12.30 om natta på nord men var ikke inne før kl 10-11.00 om formiddagen.

 

Trodde dekksluker og anker som hamret og slo foran skulle knuse båten der vi stampet oss frem.

 

Her ble det bygget nyere og større/tyngre Hurtigruter etterhvert, men også disse har store problemer til tider.

De skufter flere anløp enn de gamle selv med hjelp av baugthrustere.

 

Så spørsmålet blir, hvor stor skal da båten være?

Link to post
Share on other sites

jeg synes tyngre båter bryter bølgene mye bedre enn hva Rana 530 gjør.

 

kan du utdype litt mer , hva slags fart , bølgeforhold osv? Og hva slags (tyngre) båter du sammenligner med?

 

530 er en grei båt, men noe flatbunnet , og dermed kan det bli ubehagelig med bølgene rett imot. Men det er det da også i min Yamarin 5940 som er 2 fot lenger og veier det dobbelte.

 

Og i krapp fjordsjø med litt strøm i tillegg så kan det være ubehagelig også i større båter.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Rana 530 er en meget god sjøbåt. Problemet er at de fleste har styrekonsollen montert for langt foran og opplever motsjø ubehagelig. Hadde en slik i mange år, men eg monterte styrekonsollen rett foran der vindskjerm og hardtop slutter. Sitter du midt i båten og kjører, føles det mer behagelig i litt grov motsjø :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...