Jump to content

95 mod johnson, 70hk. Risting og hvit damp


Oddvar Iversen

Recommended Posts

Hei! Jeg har endelig fått min nyinnkjøpte bruktbåt på vannet, og gledet meg idag til endelig å få testet den etter å ha vært landfast pga en del utbedringer. Ble fortalt at starten kunne være litt knotete med litt start og stopp med vinterkonservert motor, hvilket var riktig, men straks gikk motor som en klokke. Fikk og fortalt at da var det lurt å kjøre til den var god og varm. Enn så lenge alt vel. Brått begynte den å riste, og fremdrift ble dårligere. Senket farten og alt var ok, men ristet veldig ved pådrag. Forsvant plutselig etter at jeg hadde løfta opp og ned motoren, mEn gjentok seg noen ganger. Dette var case 1. Etterpå, jeg fulgte med på motor, stoppa plutselig kjølestrålen, i høy hastighet. Ut kom heftig med damp. Stoppa motoren, og etterlitt, når jeg starta, var alt bra igjen. Kjørte lenge på relativt lavt turtall, og alt car fortsatt bra, men når jeg dro opp i marsjfart skjedde det samme igjen etter et par minutte.... Kan det være impeller? Er det dyrt? Den andre feilen en sammenheng?

 

Det hører med at det er en 95 mod johnson, 70hk. Hadde service for 12000 i høst med blant annet bytte av powerpack. Burde de ikke da funnet evt slitasje impeller?

Link to post
Share on other sites

om termostaten ikke åpner vil du ha vannstråle uansett, den er alltid lukket ved oppstartkald motor , tror du har et problem med oimpeller som slipper ved pådrag...

hadde det tidligere med en 40 hp johnson hvor impeller slapp i liming mellom jern rundt aksel og gummi...

fikk varmskjæring jeg da :headbang:

 

er det impeller så får vi håpe at toppaknig har greid seg...

Link to post
Share on other sites

Skjedde kun etter å ha ligget et par minutt på ca 80% / 30 knop. Stoppa så snart vannstrålen ble borte siden jeg fulgte så godt med de tre fire gangene jeg fremprovoserte det. Tror derfor ikke noe har skjært seg(håper iallefall) Hva kostet impellerbyttet deg?

Link to post
Share on other sites

byttet impeller på motoren til ene båten jeg har nå en suzuki dt30c og den kostet 120kr kjøpt fra japan... her hjemme koster den vel en 500kr vil jeg tro ..

 

 

Det koster vel litt med arbeidet og vil jeg tro? Antar dette ikke er så lett å gjøre selv?? Fortsatt litt usikker på den kraftige ristingen.

 

Gitt at motoren er gått varm pga det med kjølingen, er neste stopp dynga?

Link to post
Share on other sites

Det koster vel litt med arbeidet og vil jeg tro? Antar dette ikke er så lett å gjøre selv?? Gitt at motoren er gått varm pga det med kjølingen, er neste stopp dynga?

 

 

Du bytter impeller på en halvtime selv.... en time hvis det er første gang :thumbsup:

 

Er bare å skru av boltene rundt undervannshus nede ved cav platen og løsne gearstag som ligger i fartsretning på uv hus, så er det bare å dra ned gearhuset..

Impeller ligger under det lokket som er rundt drivaksel , gjerne festet med 2-4stk 10mm skruer

 

Er den gått varm uten å skjære seg som din ikke har gjort siden du har stoppet den selv så er det i "værstefall" toppakning som må byttes og det gjøres enkelt selv og...

du ser det om motoren blåser hvit røyk gjerne... ta en komp test av motoren så ser du greit tilstanden på den hvis du er usikker på dette, er det lav komp kan det komme av flere ting men sannsynligvis er de i orden da motoren var ok for litt siden...

 

toppakning kostet 500 ca den gang jeg kjøpte den fra belgia, men var ekstremt treg frakt/ekspedisjon derifra...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...