Jump to content

Plassere Kipor IG 2000 strømaggregat i maskinrommet?


folkede

Recommended Posts

Hei,

Har et Kipor IG 2000 strømaggregat som jeg lurte på om jeg skulle ha nede i maskinrommet de få gangene det brukes..

Er det noen som ser farene med dette ifm bensindamp osv..?

Eksos tenkte jeg at den kan forlenges med tubing og fittings til nærmeste lufting..?

Håper på noen gode råd.

 

folkede

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har et Honda strømaggregat i maskin rommet på min båt. Det er stroppet fast i dørken og med eksos via en vifte som er koblet til aggregatet før eksosen går ut bak. Jeg syns dette er helt topp og det er faktisk ikke så mye lyd fra det heller når det står der nede... Har hørt enkelte sier at du kan få problemer med forsikrings selskaper ved en brann, men det er jo bare å ringe til ditt selskap å spørre... Det står ingenting i mone papirer at det ikke er lov... bare husk å stenge luftingen på tanken etter bruk så bensinen ikke står å damper av der nede. :thumbsup:

Lykke til :flag_bp:

 

mvh

Jarl-Espen

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar og gode råd.

Kanskje jeg skal prøve å ha det nede i maskinrommet noen dager uten drift og båten ligg i ro, for å lukte meg frem til om det blir noe bensinlukt ved lagring. Skal også ringe forsikringsselskapet for å høre hva de mener. Det hadde jeg ikke tenkt på en gang :blush:

Når det gjelder å tømme tanken for å ha en ekstern tank over dekk, vil kanskje i mine øyner vere værre, fordi da modifiserer jeg på aggregatet, og det har ikke jeg lov til.

Jeg prøver meg forsiktig frem. :wink:

 

Edit: aaahhh, du mener å bare kjøre det tomt og oppbevare bensintanken på dekk ;-) Sorry, missforsto deg....

 

folkede

Redigert av folkede (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har et Honda strømaggregat i maskin rommet på min båt. Det er stroppet fast i dørken og med eksos via en vifte som er koblet til aggregatet før eksosen går ut bak. Jeg syns dette er helt topp og det er faktisk ikke så mye lyd fra det heller når det står der nede... Har hørt enkelte sier at du kan få problemer med forsikrings selskaper ved en brann, men det er jo bare å ringe til ditt selskap å spørre... Det står ingenting i mone papirer at det ikke er lov... bare husk å stenge luftingen på tanken etter bruk så bensinen ikke står å damper av der nede. :thumbsup:

Lykke til :flag_bp:

 

mvh

Jarl-Espen

 

Du har ikke tilfeldigvis bilde av åssen du har gjort det? :wink:

Link to post
Share on other sites

 

Når det gjelder å tømme tanken for å ha en ekstern tank over dekk, vil kanskje i mine øyner vere værre, fordi da modifiserer jeg på aggregatet, og det har ikke jeg lov til.

Jeg prøver meg forsiktig frem. :wink:

 

Edit: aaahhh, du mener å bare kjøre det tomt og oppbevare bensintanken på dekk ;-) Sorry, missforsto deg....

 

folkede

 

Du får ekstern bensinkanne til kipor, laget til honda men passer siden kipor er kopi så slipper modding av tanken :thumbsup:

 

http://cgi.ebay.com/EXTENDED-RUN-FUEL-CAP-fits-EU-1000-2000-Honda-Generator-/110682176413?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c52bfb9d

Link to post
Share on other sites

 

Når det gjelder å tømme tanken for å ha en ekstern tank over dekk, vil kanskje i mine øyner vere værre, fordi da modifiserer jeg på aggregatet, og det har ikke jeg lov til.

Jeg prøver meg forsiktig frem. :wink:

 

Edit: aaahhh, du mener å bare kjøre det tomt og oppbevare bensintanken på dekk ;-) Sorry, missforsto deg....

 

folkede

 

Du får ekstern bensinkanne til kipor, laget til honda men passer siden kipor er kopi så slipper modding av tanken :thumbsup:

 

http://cgi.ebay.com/EXTENDED-RUN-FUEL-CAP-fits-EU-1000-2000-Honda-Generator-/110682176413?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c52bfb9d

Link to post
Share on other sites

For det hadde kanskje vært en ide når man skal montere det i båt med tanke på eksosen.

Kommer du på hvilke forum så gjerne publiser det for oss :flag_bp:

 

 

søkt litt men fant ikke i farten den jeg tenkte å bruke selv men her har de gjort en løsning med honda som er bedre, sveiset på en liten stuss på eksospotten ... garantert ingen lekkasje..

 

http://fubigoil.net/honda-eu2000i-generator-install/

Link to post
Share on other sites

Før dere monterer bensinagrergater i motorrom les manualen.

Spesifikt for Kipor IG2000 les første side vedrørende sikkerhetsforanstaltninger.

Etter å ha lest det, kan du vurdere hvor smart det er å montere det i ett motorrom. Jeg bruker mitt på dekk eller bærer det i land.

 

Skulle gjerne hatt ett Diesel aggregat i kjelleren, men syns de som er lagd for montering i motorrommet på en båt blir for dyre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Grunnet defekt Dynamo har mitt tuslet å gått i mange timer underveis i løpet av siste uke. Irriterende med støyen men alternativet hadde vært stille ligge i påvente av Dynamoen. Noget som er uaktuelt på denne års tiden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Eksos kittet holder tett ja. Tror det er brukt litt sikaflex eller lignende. Tror ikke det er noe slange i spirorøret. Giften klarer uten problem å suge/blåse ut eksosen. Bak er det et utløp med riller foran. Det er montert høyt på akterspeilet så det ikke kommer vann inn.

Tror viften kanskje er Biltema.

 

Mvh

Jarl-Espen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...