Jump to content

Fuget gjennomføring med våtromssilikon - hvor dumt var det?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har satt en gjennomføring til ekkolodd og fartsgiver ca. 5 cm over vannlinjen og brukt en gjennomføring fra Maritim med ekspanderende gummi inni, av denne typen. Men jeg syns kablene gled litt for lett etterpå, så jeg har både lagt en fuge rundt utsiden av selve gjennomføringsgreia, inni hullet i skroget rundt kablene og å utsiden av gummigreia. Jeg visste ikke engang at det fantes egen marinsilikon... Jeg har også brukt den samme silikonen til å fylle skruhullene med før jeg satte inn skruene.

Har jeg gjort noe veldig dumt, eller bare noe "din dust, du må smøre på et godt lag med marinsilikon på utsiden"-dumt? Kunne egentlig tenke meg å kjøpe en tube marinsilikon og kapsle hele gjennomføringen inne i det, siden den ligger så pass nær vannlinjen.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Denne gjennomføringen er jo en type som ekspanderer ved sammenskruing og skal i seg selv tette.

Når du nevner "maringsilikon" vil jeg tror fdu sikter til produkter som Marin & Teknikk" frsa Casoco f.eks. Det er ingen silikon, men en MS Polymer. Gjennomføringen din er laget av nylon og kabelen har antagelig PA 6.6 i strømpen. Dette er materialer som er vanskelig å få heft til, også med MS. Ta en kontroll og forsøk å rive litt i den, da ser du om dette sitter eller ikke. Du kan ikke legge noe tetningsmasse oppå silikon, det vil ikke hefte. Sitter det dårlig er det også enkelt å fjerne det, men sitter det bra så er en sanitærsilikon helt ok som tetning.

Sitter det dårlig og du fjerner det for å erstattet med f.eks. MS, så gjør 2 ting. Puss lett på kabelen og gjennomføringen og avfett deretter med aceton, da har du best sjanse til å få god heft også på vanskelig overflate.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takk for svar, begge to. Da lar jeg det herde til i morgen (to døgn bør være veldig gjennomherdet), og så ser jeg om det sitter eller ikke. Hvis det sitter, setter jeg meg ned med en øl. Hvis ikke, får jeg ta en jobb med pussepapir og annet lim. Det er jo mulig at jeg er litt for nervøs her, det er jo over vannlinjen, og det skal vel mye til at sprut trenger gjennom selv den gummien i gjennomføringen i en mengde som skaper noen problemer. Innenfor glassfiberen var det treverk, men jeg fylte altså masse silikon i hullet rundt kablene før jeg satte på gjennomføringen. Så jeg har et visst håp om at det bør fungere uansett.

Jeg mente for øvrig Biltemas marinsilikon, men jeg vet ikke hva den inneholder...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...