lofot2 Startet 25.Juni.2011 Del på Facebook Startet 25.Juni.2011 Er det noen som kjenner hvordan diesel forbruket på Kad 43 ligger i forhold andre og nye motorer. Motoren står i en NB 820. Er dette en driftsikker motor? Takknemlig for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 45 l/t på full guffe. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Min båt, en Bella 850 med KAD43 2004-modell og da ca 400 timer, hadde sesongen i fjor et gjennomsnittlig forbruk på 14,3 l/t med gjennomsnittsfart på 10,3 knop, utkjørt distanse 1.272 nm. Snittbruk/nm var 1,40 l. Beste (laveste) forbruk var på 18,7 l/t med forbruk 1,03 l/nm, dette var et kjapt strekk med snittfart 18,2 knop (holdt mye 3.000 o/min og 24 knop) og utkjørt distanse 91 nm. Er rimelig fornøyd med dette - kjører stort sett 3000 o/min i transport (motoren kan komme opp i 3.700 o/min) og 1.500 o/min innnimellom holmer og skjær - og det er det mye av Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
lofot2 Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Takk for god informasjon. Ikke avskrekkende forbruk dette Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Takk for god informasjon. Ikke avskrekkende forbruk dette På ingen måte. Jeg ligger vel på drøye 50 liter pr. time pr. motor på de nyere D6/435 med fast aksling og marsjfart ca. 2900-2930 rpm. Max er 3500 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Det hørtes dyrt ut. 100 liter i timen. Da tror jeg at jeg skal være fornøyd med 1/5 del av det forbruket. Har blitt dyrt å fylle diesel. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 ikke 50 liter på begge? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 ikke 50 liter på begge? Nei drøye 50 pr. motor. Ligger på 4,2 l/nautisk mil på 25 knop. Da går motorene forholdsvis lett. Kjører som nevnt på ca. 2900 rpm på marsjfart. Fullfartsforbruket på 3500 rpm vet jeg ikke og det blir av mindre interresse ettersom det bare benyttes unntaksvis til å blåse skikkelig gjennom systemet for kortere tid av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Ligger på 4,2 l/nautisk mil på 25 knop. Hvor stor/tung båt har du? Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Hvor stor/tung båt har du? Drøye 13 tonn bunkret. 41.5 fot. Max 32-33 knop. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Akkurat. Da henger våre relative forbruk på greip. Min er 3 tonn - en jolle i sammenligning - og tilsvarende lett å drive. Var desverre litt upresis i mitt innlegg (nr 3): Beste / laveste forbruk på 18,7 l/t var i hovedak med ca 2.800 o/min og ca 20 knops fart, ikke 3.000 og 24 som jeg skrev. Det var forresten før jeg lærte at kompressoren koblet ut og inn ved ulike turtall... Viste seg at jeg kjørte halve sommeren i turtallsområde MED komressor, noe reima bar tydelig preg av. Samt oljen på kompressoren - det var 3 dråper igjen da jeg hadde service ved opptak. At det gikk bra, men det gjorde det.. Har nå dobbeltsjekket turtallet for kompressoren ved å lytte - kjekt å vite, særlig da jeg mener det avviker litt fra boka: På veg opp: Inn 1.600 ut 2.550 På veg ned: Inn 2.400 ut 1.450 Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Tutti Frutti Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Inn og utkobling kan justeres, ved å åpne opp den sorte boksen. Der er det en skrue for dette formålet. Dette er dokumentert i verkstedsboka for motoren. Se i båtforum sitt dokumentarkiv. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Det med justering visste jeg ikke - det må jeg prøve ut. Kunne tenkt meg litt andre turtall for inn- og utkobling. Derfor lite spm mens jeg er på tråden: Flyttes intervallet som sådan med justering, eller kan det settes nye start- og stopppunkter hver især? Jeg har til nå "bare" sett på muligheten for in/ut-koblings-bryter (puh..) for kompressoren og fått 1ste klasses hjelp til hvordan montere dette her på nettet. Ikke kommet riktig så langt enda, ny landstrøm / lader / regulator / ampereteller sto øverst på lista.. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.