Ida Marie III Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Hmmm...ligger i uthavn nå, går videre i morgen...må teste dette... 80 db høres mye ut.... Får se i morgen om jeg tar feil... Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Trodde disse dB måler app-ene var veldig unøyaktige, men det har kanskje skjedd en utvikling her på hw og sw fronten? Hadde vært knakende kjekt om noen gjorde en sammenlikning mellom app-måling og instrument-måling👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Jeg måler 120 dB ved 3000 rpm. Dette er med en gratisapp til mobilen, men likevel....det var da veldig mye. Blir vel en runde med isolering av motorrom i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Landcrab skrev for 15 timer siden: Trodde disse dB måler app-ene var veldig unøyaktige, men det har kanskje skjedd en utvikling her på hw og sw fronten? Hadde vært knakende kjekt om noen gjorde en sammenlikning mellom app-måling og instrument-måling👍🏼 Jeg har gjort sammenligning mellom instrument måling og app. Har Sound Meter for android og flere av plassene jeg jobber har db målig via instrument. Synes app gir en god indikasjon. Bommer litt +/- 1,5 db. Men er nok veldig avhengig av hvor god mikrofon telefonen har. Jeg bruker Sony ZX2 Compaq. Savner veldig en funksjon hvor man kan kalibrere db måleren på telefonen. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 The Saint skrev 13 minutter siden: Jeg har gjort sammenligning mellom instrument måling og app. Har Sound Meter for android og flere av plassene jeg jobber har db målig via instrument. Synes app gir en god indikasjon. Bommer litt +/- 1,5 db. Men er nok veldig avhengig av hvor god mikrofon telefonen har. Jeg bruker Sony ZX2 Compaq. Savner veldig en funksjon hvor man kan kalibrere db måleren på telefonen. Det må jo være greit, tatt i betraktning at dB er logaritmisk. Jeg skal få sjekket dB nivå neste gang jeg er i båten🛥 Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Jeg har en Nimbus 310C, altså lukket båt med motoren plassert under dørken inne i kabinen. Jeg har ikke gjørt støymålinger, men var plaget med høyfrekvente lyder (les turbo) fra motorrommet. Det som til slutt virkelig gjorde susen var å bytte pakningen under motorromsluka. Den gamle var trykket helt sammen og presset ikke opp mot luka lenger. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Ida Marie III Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Målte i dag, fikk mellom 69 og 70 db på marsj fart ..forsøkte ikke på fullt.. Hadde ribben på slep, var litt for mye sjø til å kjøre på fullt med den på slep... Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 larole skrev for 7 timer siden: Jeg måler 120 dB ved 3000 rpm. Dette er med en gratisapp til mobilen, men likevel....det var da veldig mye. Blir vel en runde med isolering av motorrom i vinter. 120dB er såpass høyt at jeg vil tro det må være feil. Siden Bel-skalaen er logaritmisk blir dette dobbelt så høyt volum som 110dB, som allerede er veldig mye lyd. Har du faktisk hatt 120dB i båten vil du få hørselsskade om du bruker den uten traktorklokker e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 larole skrev for 7 timer siden: Jeg måler 120 dB ved 3000 rpm. Dette er med en gratisapp til mobilen, men likevel....det var da veldig mye. Blir vel en runde med isolering av motorrom i vinter. Hvis du har 120db har du nok ikke mye hørsel igjen. Da er du langt over smertegrensen. Målte i bilen (E-up) på vei hjem fra jobb i dag, og det lå mellom 60 og 70 db. Brukte da appen Sound meter for Android. Testet også med annen app som viste ca 10 db høyere. Så det er kanskje ikke bare mikrofonen som betyr noe. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 OK, så høyt er det ikke, så noe er nok galt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 24.August.2021 Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 Måle med telefon app - hvor pålitelig er det? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 (redigert) Tok en nye måling igår å idag. Igår før jeg monterte et ekstra lag med isolering mellom motor å lukene. Igår hadde jeg mellom 58 å 59 på tomgang på føreplass. Hadde da ca 70 ved små 3000 rpm Idag med 30mm ekstra isolering montert på alu vinkler under lukene 54-55 ved tomgang på førerplass og ca 60 ved 3000 rpm ved føreplass. Går jeg lengre bak til dør til akterkabin, så blir et noe mer støy. Med åpen dør fyker den opp på nærme 70 på utsiden og opp mot 74 innvendig, og med lukket dør 65 utvendig. Nu ligger eksos slange og lydpotte av typen plast dunk rett under køya akter, å madrassen er hjemme nu, så kun en 10mm plate over eksos slangen. Så kommer en del støy der ifra. Så kommer nok til å isolere rundt slange og under platene. Så bør nok få ned støy en goe del der også. Nu skal det jo sies at dette er i båsen på båtplassen, så støybilde blir nok noe annerledes ute på sjøen . Men fremdeles så er dette en goe del bedre enn det som var før, da med gamle grønne VP klumpen. Så spørs er om en faktisk klare få dette stort bedre, uten å bruke alt for mange båtlapper på prosjektet hehe Glemte å si at målinger utført med et måle instrument, å ikke mobil. Husker ikke hva dette heter, da det ligger i båten nå Redigert 27.Oktober.2022 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Martine29f Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Det er vel ikke bare motorer som støyer i våre båter. Erfaringsmessig kommer det noen høyfrekvente lyder dann og vann når ting ikke går på skinner vel....Så kanskje det å ta fram en desibelmåler sier mer enn 1000 ord. God helg. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Hatt noen runder med dette. Båt Viksund Goldfish motorseiler med 55hk VP. Da jeg kjøpte båten målte jeg jevnt 92-94dB ved 2500 rpm. Isolerte deler av motorrom og luke. Da ble støyen redusert til 89-90dB. Flyttet og byttet aksel, kuttlesslager og støpte om ror samt deler av akter under vann for mer optimal vannstrøm i våres. Etter den operasjonen ligger støyen på 72-75dB. Alle målinger gjort med dB måler app på tlf. Opplevd inntrykk bekreftes av målinger. Nå er det endelig mulig å ha en normal samtale ved styreposisjon under gange. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Opplevd støy ble mye bedre hos meg også. Har jo alt av ror/propell/aksel nytt fra i år, med bedre avstand fra propell til ror og godt over min mål mellom propell og bunn av båten. I tillegg skikkelig flex kobling. Så tenker dette blir bra nå. Er i allefall optimistisk 🙂 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Jakob T Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Har Nord West 390 med kad 300 dobbel innstalasjon.Støymålinger fra Nord West er 2800 rpm 77db 23.2 knop.Fra 3000 til 3800 er støyen 76 db.Ved 3500 rpm er støy 76,og fart 28.6,forbruk 102 l pr time.Dette er målinger fra Nord West Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Jeg målte 65 dBA med begge motorer ved vanlig marsjfart på 2200 omdr/min i ørehøyde. 60 dBA med kun babord motor som er lengst unna styreposisjonen. Det vanlige er at jeg går med en motor. Måleren er en en enkel modell som kun måler med kurve A som er mest benyttet i slike sammenhenger. For lenge siden sjekket jeg måleren mot en profesjonell støymåler og den var forbausende presis. Kurve A demper de lave frekvensene ganske mye så målingene skal stemme bedre med det våre ører. Disse mobilappene bruker de kurve A eller måler de linjært? Hvis linjært kan det kan det forklare de høye verdiene enkelte har målt. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 29.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2022 Vi som kjører v6 2takt, kaller det ikke støy, men musikk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.