Jump to content

Behandling av kalesja hvert år?


Bluewater

Recommended Posts

Når jeg ser hvordan båten ser ut etter bare ètt godt regnevær, trekker jeg den sluttningen at kalesja mottar samme mengde "dritt" uten at det synes godt, og uten at den blir vasket sammen med båten  :smash:   Har noen ett tips om hvordan holde kalesja ren og pen uten å ta den av, vaske ordentlig på brygga og smøre den med inpregnering? Jeg vet at det er vanlig å smøre den inn med silikon oppløst i terpentin etter en ordentlig vask, med da må den jo av..

Link to post
Share on other sites

på Nidelv 690'en vi hadde var det grå kalesje i vanlig kalesjeduk fra HH. Denne ble ret som det var "sølt ned" av måker, og det var mye striper på den når det regnet. Vasket den med zalo vann slik at den ble ren og fin. Deretter ble den 1 gang i året impregnert med Manskow's impregnering . Impregneringen ble påført med rulle med kalesjen oppspent på båten. Funket bra det - men kalesjen ble jo like møkkete -men det var enklere å ta bort møkka etter impregnering.

 

Kontaktinfo på Manskow er

R MANSKOW AS Lager og Kontor   Org.nr. 914162351    

Øisteins gate 10 1511 Moss  *69 27 41 22  

 

 Telefaks    69 27 40 80  

 

 Butikk      

 Helgerødgata 2A  1515 Moss   69 27 40 95  

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å vaske kalesjen en gang i blandt mens den står på båten, det er mye enklere enn å ta den hjem i badekaret. Mye lettere å håndtere, og så blir det gjort oftere på denne måten da... :smiley:

 

Ellers så har jeg forstått at løsningen med silicon til behandling av kalesjen er meget uheldig, og vil føre til at kalesjen får en svært begrenset levetid. Benytt heller en skikkelig kalesjeimpregnering, fortrinnsvis UTEN silicon, til å behandle kalesjen med etterpå. Jeg har båten på sjøen hele året, og har funnet ut at jeg må impregnere den minst to ganger i året for at den skal holde sånn noenlunde tett, men hvis du har den på land om vinteren så burde en gang i året holde.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...