Jump to content

Hvor mye motorstøy har du ved styreposisjon?


Bayer

Recommended Posts

Synes det er vell mye støy fra motor når jeg ligger på marsj fart i båten min, tok fram iphonen og målte 88 db ved førerposisjon. Men kunne vært intr. å visst hvordan det er på andre båter med andre motorer. Db måleren til telefonen er kansje ikke akkurat så veldig nøyaktig men får værtfall en liten pekepinn på hvor sto forskjell det er mellom ulike båter og motorer.

 

Tipper det er mange redere der ute som har enten iOS eller android telefon, der du enkelt har tilgang til en decibel app.

 

Ta gjerne målinger på ulike turtall og ved tomgang, og pressiser hvis kalesje var av eller på, evt. hvis du har etter-isolert osv.

 

Her er mine data:

 

Båt: Bayliner 275 2002mod.

Motor: Steyr 256H45

Noe ekstra isolering i motorrom.

 

Støy på tomgang og i neutral: 67db (kalesje oppe)

Støy ved 3500rpm: 88db (kalesje oppe)

Mer målinger kommer etter hvert..

Redigert av Bayer (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Støymålings data fra viksund 340 med forsjellige motor alternativer. Fra viksund.no

 

Spesifikasjoner / Tekniske data

Ytelse

Fartsområde

18 - 33 knop

Motorkraft

300 - 460 HK

Dimensjon

Lengde

10,35 meter

Bredde

3,5 meter

Dyptgående

1 meter

Vekt

5,3 tonn

Køyeplasser

...

Drivstofftank

660 liter

Vanntank

300 liter

Septiktank

...

Hekkagregat

1 x Volvo Penta D6/310 DP-H, EVC, 298 hkHestekrefter 298 Propelltype G2

Toppfart 28 knop Støy / Marsj 74 dB

Marsjfart 24 knop Ca. forbruk 36 l / time

Turtallsområde 3000 / 3500

Produktdata PDF kan leses hos volvo.com Film

 

1 x Volvo Penta D6/350 DP-H, EVC, 350 hkHestekrefter 350 Propelltype G3

Toppfart 31 knop Støy / Marsj 74 dB

Marsjfart 25 knop Ca. forbruk 40 l / time

Turtallsområde 3000 / 3500

Produktdata PDF kan leses hos volvo.com Film

 

2 x Volvo Penta D4, DP-G, EVC a 201 hk, tot. 402 hkHestekrefter 368 Propelltype

Toppfart 33 knop Støy / Marsj

Marsjfart 28 knop Ca. forbruk

Turtallsområde 3000 / 3500

Produktdata PDF kan leses hos volvo.com Film

 

Innenbordsmotor med aksling

1 x Volvo Penta D6/310, EVC HS63A, 303 hkHestekrefter 310 Propelltype Radice 21-23 RH

Toppfart 24 knop Støy / Marsj 76 dB

Marsjfart 19 knop Ca. forbruk ca 38 l/time

Turtallsområde 3000 / 3500

Produktdata PDF kan leses hos volvo.com Film

 

1 x Volvo Penta D6/370 EVC HS80A, 364 hkHestekrefter 364 Propelltype Radice 22-24 RH

Toppfart 29 knop Støy / Marsj 80 dB

Marsjfart 25 knop Ca. forbruk 40 l / time

Turtallsområde 3000 / 3500

Produktdata PDF kan leses hos volvo.com Film se film

 

1 x Yanmar 6LYA-STP, ZF80A, 340 hk m/el. gir/gassHestekrefter 340 Propelltype Radice 22-24 RH

Toppfart 27 knop Støy / Marsj 76 dB

Marsjfart 20 knop Ca. forbruk 40 l / time

Turtallsområde 3000 / 3500

Produktdata PDF kan leses hos yanmar.no Film

 

1 x Yanmar 6LY3A-UTP, KMH-60AHestekrefter 369 Propelltype Radice 22-26 RH

Toppfart 29 knop Støy / Marsj 76 dB

Marsjfart 25 knop Ca. forbruk 42 l / time

Turtallsområde 3000 / 3400

Produktdata PDF kan leses hos yanmar.no Film

Link to post

Mange ting på balticen jeg ikke liker - men støymessig er den båten veldig fin.

Full fart 25 knop - og helt greitt å samtale med normal stemme.

Sjektefart. - da er motoren nesten ikke hørbar.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

88 dB var mye. Støyforskriften i arbeidslivet tilsier hørselvern ved konstant støynivå over 85dB. Eller momentanstøynivå på 130 dB. Er du sikker på at målingen er riktig? På annen side, hvis du mener du har for mye støy så er det bare å sette i gang med omfattende støyisolering. Det er mye å hente på å gjøre en god jobb med støymatter. Motorfestene har også betydning.

Link to post

Foretok en støymåling i min Selby 880 i våres, beste var 76 og veste var 80 dB.

Denne målingen ble gjort med kalesjen på så støynivået uten kalesje vil ligge noe lavere,

Skal ta ny måling da jeg etter å ha byttet olje på motor (leses som nytt oljemerke) har motor en mye finere gange og dertil mindre støy.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Jeg har Nidelv 26 med VP TAMD 31. Det er ikke selve motorensom støyer, men eksosen. Har ingen Form for lyddemperpotte ala det som man har på biler, men utløpet går ut under vann, under trimplanet. Støyer lite opp til ca 2500 omdr = ca 8 knop, men deretter øker det kraftig, ant i sammenheng med at vannet "slipper" rundt eksosutløpet.?

Noen som har gode forslag.

 

Skal måle med iPaden neste tur.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har Nidelv 26 med VP TAMD 31. Det er ikke selve motorensom støyer, men eksosen. Har ingen Form for lyddemperpotte ala det som man har på biler, men utløpet går ut under vann, under trimplanet. Støyer lite opp til ca 2500 omdr = ca 8 knop, men deretter øker det kraftig, ant i sammenheng med at vannet "slipper" rundt eksosutløpet.?

Noen som har gode forslag.

 

Hei

 

Jeg har akkurat samme problemet. Samme båt og motor. Tenkte jeg skulle prøve denne når båten kommer på land i vinter.

 

Mvh

Kenneth

Mvh

Kenneth

Link to post
  • 9 år senere...
Luco skrev On 25.7.2011 at 21.05:

1 x Volvo Penta D6/370 EVC HS80A, 364 hkHestekrefter 364 Propelltype Radice 22-24 RH

Toppfart 29 knop Støy / Marsj 80 dB

Marsjfart 25 knop Ca. forbruk 40 l / time

Turtallsområde 3000 / 3500

 

Har dette oppsettet i Viksund 340 fra 2005. Målte i dag 82 dB ved førerposisjon med en gratisapp på idiottelefonen. Ved knappe 3000 RPM og noe sjø som også genererer støy. Døra til akterdekket sto oppe, med denne lukket er støynivået lavere uten at jeg kom på å måle det. 

 

For øvrig må topp- og marsjfart oppgitt av Viksund være med unnabakke og kjøttkaker til middag. 26/22 knop er mer realistisk etter min erfaring. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev On 20.8.2021 at 21.49:

Målte i dag 82 dB ved førerposisjon med en gratisapp på idiottelefonen. Ved knappe 3000 RPM og noe sjø som også genererer støy. Døra til akterdekket sto oppe

 

Ny måling i dag med døra til akterdekket lukket. Måler da i underkant av 80 dB, fremdeles med knappe 3000 RPM og noe sjø. Så da harmonerer mine målinger med tallene Viksund opererte med i sin tid. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...