Jump to content

Forbruk Volvo Penta Kad 43


lofot2

Recommended Posts

Min båt, en Bella 850 med KAD43 2004-modell og da ca 400 timer, hadde sesongen i fjor et gjennomsnittlig forbruk på 14,3 l/t med gjennomsnittsfart på 10,3 knop, utkjørt distanse 1.272 nm. Snittbruk/nm var 1,40 l.

Beste (laveste) forbruk var på 18,7 l/t med forbruk 1,03 l/nm, dette var et kjapt strekk med snittfart 18,2 knop (holdt mye 3.000 o/min og 24 knop) og utkjørt distanse 91 nm.

Er rimelig fornøyd med dette - kjører stort sett 3000 o/min i transport (motoren kan komme opp i 3.700 o/min) og 1.500 o/min innnimellom holmer og skjær - og det er det mye av :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

ikke 50 liter på begge?

Nei drøye 50 pr. motor. Ligger på 4,2 l/nautisk mil på 25 knop. Da går motorene forholdsvis lett. Kjører som nevnt på ca. 2900 rpm på marsjfart. Fullfartsforbruket på 3500 rpm vet jeg ikke og det blir av mindre interresse ettersom det bare benyttes unntaksvis til å blåse skikkelig gjennom systemet for kortere tid av gangen.

Link to post
Share on other sites

Akkurat. Da henger våre relative forbruk på greip. Min er 3 tonn - en jolle i sammenligning - og tilsvarende lett å drive.

Var desverre litt upresis i mitt innlegg (nr 3): Beste / laveste forbruk på 18,7 l/t var i hovedak med ca 2.800 o/min og ca 20 knops fart, ikke 3.000 og 24 som jeg skrev.

 

Det var forresten før jeg lærte at kompressoren koblet ut og inn ved ulike turtall... Viste seg at jeg kjørte halve sommeren i turtallsområde MED komressor, noe reima bar tydelig preg av. Samt oljen på kompressoren - det var 3 dråper igjen da jeg hadde service ved opptak. At det gikk bra, men det gjorde det.. :crazy:

 

Har nå dobbeltsjekket turtallet for kompressoren ved å lytte - kjekt å vite, særlig da jeg mener det avviker litt fra boka:

På veg opp: Inn 1.600 ut 2.550

På veg ned: Inn 2.400 ut 1.450

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Det med justering visste jeg ikke - det må jeg prøve ut. :smiley: Kunne tenkt meg litt andre turtall for inn- og utkobling. Derfor lite spm mens jeg er på tråden: Flyttes intervallet som sådan med justering, eller kan det settes nye start- og stopppunkter hver især?

Jeg har til nå "bare" sett på muligheten for in/ut-koblings-bryter (puh..) for kompressoren og fått 1ste klasses hjelp til hvordan montere dette her på nettet. Ikke kommet riktig så langt enda, ny landstrøm / lader / regulator / ampereteller sto øverst på lista..

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...