Jump to content

Fransk treskrue med maskingjenger og mutter i andre enden, hvor ?

Bøljan

Recommended Posts

Trenger nye bolter til motorlabbene, de gamle er tæret opp.

I den senere tid har jeg merket økt vibrasjon i motoren, etter nærmere sjekk oppdaget jeg at boltene til motorlabbene var løse. Ikke så rart når det var brukt vanlige galv. franske treskruer (originalt fra Jeanneau verftet) rett i motorbeddingen.

Jeg vet at det finnes bolter i messing/syrefast som er som en fransk treskrue i den ene enden og maskingjenger m/mutter i andre enden. Vet at slike bolter ble brukt på trebåter til bla. propellhylsa.

Har søkt endel på nettet uten å finne :confused:

Det må vel la seg ordne å få sveiset sammen en gjengestang og en fransk treskrue?

Alt er mulig :smiley:

Et annet alternativ hvis du finner en syrefast treskrue er å kappe av hodet og gjenge opp leggen (det rette partiet).

Men hadde jeg vært deg tror jeg heller jeg ville støpt inn et tykt syrefast flattstål og boret og gjenget med maskingjenger. Hvis det er problemer med byggehøyden lar det seg kanskje gjøre å skjære seg ned på treverket, legge flattstål oppå, og støpe igjen.

• 1 år senere...

Gammel tråd som jeg løfter igjen.

Kombiskrue var greit å få tak i, men kun i galvanisert eller elforinket. Og nå 2 år etter har de nye også begynt å bli tæret.

Nå holder jeg på med motorbytte og ønsker disse boltene i syrefast (316) De var ikke lette å få tak i, hverken Tingstad,Tools eller andre kunne skaffe dem. Ikke en gang Zachariassen Jernvare på Torshav hadde disse, de er jo kjent for å skaffe det meste innen skruer.

Men den som leter finner...sies det. Og jeg fant endelig :thumbsup:http://shop.q-railing.com/ts/no/tilbeh%C3%B8r/fixings/dowel-screw/kombinasjonsskrue--------------------------qs--86-/93010089014/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...