Jump to content

Havner i fra Bergen til Stavanger


divemaster1

Recommended Posts

Hei Jeg tenkte å ta med meg guttungen på 13 år på en ukes gutte tur . Tenkte å gå i fra Bergen til Max Stavanger med en Sklilsø 27.Det jeg lurer på er om noen av dere har noen anbefalinger til hvilke havner \plasser vi bør besøke. Tenker mest på 13 åringen som kan fort kjede seg ombord.

Har lyst til å vise og besøke flotte steder på vår vei.

Takker for alle svar. Vi tenkte å starte reisen i uke 29.

Kan selvsagt reise andre steder hvis Dere har gode forslag.

Link to post
Share on other sites

Hei. Blir en fin tur dette.

Leirvik på Stord kan være et alternativ som første stopp. Om vinden rusker seg til, har du Espevær som en lun ventehavn. En tur innom Skudnes på veien ville jeg også lagt inn. Derfra er det strake veien inn til Stavanger. Gjestehavnen der ligger like ved Oljemuse'et. Nord igjen kan du jo sette kursen innom Ryfylket og Haugesund. Om du tar turen innom Romsa når du har passert Sletta, er dette en fantastisk fin uthavn med brygger og bolter i land. Legger du i tillegg turen gjennom Røyksund og Kulleseid kanalene på vei sør, får dere en opplevelsesrik tur. Kino, butikker og basseng, finner dere i Leirvik, Haugesund og Stavanger.

 

God tur :sailing:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Leirvik og Husnes innebærer at du går Langenuen, som er en litt kjedelig strekning. Jeg ville heller gått Austevoll - Bekkjarviksundet og Engesundleia. Sistnevnte kan se litt trang og vanskelig ut på kartet, men i virkeligheten er den helt grei å gå. Bare hold midt i sundet. Rundt Engesund er det flere flotte uthavner.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Mange fine havner på den strekkningen. Tar noen fra Fitjar og nordover: Fitjar har gratis havna ved en dagligvareforetning mitt i sentrum. Så har du Bekkjarvik på Austevoll. Flott havn med sørlandspreg - I helgene nå pleier den å være full. Bakkasund nord i Austevoll er flott. Vi ligger også gjerne i Glesvær sør i Sotra. Her er det en fin kro der du spiser godt for en fornunftig penge. Lenger inne har du Skorpo Friluftsområde i Os kommune. www.bof.no. Fantastisk flott friluftsområde med kai. Gratis. Enda lenger inne er Lysevågen, et flott naturhavn. Gratis.

 

Hvis du googler begrepene finner du mer info om de.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Til innlegg 4: Fra Husnes går det utmerket å gå øst for Langenuen, mot Havøysund/ Uskedalen/ Rosendal, og så gjennom Lukksund. For en 13-åring er Uskedal/ Rosendal fint hvis han liker å kjøre litt rundt med jolle. Havnen i Rosendal er bedre enn sitt rykte, og der burde det være mulig å finne et måltid tilpasset ungdommen.

 

Ute av Lukksundet er en mulighet å gå til Vinnes. Der er det som regel mulig å finne havneplass, og en grei badestrand. Et kort stopp i Os kan kombineres med bowling og Pizza. Overnatting anbefales bare hvis du får plass i den nye havnen ved Oseana, bryggene i elven er svært utsatt for vær, vind, strøm og lokale natteløver.

 

Lysevågen er flott, men kanskje ikke favoritt for en 13-åring med mindre han har en jolle å kose seg med.

 

God tur!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...