Bøljan Startet 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2011 Trenger nye bolter til motorlabbene, de gamle er tæret opp. I den senere tid har jeg merket økt vibrasjon i motoren, etter nærmere sjekk oppdaget jeg at boltene til motorlabbene var løse. Ikke så rart når det var brukt vanlige galv. franske treskruer (originalt fra Jeanneau verftet) rett i motorbeddingen. Jeg vet at det finnes bolter i messing/syrefast som er som en fransk treskrue i den ene enden og maskingjenger m/mutter i andre enden. Vet at slike bolter ble brukt på trebåter til bla. propellhylsa. Har søkt endel på nettet uten å finne Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Er dette til motorfester på en trebåt? Edit: Ser at det er til en Jeanneau. Er det treverk innstøpt i beddingen? Redigert 26.Juni.2011 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bøljan Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Ja treverk innstøpt til motorbeddingen på en Jeanneau Rush 84 1981 mod. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Ok. Men hva er problemet. Er det at skruene har løsnet, eller at de har tæret opp? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Snekker'n Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Det må vel la seg ordne å få sveiset sammen en gjengestang og en fransk treskrue? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Bøljan Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Skruene er tæret opp, bare halve skruen igjen. Tenker med gru på hvordan det treverket ser ut under plasten...om det i det hele tatt er noe igjen. Men jeg stakk en skrutrekker ned i hullet og det virket forholdsvis fast. Redigert 26.Juni.2011 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Det må vel la seg ordne å få sveiset sammen en gjengestang og en fransk treskrue? Alt er mulig Et annet alternativ hvis du finner en syrefast treskrue er å kappe av hodet og gjenge opp leggen (det rette partiet). Men hadde jeg vært deg tror jeg heller jeg ville støpt inn et tykt syrefast flattstål og boret og gjenget med maskingjenger. Hvis det er problemer med byggehøyden lar det seg kanskje gjøre å skjære seg ned på treverket, legge flattstål oppå, og støpe igjen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bøljan Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Det er jo en mulighet Snekkern: men jeg vet at slike bolter finnes, lurer bare på hvor. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Det er mulig jeg ikke skjønner hva du trenger, men kan du ikke bare skru en vanlig fransk treskrue gjennom motorlabben og ned i treverket? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Får prøve å finne på en prov. løsning slik at båt ferien går som planlagt om 14 dager. Tror den løsningen du nevner blir resultatet senere Komodo: Mulig Yanmar`n går ut i samme slengen, ensylindret 12 hk er ikke akkurat vibrasjonfri. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Gjenge rustfritt er vel ikke lett for oss amatører. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Slike du skal ha? Jeg fikk disse fra Sabb (sabb frydenbø?) Jeg har disse to på bilde fortsatt, om du ikke får tak i Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Det du leter etter kalles en kombiskrue, er mm tjener på ene siden og treskrue i andré. Hør med tools, proffpartner eller wurth. De kan sikkert skaffe deg det du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Flott! Det var nettopp slike jeg mente Takk for tipsene Takk for tilbudet Per Chr. men jeg trenger nok 8 stk. skifter alle sammen Redigert 26.Juni.2011 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Kanskje en ide å blande litt epoxy og helle ned i hullene før du skrur i de nye skruene? Utrolig styrke i det stoffet der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Skipsreder'n Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Det du er ute etter er kombiskruer og de finnes hos enhver rørgrossist (Brødrene Dahl,Ahlsell eller Heidenreich) og koster en slikk og ingenting :) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Gammel tråd som jeg løfter igjen. Kombiskrue var greit å få tak i, men kun i galvanisert eller elforinket. Og nå 2 år etter har de nye også begynt å bli tæret. Nå holder jeg på med motorbytte og ønsker disse boltene i syrefast (316) De var ikke lette å få tak i, hverken Tingstad,Tools eller andre kunne skaffe dem. Ikke en gang Zachariassen Jernvare på Torshav hadde disse, de er jo kjent for å skaffe det meste innen skruer. Men den som leter finner...sies det. Og jeg fant endelig http://shop.q-railing.com/ts/no/tilbeh%C3%B8r/fixings/dowel-screw/kombinasjonsskrue--------------------------qs--86-/93010089014/ Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 M8, er ikke det for smått? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Stusset litt på det jag også, men det er 8 mm disse er beregnet på http://www.maritim.no/motor-styring/motorlabber/motorlabb-type-a-s-55-galv-m-bolt Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Slike skruer finner du bak i bilen til en hvilken som helst rørlegger, for syrefast må du kanskje innom rørleggerens grossist... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 (redigert) Franska träskruvar i syrafast med 8, 10 eller 12 mm skaft under sexkanten är väl inga problem att få tag i. Såga av huvudet och att slå en gänga i rostfritt med ett vanligt gängsnitt är inga problem. Sätt på en mutter med kontramutter när Du skall ha dom på plats. Redigert 19.April.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Hør med Motek. De har mye rart :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.