Jump to content

windjammer 665 med en AQ200d/290, propellforslag?


svein_sørlandet

Recommended Posts

hei jeg har en windjammer 665 med en aq 200d 290 drev

med en 15*19 l propell maxs turtall på denne motoren skal være 4200 omd, men jeg får ca 5200 omd

nå gjør den ca 38 knop, forslag til propell valg?

så jager den litt iblant å har et altfor stort forbruk ikke målt.

innstilling av luft bensin forgasser?

takker for alt av tips.

god sommer folkens:)

Link to post
Share on other sites

Like pr nm kan man nok regne men ikkje det samme pr time sjølvsagt. Nei 60-70 liter på fire timer tomgang var mykje. Men 60-70 liter for 4 timer utpå med blandet kjøring høres ikkje spess mykje ut.

Førøvrig så vil en større propell gi bedre fart pr omdreining og dermed bedre økonomi. kjører rundt på 3. gir du no ;)

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noterer at Plutonium tar i bruk "sitt eigentlege målføre"!? Velkommen. Så fortsetter jeg å skrive mitt riksmål, men setter veldig pris på dialektene.

 

Om jeg forstår svein_sørlandet rett så sluker motoren 60-70 l i 5-6 knop gjennom 4 timer?

Men selv om det er en planende båt så trekker den vel ikke med seg hele sjøen i en diger hekkbølge i den farten?

Høres mer ut som om forbruket tilsvarer å ligge rett under planegrensen, dvs maks uøkonomisk?

 

Flere forgassere og en eller to som er helt feil innstillt?

Lukt på avgassene! Det sier mye.

 

Ønsker om god sommer gjengjeldes!

Link to post
Share on other sites

utvekslingen er jeg desverre usikker på.

men merket tidligere i dag at det har lagt seg et lag med eksos på siden av skroget.

det bør vel være et tegn på at den får for mye bensin?

med denne motoren burde vel greit passert over 40 knop vil jeg tro men er veldig usikker på hva slags propell jeg skal ha. den jeg har et tydeligvis altfor liten.

hvordan høres 16*23 ut?

burde jo fart å forbruk bli noe helt annet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...