Jump to content

Kjøleskap i båt på gass og 12 volt. Erfaringer og tips?


Arve A

Recommended Posts

Skal bytte ut den gamle kjøleboksen med et kjøleskap med fryserdel. Jeg kunne tenkt meg både gass og 12volt. Dette for å kunne bruke gass når jeg ligger uten landstrøm og vil spare batteriene. Eller er dagens kjøleskap så strømgjerrige at dette ikke er noe problem? Har 110a forbruk + 110a start i batteripakka. Har plass til et skap på rundt 110 liter. Noen som har erfaring eller tips til forhandler?

Link to post
Share on other sites

Har gasskjøleskap i båten å er strålende fornøyd. Har kaldt kjøleskap fra utsett til opptak. Drar kjensel på navnet domnetic så det er vel det det heter. Gassbeholderen står i ei kasse ute på plattformen sammen med en lekasjetester. Har aldri prøvd 220V men på 12V går det mye strøm.

Link to post
Share on other sites

Min gode gamle Nidelv snekke har kjøleskap som går på 12V - vi har aldri hatt problemer med at vi går tomme for strøm.. Greit å slippe tank med gass både mht. å huske etterfylling og plassbesparelse, men også ift. brannsikkerhet er det greit å slippe gass ombord.

 

my dime,

Marius

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som det blir 12v skap. Finner ikke noe med gass i rett størrelse eller pris (selv om jeg godt kunne tenkt meg muligheten til gass). Var innom Maritim i fr.stad i dag og fant dette. 130 l, og kun 1,1A forbruk ved normaldrift.

 

http://www.maritim.no/elektrisk/kjol/kjoleskap/isotherm-kjoleskap-gra-130-l

Redigert av Arve A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At disse Isotherm skapene nesten ikke bruker strøm, er vel å ta hardt i. Men de bruker lite strøm. 130liters skapet bruker faktisk 26Ah på et døgn, og da er et batteri på 105Ah nede på 50% og klart for å lades opp igjen etter to døgn. Men dette er bra. Det 20 år gamle Frigo-skapet mitt (som også hadde annerkjente Danfors kompressor) men som kun var på 42 liter brukte det samme som det 3x så store skapet! Så kjøleteknikken og isolasjonen går fremover. Det gamle skapet virker fremdeles (står i garasjen for kald pils der), men har nå et 46 liters Isotherm skap pga. det lave strømtrekket.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...