Rismyr Startet 26.Juni.2011 Del på Facebook Startet 26.Juni.2011 Hvilket startbatteri anbefales til min båt? I tillegg til startstrøm belastes batteriet både til baug propell og ankervinsj. Båten har standard dynamo, det er ikke montert landstrøm. Har tilgang på strøm i hjemmehavn, dette benyttes i praksis ikke. Bruk av båten er hovedsakelig småturer i skærgården, 1-3 overnattinger. I tillegg til start har jeg 2 forbruksbatterier. Alle eksisterende batterier er av enkleste syre-batterier (Biltema e.l.). Tips om type og størrelse mottas med takk. Henrik Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Normalt burde du greie deg helt fint med 60-70Ah. Men siden du bruker samme batteri til både baugpropell og winch så tror jeg faktisk at jeg ville ha gått for et 110Ah batteri. Hvis du har plass tild et da.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Uffe Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Har samme opsætning som du, med bovpropel og ankerspil koblet på startbatteri. Batteriet er et syrebatteri på 70 AH fra 2006. I tillæg har jeg 3 forbrugsbatterier (80 AH x 3) og landstrøm. Bruger ofte bovpropel, men sjældent ankerspil. Med denne opstilling er der ikke plads til større startbatteri. Motoren er letstartet og bovpropel og ankerspil aktiveres kun, med gående motor. Jeg har ingen problemer med at holde strøm på batteriet Sitér dette innlegget Link to post
Rismyr Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Takk for tips, oppfatter at det ikke er noe poeng med AGM eller lignende? Henrik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.