Jump to content

Mercruiser 5L 220hk stoppet i 20 knop. Hva har skjedd?


Windy 22 HC

Recommended Posts

Var ute å kjørte en liten tur i går. ca.8 knop. Siste strekk inn til båtplassen hadde vi ca 20 knop i 5 min.

så hørte jeg at turtallet senket seg for så å stoppe helt. Prøvde å starte igjen men da var det som om det var 0 strøm på batteriene.

Starter slo inn men dro ikke rundt. Målte begge batterier å hadde henholdsvis 12,7 + 12,8. Skal uansett bytte batterier da jeg synes de holder dårlig på strømmen.

Etter 5 min med måling av batterier, peiling av olje m.m. prøvde jeg å starte igjen. Da gikk starter rundt. Tregt. Som ved lite strøm.

Ventet litt til, fikk slep inn, prøvde å starte igjen. Da gikk starter som normalt og motoren startet etter litt kinning.

Gikk da normalt i ca 1 minutt for så å dø igjen.....

Først var jeg redd for at motoren hadde skjært seg, men man kan vel ikke starte opp å gå igjen "normalt" da?

Min første tanke er at det er noe med dynamo/batterier.

Har noen på forumet forslag til hva dette kan være? Det mest spesielle synes jeg at først ville den ikke gå rundt, for så å komme som normalt???

Link to post
Share on other sites

Tror nok du har skjært den motoren din,desverre.

 

Du kan faktisk gjøre det på mange måter, og det kan skje av for mye kjøling også, men er vell ikke så greit på en slik motor vil jeg tro? (kjenner ikke til den typen)

 

Uansett, ved pådrag/høyt turtall øker temp og stempel + sylinder utvider seg. Stempel utvider seg lettere/raskere en sylinder ved pådrag/last, og derfor er det viktig å kjøre en motor rolig i begynnelsen.

 

Jeg tror stemplet ditt satt fast i sylinder pga noe i denne duren(utvidet seg for "raskt" eller for mye for syl), ettersom du jobbet med testing så ble motor kaldere og stempel slapp litt og du kunne turne motor og lage enda flere riper i syl. Etter du kom til land har ting kommet seg til normal størrelse og vil da turne greit, men siden syl nå er full av riper så får du ikke kompresjon/dårlig kompresjon og motoren vil ikke gå skikkelig.

 

Er selvsagt mulig at det er noe annet som har skjedd, men du får sikkert flere tilbakemedlinger fra andre som kan mere om slikt.

Håper jeg tar feil.

 

Lykke til.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan være mye annet enn skjæring. Hvorfor tro det værste.

 

Klart det kan, men ut fra symptomene så hadde det vært greit med andre sansynlige teorier ut fra det hendelselsforeløpet beskrevet av trådstarter. Ikke meningen å spy frem det værste, men ser det som mest sannsynlig ut fra beskrivelsene om starteren:

1. sitat: "hørte jeg at turtallet senket seg for så å stoppe helt"

Sitat: "Prøvde å starte igjen men da var det som om det var 0 strøm på batteriene.

Starter slo inn men dro ikke rundt"

 

Konklusjon: Noe kniper

 

2: Sitat: " Målte begge batterier å hadde henholdsvis 12,7 + 12,8." Konklusjon: nok å hente krefter fra, husk startmotoren slår også inn.

Sitat: "Etter 5 min ... prøvde jeg å starte igjen. Da gikk starter rundt. Tregt. Som ved lite strøm." Jeg tenker det kniper enda, men begynner å slippe pga temp forandring.

 

3 Sitat: "fikk slep inn, prøvde å starte igjen. Da gikk starter som normalt og motoren startet etter litt kinning.

Gikk da normalt i ca 1 minutt for så å dø igjen". Akkurat samme så jeg på en motor for litt siden som hadde mistet kjølingen under pådrag, brent hull i stempel....

 

Den motoren med hull i, startet også etter mye arbeid fra startmotor, men gikk ikke som den skulle og ihvertfall ikke med pådrag.

 

Håper igjen jeg tar feil.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar så langt. Har også hørt at batterier som viser god spenning faktisk kan gå helt i "bånn" ved belastning.

Har nå uansett kjøpt 2 nye batterier. Kobler dette i ettermiddag så får vi se.

Lite. Vil en motor selv med ett stempel som det er hull i låte som om alt er ok? Hørte ikke forskjell på gangen når den gikk igjen?

Link to post
Share on other sites

Takker for svar så langt. Har også hørt at batterier som viser god spenning faktisk kan gå helt i "bånn" ved belastning.

Har nå uansett kjøpt 2 nye batterier. Kobler dette i ettermiddag så får vi se.

Lite. Vil en motor selv med ett stempel som det er hull i låte som om alt er ok? Hørte ikke forskjell på gangen når den gikk igjen?

Om den vil låte som normalt kan jeg ikke si, på en liten motor med få sylindre så merker du det nok, men du har vell flere å ta av, så er ikke helt sikkert du vil merke så mye hvis det ikke alle er brent.

 

Ta en kompresjonstest, den forteller deg mye. Tester kjøper du billig på biltema, ca 200kr. Er ikke så nøye at de ikke er helt korrekte siden de viser like mye feil alle plasser. Du vil vite at du har like forhold på alle sylindre.

Link to post
Share on other sites

har du sjekket drivstoff filterene,.... tette filter kan gi samme symptomer

 

Hvordan kan tette filter gjøre det vanskelig/umulig for startmotoren å turne motoren rundt?

 

Ser at minkende drivstoffmengde som fører til høyere AF verdier (høyere motor temp osv)kan føre til motorskader, men vet ikke hvor sannsynlig det er i dette tilfellet?

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du ikke strøm, går ikke motoren. I motsetning til eldre diesel motorer trenger en bensinmotor strøm for og få gnist på pluggene. Er dynamoen din defekt og batteriene tomme for strøm vil ikke motoren gå.

Du vil høre ganske greit om starteren prøver og dra rundt men ikke klarer det pga. skjært motor. Det smeller ganske godt i startkransen når starteren slår inn og prøver og dra rundt. Hvis det er så lite strøm at kun innslaget klikker er det som og høre et mindre relé som klikker.

 

Håper for din del at det kun er strøm som er problemet.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Håper også for din del at det er strømproblemer, som kan være en sannsynlig årsak dersom det ikke kom ulyder, men som et tips til en annen gang bør det første man gjør på en båtmotor ved slike tilfeller være å ta ut pluggene før man forsøker på starteren igjen for å se at det ikke kommer vann ut av noen av sylindrene, og for å ta bort kompresjonen når man drar på starteren igjen. Det er også lettere å høre ting som skjærte lager / stempelringer når pluggene er ute.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er problemet avklart. Drevet som har tatt kvelden. Alpha gen 2 drev. Tok det av i går. Akslingen sitter dønn..

Ikke rart starteren sleit med å dra det rundt. Sjekket gasser for vann først. Fyrte opp og rusa litt. Pang.. Motor stoppet som før.

Det var tydelig på lyd og reaksjon at det faktisk var drevet. Hørte det bedre når mann satt i motorrommet...

Så da er det bare å trykke opp båtpenger igjen da... Blir vel et brukt/overhalt tenker jeg.

 

Takker for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...