Jump to content

Temp. måler spretter opp på 40 grader når tenningen slås på. Hva k


NovaMan

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har byttet motor i båten, og satt inn en Volvo Penta KAD 42. Samtidig har jeg byttet ut (og dessverre kastet) de gamle originale VP instrumentene, til fordel for nye VDO Viewline. Det som skjer er at med en gang jeg slår på tenningen så spretter temp. måleren til kjølevannet opp på 40 grader, og så stiger den med normal hastighet opp til 100 grader før den stabiliserer seg der. Det er ingen tegn til at motoren faktisk blir såpass varm, så jeg mistenker sterkt at instrumentet viser feil.

 

Jeg har kjøpt ny original giver hos VP, men resultatet er det samme. Har også testet med et Biltema instrument jeg hadde liggende, men resultatet er omtrent det samme også med dette.

 

Når VDO oppgir at motstanden på deres givere skal gå fra 282 – 22 ohm, betyr det at jeg skal kunne måle 282 ohm mellom giver og jord når motoren er kald (sommer temp), eller er den høyeste motstanden oppgitt ved null grader?. Jeg leste et annet sted at de samme giverne ved 100 grader skal gi en motstand på 38,6 ohm.

 

Noen som har noen andre tips til å finne ut hvor problemet mitt kan ligge? Jeg ser i denne omgang bort fra at det er noe feil med motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...