Jump to content

Lav ladespenning Volvo D6


Kalymnos

Recommended Posts

Hei

 

Noen som har erfaring med ladespenningen på Volvo D6-310? Får ikke høyere ladespenning enn 14,00 - 14,10V Har koblet den gule senceledningen direkte fra dynamo og til forbruksbanken. Har tre nye 110 amp gele på forbuk og ett vanlig 75amp startbatt. Problemet er det samme selv etter at den er blitt full ladet på landstrøm.

 

Mvh

Kalymnos

Link to post
Share on other sites

Samme hos meg, stort sett 14,1 volt, aldri sett mer en 14,2 volt, maks observert ladestrøm er 40 ampere, og det fra en 115 ampere dynamo, batteribanken er da ca 50%....I slike tilfeller starter ladespenning på 13,7 volt... Er vel bare en oppgradering av utstyret som gjelder her, men så lenge det funker noelunde ok forblir det slik enda, bruker ekstern lader ved landligge... og den dytter med 14,4 - 14,7 volt....Instrumen på dashborde fra volvo viser også her mindre en virkelig.

 

Har hørt noe om softvare oppdatering kan bedre forholdet, dersom det er en eldre motor med orginal software, noen som vet? Uansett det koster vel skjorta, da kan en like godt bruke fine duppedingser for samme beløp, sikket bedre det.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde disse dynamoene ble regulert vha ordinær regulator, med sensing på batteriene dersom senseledningen er forlenget. Hvordan kan endringer i EVC-softvare påvrke ladespenningen?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Men hvordan påvirker motorstyringen dynamoen? Eneste forbindelse mellom dynamo og motorens elektronikkk er via D+. Og dersom dynamoens regulator er 'normal' vil ikke spenningen på D+ ha noen betydning etter at ladingen har startet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Men hvordan påvirker motorstyringen dynamoen? Eneste forbindelse mellom dynamo og motorens elektronikkk er via D+. Og dersom dynamoens regulator er 'normal' vil ikke spenningen på D+ ha noen betydning etter at ladingen har startet.

 

Brigg

 

Godt spørsmå Brigg. Den nye styringsteknikken er nok for ny til at jeg med utdanning på 80 tallet kan svare fornuftig. Men er du sikker på at det ikke er annen forbindelse mellom dynamoen på D6èn og elektronikken enn via D+?

Link to post
Share on other sites

På vår dynamo er det pluss, minus, sense (til forbruksbank) og D+. Ingen andre tilkoblinger.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...