36 Startet 25.Juni.2011 Del på Facebook Startet 25.Juni.2011 Har testet båten etter mange måneder på land.Har byttet fra tørr til våt eksos,men det ble et problem, trykket i eksosen hindrer sjøvannspumpen i å levere vann! Har sikkert for mye mottrykk i eksosanlegget. Om noen har noen erfaringer å dele hadde de vert fint!! Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Har du noen bilder eller mer beskrivelser av hva du har endret? Hvordan er det våte eksosopplegget bygget opp? Mener du at impelleren ikke klarer å trykke vann inn i systemet? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
36 Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Hei,har byttet ut eksosrør som gikk opp på taket. har montert eksosbend,4" eksosslange,en stor rustfri eksosdemper. motoren er en 100hk.Sabb Ford. I demperen kommer eksosen inn og ned under vannnivået i demperen og går ut oppe. Byttet impeller i sjøvannspumpen,den nye er litt myk?? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Byttet impeller i sjøvannspumpen,den nye er litt myk?? Har du forsøkt å koble fra våt-eksosen og teste om impelleren klarer å trykke inn vann med "fri eksos"? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
36 Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Har koblet fra slangen der den går inn på eksosbendet, da kommer det vann og når eg kobler det på eksosbendet forsetter det å pumpe vann som normalt,har kjørt båten ca,1 time og det var vann i eksosen! Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Altså, impelleren pumper vann som normalt. I tillegg fortsetter impelleren å pumpe som normalt med våteksosen koblet på? Da ramlet jeg av. Hva er problemstillingen? Det har vært en lang dag, så jeg tror jeg må få det inn med teskjeer. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
36 Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 problemet er at når alt er sammenkoblet klarer ikke sjøvannspumpen å begynne å pumpe vann,når eg tar av slangen er det ikke noe motrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Hvor stor høydeforskjell er det i eksos-systemet ditt? Kan det være noe utett rundt impelleren, slik at vannet har "rent tilbake" mellom hver gang du starter, dvs at impelleren er tørr og suger luft? Synes det er rart at impelleren ikke orker å trykke. Begrensningen pleier vel å være på suge-siden. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Nemo Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Starter motoren fort eller må du kjøre starteren lenge før det blir liv i motoren? Har du funne noe infor om dette, legger ved en link i alle fall. Avgassanlegg Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Trenger ikke noen demper på eksosen når den er våt. Har fri eksos selv på mine forder Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
36 Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Hei,svar til Nemo, motoren starter med engang,problemet kan vere at pumpen suger luft mellom inntak og pumpe. Vannet kommer inn via oljekjøler før det kommer fram til pumpen.Eg tørnet motoren på starter, med lokk til pumpe av,det viste seg at noen av vingene snudde seg når dei passerte det opphøyde punkte mellom inn og utløp,impeller er ny og ganske myk. Eksos slangen er ca.4 meter pluss potten ca 80 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 (redigert) Det kan høres ut for at du har fått en impeller som er for liten. Det kan oppstå mye vann i eksosslangen hvis motor er treg å starte, men når den starter lett skal eksosen blåse ut vann fra slangen. Det skal ikke være mye motstand om slangen går rett ut. Har du laget eksosbendet selv? 4 tommer var vel ikke vanlig på denne motoren. tillegg: Kom til å tenke på at det skal stå et nummer på lokket til vannpumpen. Dersom du ikke har kastet den gamle impelleren, kan du se hva den er merket med. Det er vanskelig å se, men med et forstørrelsesglass skal det gå bra. Redigert 27.Juni.2011 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
36 Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2011 Har lagd eksosbendet sjøl ja. Det viste seg at den nye impelleren er 1mm.mindre i diameter og en mm.smalere,satt inn den gamle i kveld og den leverer normalt. Impeller blei bestilt etter data på pumpelokket men er alikevel feil!! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Det er bra at har funnet feilen. Da er det bare å få en ny impeller. Fikk du se hvilke nummer impelleren har? På min motor står det et nr på dekselet F7B-9, den skal da ha impeller nr 1028. Det finnes sikkert mange typer impellere, men jeg vet det finnes en som er litt mindre og den har nr 1029. Det var vanskelig å tyde nr på impelleren, men etter en gang det nesten ble feil noterte jeg riktig nr for min motor. Sitér dette innlegget Link to post
36 Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Har snakket med levrandøren av impelleren,,typen eg har fra før har nr.1027. Den nye har også det nummeret,men er 1mm. smalere og det er merkelig. Eg mener at impelleren skal ligge inntil i bakkant i pumpehuset og inntil pumpelokket. Så eg veit ikke ka eg skal mene eller gjøre!!?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Den skal ligge inntil ja, så om den ikke gjør det så er det en produksjonsfeil. Alternativt at messingskiven i bakkant av huset er slitt, det forekommer også. Jeg bruker 1027 selv, om du gir meg målene så kan jeg sjekke de jeg har liggende i båten? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nemo Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Det vil absolutt være en fordel om du klarer å tyde det nummeret som står på lokket til pumpen. Av tabell fra Johson er det to varianter av min impeller, kanskje det er det samme for din impeller. Tar du også nøyaktige mål så kan jeg sjekke størrelsen på impeller som Maritim har. Skal innom der mandag eller tirsdag. Sitér dette innlegget Link to post
36 Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Har lest av nummerene på pumpen i kveld. F-53-9. 10-22143-1. trur det er riktig.. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Regner med at skal være en B der du kar skrevet 3. Da blir det som står på lokket F5B-9. Impelleren er 09-1027-1, men det bruker bare å stå 1027 på impelleren som du skriver. Nå finnes det en variant av impelleren som heter 09-1027-9. Om den er større eller mindre vet jeg ikke. Det hadde vert fint om du oppgav målene også, diameter og lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Har nettopp vert innom Maritim. Der har de impeller 09-1027B-1. Det står målene på esken og de kontrollerte jeg med skyveler og de stemte med det som var oppgitt. Diameter er 31,5mm og lengde er 57,1mm. Impellerene har vert laget i 3 materialvarianter. Neoprene 09-1027B, MC97 09-1027B-1 og Nitrile 09-1027B-9. Det står på eksken at neoprene er utgått og er erstattet med MC97. Alle dissev variantene har samme mål. Jeg spurte om de visste hva materiale Sabben har valgt på pumpene, men kunne ikke svare på det. Han opplyste at disse impellerene kjøpte de fra Sabben så han regnet med at den de hadde i butikken var riktig. Håper dette kan være til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Har søkt litt på nettet og der finner jeg at Johnson pump erstatter neoprene med MC97 som skal være et bedre produkt. Nitrile brukes hvis impelleren blir utsatt for olje, oljebestandig. Sitér dette innlegget Link to post
36 Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 (redigert) har målt den gamle impelleren bredde: 32,5mm. diameter:58,5mm. ca.det er litt vanskelig å måle eksakt dia. På baksiden av den gamle står det tallet 12. på den nye står det 8. På pumpelokket står det: F5B-9. 10-22143-1. G4. Denne motoren ble levert ny fra Sabben i 79/80. Redigert 4.Juli.2011 av 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Da er det best å ta kontakt med Sabben. De har en svært god dokumentasjon på de motorer de har solgt. Du må oppgi produksjonsnummer og årstall. Det står på motorskiltet. De bruker å være svært behjelpelig når man ringer. Det kan jo være at lokket på pumpen er byttet en eller annen gang. Har sett gjennom marine pumper og finner ikke noen med det målet du oppgir. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Hei. Håper det gikk bra. Fikk du kjøpt en impeller som passet? Sitér dette innlegget Link to post
36 Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Har ikke fått noen impeller som passer så langt,men har KD Trading på saken. Har vert på sjøen i kveld og fisket litt,bruker den gamle i nød. kansje eg må bytte hele pumpen,kansje det er noen her på BP som har en Johnsen/Jabsco sjøvannspumpe liggende?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.