Jump to content

Kjøleskap i båt på gass og 12 volt. Erfaringer og tips?

Arve A

Recommended Posts

Skal bytte ut den gamle kjøleboksen med et kjøleskap med fryserdel. Jeg kunne tenkt meg både gass og 12volt. Dette for å kunne bruke gass når jeg ligger uten landstrøm og vil spare batteriene. Eller er dagens kjøleskap så strømgjerrige at dette ikke er noe problem? Har 110a forbruk + 110a start i batteripakka. Har plass til et skap på rundt 110 liter. Noen som har erfaring eller tips til forhandler?

Har kjøleskap med egen frys fra Dometic (tidligere Electrolux). Brukes mye i bobil og campingvogn. Kan brukes på gass, 220 volt og 12 volt. Jeg bruker aldri 12 volten fordi den trekker så mye strøm. Virker veldig bra på 220 volt og gass.

Har gasskjøleskap i båten å er strålende fornøyd. Har kaldt kjøleskap fra utsett til opptak. Drar kjensel på navnet domnetic så det er vel det det heter. Gassbeholderen står i ei kasse ute på plattformen sammen med en lekasjetester. Har aldri prøvd 220V men på 12V går det mye strøm.

Har også gasskjøleskap i båten, og det funker som bare det. Går også på 12V og 230V, men på 12V så suger det strøm som bare det som også andre her bemerker. Har kaldt skap i 14 dager på en 5 kg beholder. Da bruker jeg gass til koking også. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Men hvorfor er det så få gasskjøleskap i båter? Som Bartesam beskriver, så må jo gass være genialt.

Det ville jo nesten vært slutt på "tomt for strøm problememastikken" en gang for alle.

At disse Isotherm skapene nesten ikke bruker strøm, er vel å ta hardt i. Men de bruker lite strøm. 130liters skapet bruker faktisk 26Ah på et døgn, og da er et batteri på 105Ah nede på 50% og klart for å lades opp igjen etter to døgn. Men dette er bra. Det 20 år gamle Frigo-skapet mitt (som også hadde annerkjente Danfors kompressor) men som kun var på 42 liter brukte det samme som det 3x så store skapet! Så kjøleteknikken og isolasjonen går fremover. Det gamle skapet virker fremdeles (står i garasjen for kald pils der), men har nå et 46 liters Isotherm skap pga. det lave strømtrekket.

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no  Sagaforumet

Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.