Jump to content

skifte fra tørr til våt eksos

36

Recommended Posts

Hvor stor høydeforskjell er det i eksos-systemet ditt?

Kan det være noe utett rundt impelleren, slik at vannet har "rent tilbake" mellom hver gang du starter, dvs at impelleren er tørr og suger luft?

Synes det er rart at impelleren ikke orker å trykke. Begrensningen pleier vel å være på suge-siden.

Buster X med Yamaha 70

Hei,svar til Nemo, motoren starter med engang,problemet kan vere at pumpen suger luft mellom inntak og pumpe. Vannet kommer inn via oljekjøler før det kommer fram til pumpen.Eg tørnet motoren på starter, med lokk til pumpe av,det viste seg at noen av vingene snudde seg når dei passerte det opphøyde punkte mellom inn og utløp,impeller er ny og ganske myk.

Eksos slangen er ca.4 meter pluss potten ca 80 cm.

Det kan høres ut for at du har fått en impeller som er for liten.

Det kan oppstå mye vann i eksosslangen hvis motor er treg å starte, men når den starter lett skal eksosen blåse ut vann fra slangen. Det skal ikke være mye motstand om slangen går rett ut.

Har du laget eksosbendet selv? 4 tommer var vel ikke vanlig på denne motoren.

tillegg:

Kom til å tenke på at det skal stå et nummer på lokket til vannpumpen. Dersom du ikke har kastet den gamle impelleren, kan du se hva den er merket med. Det er vanskelig å se, men med et forstørrelsesglass skal det gå bra.

Redigert av Nemo (see edit history)

Det er bra at har funnet feilen. Da er det bare å få en ny impeller.

Fikk du se hvilke nummer impelleren har? På min motor står det et nr på dekselet F7B-9, den skal da ha impeller nr 1028. Det finnes sikkert mange typer impellere, men jeg vet det finnes en som er litt mindre og den har nr 1029. Det var vanskelig å tyde nr på impelleren, men etter en gang det nesten ble feil noterte jeg riktig nr for min motor.

Den skal ligge inntil ja, så om den ikke gjør det så er det en produksjonsfeil. Alternativt at messingskiven i bakkant av huset er slitt, det forekommer også.

Jeg bruker 1027 selv, om du gir meg målene så kan jeg sjekke de jeg har liggende i båten?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det vil absolutt være en fordel om du klarer å tyde det nummeret som står på lokket til pumpen. Av tabell fra Johson er det to varianter av min impeller, kanskje det er det samme for din impeller.

Tar du også nøyaktige mål så kan jeg sjekke størrelsen på impeller som Maritim har. Skal innom der mandag eller tirsdag.

Regner med at skal være en B der du kar skrevet 3. Da blir det som står på lokket F5B-9. Impelleren er 09-1027-1, men det bruker bare å stå 1027 på impelleren som du skriver. Nå finnes det en variant av impelleren som heter 09-1027-9. Om den er større eller mindre vet jeg ikke.

Det hadde vert fint om du oppgav målene også, diameter og lengde.

Har nettopp vert innom Maritim. Der har de impeller 09-1027B-1. Det står målene på esken og de kontrollerte jeg med skyveler og de stemte med det som var oppgitt. Diameter er 31,5mm og lengde er 57,1mm. Impellerene har vert laget i 3 materialvarianter. Neoprene 09-1027B, MC97 09-1027B-1 og Nitrile 09-1027B-9. Det står på eksken at neoprene er utgått og er erstattet med MC97. Alle dissev variantene har samme mål.

Jeg spurte om de visste hva materiale Sabben har valgt på pumpene, men kunne ikke svare på det. Han opplyste at disse impellerene kjøpte de fra Sabben så han regnet med at den de hadde i butikken var riktig.

Håper dette kan være til hjelp.

Da er det best å ta kontakt med Sabben. De har en svært god dokumentasjon på de motorer de har solgt. Du må oppgi produksjonsnummer og årstall. Det står på motorskiltet. De bruker å være svært behjelpelig når man ringer.

Det kan jo være at lokket på pumpen er byttet en eller annen gang. Har sett gjennom marine pumper og finner ikke noen med det målet du oppgir.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...